Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's kwijt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's kwijt

    Dit is wat ik voorheb:
    Zoals gewoonlijk zet ik na een shoot mijn foto's van de geheugenkaart naar de pc.
    Ik zet ze ook meteen op backup.
    Tenslotte maak ik de geheugenkaart leeg.

    Als ik nu kijk op mijn pc is de folder met nieuwe foto's verdacht leeg.
    Blijkt dat een heel deel van de foto's gewoon ontbreekt, ze werden niet van de geheugenkaart gehaald.
    De foto's op zich zijn niet wereldschokkkend (wat middelmatige foto's van een torenvalkje en een kramsvogel) maar ik vind dit toch een zeer vreemde zaak.

    Hoe kan zoiets gebeuren ?

  • #2
    Re: foto's kwijt

    Zoiets kan gebeuren als je, nadat je de foto's naar je PC hebt getransfereerd, niet eerst even gaat kijken of ze ook allemaal in de PC EN op je backup schijf staan, VOORALEER je het geheugenkaartje leegmaakt.
    Van informatica mag je NOOIT zeker zijn zonder controle.
    Wat er nu mislopen is kan je nooit achterhalen.

    Als je nog geen nieuwe foto's met die kaart hebt getrokken: er bestaan nogal wat programmatjes die met redelijk succes een pak foto's van zo'n gewiste kaart kunnen terughalen. Google maar eens op "gewiste fofo's terughalen".
    Last edited by nete; 2 februari 2010, 22:26.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: foto's kwijt

      Hey juppekes

      Ik heb ook eens mijn kaartje per ongeluk gewist

      Maar met "Recuva" vond ik bijna 2000 foto's terug op mijn leeg kaartje
      Bootjes

      Comment


      • #4
        Re: foto's kwijt

        Ik heb recuva op mijn geheugenkaart gebruikt, en die vond alle foto's van dit weekend (en meer ook) terug.
        Maar, de foto' s die ik zocht echter niet.
        Van foto nummer 2425 gaat het meteen naar 2450.

        Ik begrijp er niks van.

        Comment


        • #5
          Re: foto's kwijt

          Dat heb ik in het verleden ook al wel eens meegemaakt.

          Nu knip en paste (niet copy en paste) ik de foto's van het kaartje naar de folder op mijn PC. Als het kaartje nadien leeg is zijn ALLE foto's overgezet. Simpel!!!

          Comment


          • #6
            Re: foto's kwijt

            Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
            Dat heb ik in het verleden ook al wel eens meegemaakt.

            Nu knip en paste (niet copy en paste) ik de foto's van het kaartje naar de folder op mijn PC. Als het kaartje nadien leeg is zijn ALLE foto's overgezet. Simpel!!!
            Da's dus ongeveer het slechtste wat je kan doen.
            Als er dan iets misloopt zijn ze weg op je kaartje en staan ze ook niet op je harde schijf.

            Kopiëren en dan eens kijken of ze allemaal gekopiëerd zijn, dan een backup nemen op je externe schijf en dan pas het kaartje leegmaken.
            Last edited by nete; 3 februari 2010, 23:09.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: foto's kwijt

              Voorlopig bewaar ik de foto's van onze dochter gewoon op de compactflashkaart. Heb er 2 van 8GB die vol staan. Daarnaast staan er ook nog copies, op mijn pc, mijn webserver en op dvd. Ik zou willen dat de prijzen van die kaartjes nog wat zakken, zodat je ze eigenlijk gewoon altijd kan archiveren, maar helaas is er nu auvibel

              Comment


              • #8
                Re: foto's kwijt

                Gebruik je Transfer software of ga je ze manueel gaan selecteren vanaf je memcard en copieer je ze zo naar je pc?

                Indien je software gebruikt kan het zijn dat hij bepaalde foto's om de een of andere reden als reeds 'overgezet' beschouwd.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: foto's kwijt

                  Als je met Recuva alle foto's terug kan vinden behalve die bepaalde reeks, dan kan er ook al iets fout geweest zijn voordat je de foto's wou overzetten.
                  Dit kan allerlei oorzaken hebben waaronder o.a. :
                  • Per ongeluk gewist via je camera.
                  • Fout weggeschreven door de camera naar de geheugenkaart.
                  • Foutje op de geheugenkaart.
                  • ...

                  Ik zou die kaart in elk geval eens opnieuw formatteren vanuit de camera voor het volgend gebruik ... dit lost "soms" al een deel onverklaarbare problemen op.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's kwijt

                    ik formatteer mijn kaartjes elke keer na overdracht;
                    En ik was dankzij de Eos Utility foto's kwijt laatst: als de harde schijf waar je naar schrijft vol is, leest de Eos Utility rustig verder en opent DPP met alle foto's in beeld. Maar.... deze staan niet op de schijf geschreven (zitten in geheugen dus). Zodra je dan DPP afsluit zijn ze weg.
                    Ik heb ondertussen een resem software (freeware, shareware, trialversie) getest omdat ik niet onmiddellijk alle hier op het forum aanwezige links kon vinden (of ze bestonden niet meer of zo). Bovendien bleken sommige programmaatjes helemaal niet zo geschikt te zijn. Ik gebruik 4 GB CF kaartjes op een canon 5DII. Die schrijft dus bestanden van meer dan 20 MB weg in cr2 formaat. Als je dan nog eens de kaart geformatteerd hebt ook... dan vinden sommige programma's gewoon niets, zijn enkel geschikt voor jpg bestanden, of denken TIF files gevonden te hebben van 10 MB,...

                    Om het kort te maken: Cardrecovery doet dit allemaal wel correct, met behoud van exif gegevens, herkenning van file type, en dit na formatteren. Kost iets van een 30 € maar da's dan ook een eenmalige kost.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment

                    Working...
                    X