Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stereo balans testen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stereo balans testen

    Ik heb de indruk dat de balans van mijn stereo intallatie niet meer in orde is , luidspreker rechts is veel luider dan luidspreker link , door de balansknop meer naar links te draaien kan ik dat wel oplossen.
    Mijn vraag is nu ,bestaat er geen test Cd om dit uit te testen , vroeger jaren had ik zo een testplaat. Is er via het internet zo niets te downloaden , ik heb reeds op google gezocht maar nog niets gevonden.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: Stereo balans testen

    Begin eens met je twee luidsprekers te wisselen aansluiting op de versterker) ... als het dan de andere kant is dat te stil gaat, dan weet je al dat het niet aan uw gehoor ligt of aan een luidspreker.
    Of er dan aan de versterker iets scheelt moet dan wel nog uitgetest worden.
    Eigenlijk zou je ook niet mogen verder gaan op een stereo-geluid, daar zit altijd verschil in.
    Als je een testsignaal gebruikt moet ge ook nog een meettoestel hebben ... anders valt het nog steeds moeilijk uit te maken hoe groot het verschil is.
    Als je geen keuze hebt tot een mono-weergave kan je ook iets anders doen ... ga met de uitgang van één kanaal (links of rechts) via een Y-stekker naar de L en R input van uw versterker ... dan heb je links en recht identiek hetzelfde en kan je eens horen wat dit geeft.
    Ge zou natuurlijk ook een signaal kunnen omzetten naar mono via uw pc en dat gebruiken ... maar dan moet je weer een software hebben en niet iedereen heeft deze.
    Test-cd's bestaan zeker maar ik weet niet direct waar ze te kopen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Stereo balans testen

      De lengte van het snoer, als daar verschil in is, kan ook wat uitmaken.
      Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

      Comment


      • #4
        Re: Stereo balans testen

        Het is al opgelost , de verbinding naar de linker box zat losjes , maar die test geluiden zou ik toch nog graag eens downloaden , als het bestaat natuurlijk.
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

        Comment


        • #5
          Re: Stereo balans testen

          Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
          Het is al opgelost , de verbinding naar de linker box zat losjes , maar die test geluiden zou ik toch nog graag eens downloaden , als het bestaat natuurlijk.
          Ik heb ergens zo een fonoplaat maar dat is mooi om stereo te demonstreren "iets meten" doet ge daarmee niet .. de enige echte methode is een signaal van gekende groote en bvb bepaalde frequentie injecteren in elk kanaal en aan de uitgang het signaal meten met een meettoestel (bvb oscilloscoop) als de rest is subjectief "natte vinger" werk ...

          Comment


          • #6
            Re: Stereo balans testen

            Instruments samples from Adobe Audition Loops, mixed using adobe AuditionEdited with Canopus Edius

            Kan je hier wat mee aanvangen?

            Comment


            • #7
              Re: Stereo balans testen

              Oorspronkelijk geplaatst door Buffalo Soldier Bekijk bericht
              http://www.youtube.com/watch?v=J1bv42kHmqA
              Kan je hier wat mee aanvangen?
              Is dit niet bedoeld voor computers ? Ik moet het kunnen afspelen via CD.
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

              Comment


              • #8
                Re: Stereo balans testen

                Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                De lengte van het snoer, als daar verschil in is, kan ook wat uitmaken.
                Klopt, maar hoeveel kabel moet er tussen zitten voordat je zo'n merkbaar berschil hebt?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Stereo balans testen

                  'k Heb zo'n CD/DVD lens-reiniger CD en daar staat ook wat testmateriaal op.

                  Soms over het hoofd gezien: faseverwisseling bij de aansluiting. Als de faseaansluiting op beide luidsprekers verwisseld werd, kan er een volumeverschil merkbaar zijn. Dus de kleurtjes op de versterker laten overeenkomen met de kleurtjes op beide luidsprekers en het gemerkte draadje (bij luidsprekerkabel is er altijd een adertje gemerkt zodat je het visueel kan) volgen zodat er geen faseverwisseling is.
                  Bvb zwart op versterker aan zwart op luidspreker, rood aan rood.
                  VOOR BEIDE luidsprekers.

                  En bij goede luidsprekerkabel moet je al een supergehoor hebben om redelijke verschillen in lengte te horen. Maar toch altijd best 2 even lange kabels gebruiken, ook al staat de ene luidspreker maar één meter en de andere 5 meter van je versterker.

                  IMHO
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stereo balans testen

                    Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                    De lengte van het snoer, als daar verschil in is, kan ook wat uitmaken.
                    sorry maar dit is onzin, tenzij je een spoel hebt gemaakt met een rol kabel van 50 meter verwacht ik niet dat je het verschil in volume kan horen tussen een kabel van 5 en van 10 meter.

                    meer info: http://www.audioholics.com/education...do-they-matter

                    There are NO reasons why cable lengths between pair channels (ie. Main Left, Main Right, Rear Left, Rear Right, etc) need to be kept identical, but avoiding a ratio greater than 4:1 of identical wire gauge is good measure for minimizing RLC losses which can affect system damping factor and attribute to frequency response variations. If cable runs need to be much longer, selecting a cable of lower gauge is advised provided that the geometry and conductor spacing is conducive of keeping Inductance (recommended < .200uH/ft) and Capacitance (recommended < 50pF/ft) in check.
                    Last edited by RikH; 2 februari 2010, 14:47.
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment

                    Working...
                    X