Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ondertiteling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ondertiteling

    Komt bij de start van het nieuwe seizoen "de Laatste Show" onze presentator triomfantelijk "vertellen" dat er vanaf nu ondertiteld word op Teletekst 888.

    Zopas in De Rode Loper dezelfde "mondelinge" melding.

    Een dove medemens zal daar inderdaad héél véél aan hebben.

    Blijkbaar is bij de VRT niemand op het idee gekomen om dat ook in tekstvorm op het scherm te plaatsen.

    Misschien hebben wij dove lezers op dit forum, dan heb ik nog iets bijgebracht met dit topic.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Ondertiteling

    Beetje grof om te veronderstellen dat dove mensen alleen maar eenzaam en alleen naar tv kijken of alleen samen met doven kijken.

    Comment


    • #3
      Re: Ondertiteling

      Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
      Beetje grof om te veronderstellen dat dove mensen alleen maar eenzaam en alleen naar tv kijken of alleen samen met doven kijken.
      Ik heb enkele jaren geleden nogal wat contact gehad met dove mensen, er zijn dus nogal wat dove of doofstomme koppels.
      En is het dan zo'n immense opgave om dat ook als tekst op het scherm te zetten ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Ondertiteling

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik heb enkele jaren geleden nogal wat contact gehad met dove mensen, er zijn dus nogal wat dove of doofstomme koppels.
        En is het dan zo'n immense opgave om dat ook als tekst op het scherm te zetten ?
        Bij de meeste programma's die teletekst ondertitels hebben, komt er eventjes een logo met 888 aan het begin.

        Comment


        • #5
          Re: Ondertiteling

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Komt bij de start van het nieuwe seizoen "de Laatste Show" onze presentator triomfantelijk "vertellen" dat er vanaf nu ondertiteld word op Teletekst 888.

          Zopas in De Rode Loper dezelfde "mondelinge" melding.

          Een dove medemens zal daar inderdaad héél véél aan hebben.
          Ik heb enkele jaren geleden nogal wat contact gehad met dove mensen, er zijn dus nogal wat dove of doofstomme koppels.
          En is het dan zo'n immense opgave om dat ook als tekst op het scherm te zetten ?
          Hoe groot is de kans dat een doofstom koppel naar het programma gekeken heeft waar ze de mededeling gedaan hebben?
          Als het een programma is dat ze van geen kanten kunnen volgen, dan hebben ze er ook niet naar gekeken. Wat maakt het dan uit dat ze dit via ondertitteling mededelen?
          Het is inderdaad meer via anderen dat zo'n mensen dit vernemen. En als het bij een gezin is waar iemand niet doof is, dan zal die dat ook wel duidelijk maken aan zijn familielid.
          Ik vrees dat je van een mug een olifant maakt.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Ondertiteling

            Wees maar gerust dat alle dove mensen dat beter weten dan wij.

            Comment


            • #7
              Re: Ondertiteling

              Trouwens, mijn vriendin spreekt nog niet perfect Nederlands. Wij kijken over het algemeen naar Vlaamse zenders en als er iets wat ze een beetje moeilijk kan volgen, dan kijken we of er ondertiteling is op 888. Is er geen, dan heeft ze pech en anders is het mooi meegenomen.
              Dat doe ik ook soms voor programma's op de bbc zoals Nevermind the buzzcocks waar het soms nogal hard gaat.

              -c

              Comment


              • #8
                Re: Ondertiteling

                Het was een gewone opmerking, meer moet je er niet achter zoeken.
                Ik vond het wel nogal grappig.

                Maar mijn logica zal nu eenmaal anders zijn zeker:
                Een mededeling vooral bestemd voor dove mensen zou ik zeker ook "tekstueel" melden, en als het voor blinden zou bestemd zijn zou ik het vooral "hoorbaar" overbrengen.

                Nu, op de website van Eén, onder 888 staat het wel vermeld.
                En daar zullen onze dove medemensen waarschijnlijk regelmatig een kijkje gaan nemen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Ondertiteling

                  Tja, ze mogen niet via een HDMI kabel kijken dan, want dan kun je fluiten naar teletekst. Vitaya gebruikt al digitext dacht ik, de rest nog niet.
                  Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                  Be careful who you shoot; they may shoot back

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ondertiteling

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Het was een gewone opmerking, meer moet je er niet achter zoeken.
                    Ik vond het wel nogal grappig.

                    Maar mijn logica zal nu eenmaal anders zijn zeker:
                    Met smiley was jouw logica zeer zeker gemakkelijker begrepen.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ondertiteling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                      Tja, ze mogen niet via een HDMI kabel kijken dan, want dan kun je fluiten naar teletekst. Vitaya gebruikt al digitext dacht ik, de rest nog niet.
                      Vreemd, wij kijken via hdmi en hebben er geen last van. Telenet hd digicorder en de teletekst knop van de telenet afstandsbediening gebruiken.

                      -c

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ondertiteling

                        Geen idee voor wat betreft die gesofistikeerde digicoders maar de eenvoudige DVB-T decoders hebben allemaal een "text" knop wat best leuk is want je kan teletext bekijken op een oude TV die zelf geen teletext verstaat, zou mij toch verbazen dat de echte? decoders dat iet hebben
                        FWIW

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ondertiteling

                          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                          Vreemd, wij kijken via hdmi en hebben er geen last van. Telenet hd digicorder en de teletekst knop van de telenet afstandsbediening gebruiken
                          Dat is de digitext (of hoe je het ook wil noemen) dat Lionezz ook aanhaalt ... de gewone teletext heb je via het analoog signaal en de decoder in je tv. Er is wel degelijk een verschil tussen.
                          Natuurlijk kunt ge uw tv ook analoog aansluiten (via de kabel) en daar teletext op gebruiken.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ondertiteling

                            Ik ben daarnet eventjes gaan kijken, en ja nu werkt "teletekst" zoals ik dat vroeger kende wèl. Ik weet dat dat pakweg een jaar geleden niet het geval was omdat ik de ondertiteling vaak gebruikte bij BBC programma's en dat ging toen niet meer Ik heb het toen ook aan telenet gevraagd. Enfin, sorry voor de verwarring.

                            Wat ik nog niet bekeken heb is of de ondertiteling ook mee opgenomen wordt als je een programma opneemt. Zou handig zijn als dat ook weer zou werken ^^
                            Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                            Be careful who you shoot; they may shoot back

                            Comment

                            Working...
                            X