Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

    Bij mijn Canon EOS 40D heb ik een Metz 36 AF flitser gekocht. Deze blijkt alleen als TTL flitser in te schakelen te zijn. Ik had verwacht dat ik deze d.m.v. een camerainstelling ook handmatig op b.v. 1/6 sterkte zou kunnen instellen. Wanneer ik de instelling voor Externe flitser wil wijzigen dan krijg ik de melding dat de flitser nioet compatible is of uit staat. Dan maar de interne flitser op handmatig instellen. Ook dat blijkt niet te kunnen. De optie TTL staat grijs afgebeeld op het display en is dus niet om te zetten naar handmatig. Daarmee trek ik bijna de conclusie dat de interne flitser van de EOS 40D niet geschikt is om als trigger te funcioneren voor een tweede (slave) flitser. Het zal toch niet waar zijn. Misschien doe ik iets fout. Uw help graag.
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

    Wanneer je een externe canon flits gebruikt, kan je alles instellen zowel op de flits als in het fototoestel.

    Wanneer je een metz flits gebruikt, is deze volledig compatibel met het fototoestel van canon, maar kan je enkel de instellingen doen op de flitser zelf en niet op het fototoestel.

    De interne flits van de canon werkt niet als trigger om een andere flits aan te sturen (tenzij de andere flits werkt op licht)

    De oplossing is dus ofwel een zender kopen die je in de flitsschoen schuift (niet goedkoop of 2 externe flitsers kopen die wel master slave werken ( dit laatste heb ik ook gedaan, maar dan wel met 2 canon flitsen. Voordien heb ik een tijdje de metz 48 gebruikt

    Normaal kan je volgens mij de metz flits wel anders instellen, dikwijls is dit een toest een 5 tal seconden ingedrukt houden of 2 toetsen gelijk indrukken. Dikwijls zitten de speciale parameters wel in functielijnen vb fn01, fn02

    Comment


    • #3
      Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

      Oorspronkelijk geplaatst door sidecar Bekijk bericht
      Wanneer je een externe canon flits gebruikt, kan je alles instellen zowel op de flits als in het fototoestel.

      Wanneer je een metz flits gebruikt, is deze volledig compatibel met het fototoestel van canon, maar kan je enkel de instellingen doen op de flitser zelf en niet op het fototoestel.

      De interne flits van de canon werkt niet als trigger om een andere flits aan te sturen (tenzij de andere flits werkt op licht)

      De oplossing is dus ofwel een zender kopen die je in de flitsschoen schuift (niet goedkoop of 2 externe flitsers kopen die wel master slave werken ( dit laatste heb ik ook gedaan, maar dan wel met 2 canon flitsen. Voordien heb ik een tijdje de metz 48 gebruikt

      Normaal kan je volgens mij de metz flits wel anders instellen, dikwijls is dit een toest een 5 tal seconden ingedrukt houden of 2 toetsen gelijk indrukken. Dikwijls zitten de speciale parameters wel in functielijnen vb fn01, fn02
      Hier en daar op het internet zie ik dat men een interne flitser gebruikt om een losse flitser aan te sturen. Deze losse externe flitser heeft kennelijk een ingebouwde sencor die de flitser activeert zodra de interne flitser licht afgeeft. De interne flitser zal dan dacht ik wel manueel ingesteld moeten worden maar die mogelijkheid biedt de EOS 40 D kennelijk niet.
      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

      Comment


      • #4
        Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

        Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
        Hier en daar op het internet zie ik dat men een interne flitser gebruikt om een losse flitser aan te sturen. Deze losse externe flitser heeft kennelijk een ingebouwde sencor die de flitser activeert zodra de interne flitser licht afgeeft. De interne flitser zal dan dacht ik wel manueel ingesteld moeten worden maar die mogelijkheid biedt de EOS 40 D kennelijk niet.
        Inderdaad, de meeste Nikon toestellen hebben een commandor functie om Nikon flitsen draadloos aan te sturen via de interne flits (ook Sony en andere merken doen dat) helaas bij Canon moet je daar een apparte ST-E2 transmitter voor kopen (werkt enkel met Canon flash).

        Spijtig genoeg is Canon niet echt strobistvriendelijk.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

          De 7D laat toe om een externe Canon flash in slave te gebruiken met de interne flash.
          Voor zover ik weet is de 7D de enige die dit kan van Canon.

          Een andere oplossing zijn wireless triggers te gebruiken. (vb RF-602)
          Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

            Bedankt voor jullie input. Ik weet waar ik aan toe ben. Mijn ingebouwd flitsertje handmatig instellen en als trigger voor andere flitsers gaat niet lukken. Dat wordt sparen voor een remotesetje.
            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

            Comment


            • #7
              Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

              Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie input. Ik weet waar ik aan toe ben. Mijn ingebouwd flitsertje handmatig instellen en als trigger voor andere flitsers gaat niet lukken. Dat wordt sparen voor een remotesetje.
              ik hoop dat je voor dit niet te lang moet sparen... kost 20-25€... werkt erg goed, over 100m ver mocht je dat nodig hebben...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                ik hoop dat je voor dit niet te lang moet sparen... kost 20-25€... werkt erg goed, over 100m ver mocht je dat nodig hebben...
                Dat moet binnen een maand bijelkaar gespaard kunnen worden :-)
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment


                • #9
                  Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

                  50 cent per dag sparen kan ook.heb je al het nodige "kapitaal" na 2 maanden. Tja fotograferen is wel erg duur tegenwoordig

                  Comment


                  • #10
                    Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

                    je kan natuurlijk ook gaan voor de Cactus V4. werk ik mee met de 40D en dat werkt prima.
                    EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                    https://sites.google.com/view/pdh65/

                    Comment


                    • #11
                      Re: CanonEOS 40D instellen voor strobist/fotografie lukt niet.

                      Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie input. Ik weet waar ik aan toe ben. Mijn ingebouwd flitsertje handmatig instellen en als trigger voor andere flitsers gaat niet lukken. Dat wordt sparen voor een remotesetje.
                      Je kan natuurlijk altijd een goedkope ebaytrigger kopen of een cactuske. Als je dit niet veel gaat gebruiken doe je dit best. Maar als je beetje kwaliteit wilt en zekerheid qua misfires, raad ik je de Seculine t2d aan. Kost 100euro bij studio 73 voor één setje, en ik kan je vertellen, die werken goed, nog geen één misfire gehad.
                      Je krijgt er ook allerhande dingen bij, zoals magneet voor aan je studiolampen te hangen, etc.

                      Tom
                      Canon 450d + grip, Canon 70-200mm f4 L, Tamron 28-75mm f2.8, Canon speedlite 430ex II, Tamron 90mm f2.8, Seculine t2d + Strobist.
                      The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease.

                      Comment

                      Working...
                      X