Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help even een beginnend strobister

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help even een beginnend strobister

    Ik heb gisteren een setje Illustar RT-H4D toe gekregen en zou dit willen doen werken met mijn D70 en SB-800. Ik heb beide handleidingen effe doorgenomen maar kom er toch niet echt uit hoe ik de camera en flits moet instellen om te starten.
    Kan er mij iemand op weg helpen ?? Alvast nen dikke merci

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

  • #2
    Re: help even een beginnend strobister

    camera op M en op 1/125 of lager (naar gelang je meer ambient licht wil bvb).

    Flits op Manueel en op bvb 1/16. (meer of minder naargelang je diafragma)

    diafragma naargelang de belichting (proeffoto)
    teveel licht dichtdraaien, te weinig opendraaien
    Indien je te ver moet gaan de flitssterkte aanpassen.

    Indien het echt niet lukt kunnen we altijd op een zondag eens afspreken
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: help even een beginnend strobister

      't blijft natuurlijk fotografie, afhankelijk van de (licht)omstandigheden en van wat jij qua beeld in je achterhoofd hebt zal het telkens anders zijn.
      - Wat zijn de onderwerpen? Portret, macro, productfotografie,...
      - Zal het licht uitsluiten afkomstig zijn van je flits (en gereflecteerd flitslicht) of ga je het omgevingslicht ook laten meespelen?

      Een d70 (ruizig!) hou je qua iso best zo laag mogelijk, iso 200 bvb.
      Verder zet je zowel de d70 als de sb-800 op manueel (geen ttl ondersteuning met deze triggers).

      edit: verdere instellingen hierboven :-)

      Comment


      • #4
        Re: help even een beginnend strobister

        En ik moet aan de flitssettings van de camera niks veranderen ?? Die stond nu in DDL ... dat moet niet verandert worden naar ik zeg zo maar iets " commander mode " ?

        Leon, bedankt voor het voorstel , ik ga dit zeker in gedachten houden, maar ik ga eerst zelf proberen uit de problemen te raken

        Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

        Comment


        • #5
          Re: help even een beginnend strobister

          Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
          En ik moet aan de flitssettings van de camera niks veranderen ?? Die stond nu in DDL ... dat moet niet verandert worden naar ik zeg zo maar iets " commander mode " ?

          Leon, bedankt voor het voorstel , ik ga dit zeker in gedachten houden, maar ik ga eerst zelf proberen uit de problemen te raken

          Erwin
          Heb zelf geen SB-800, wel een sb-600 (en een resem oudere nikon-flitsen), maar je zal moeten kiezen tussen DDL, commander, ...of M (manueel). Bij off-camera gebruik èn met vermelde zenders dien je 't laatste te gebruiken. (Commander is om je sb-800 aan te sturen met de ingebouwde flits van de d70 - ook de moeite om mee te experimenteren, je weet nooit wanneer de trigger zonder juice valt). Bij DDL houdt de camera+flits combi rekening met de lichtmeting, dit vervalt als je de flits van de camera haalt.
          Voor wat de instellingen op de camera betreft: het enige wat die zender doet is je flits laten afgaan op het moment dat de ontspanknop ingedrukt wordt, niet meer, niet minder. Je kiest de sterkte, zoom en eventueel de 'hoek' van de flitskop op de flits. Op je d70 kies je sluitertijd, diafragma, iso-waarde etc. flitsinstellingen op de camera hoeven niet, de camera weet immers niet de je gaat flitsen (geen fysiek contact).
          Last edited by Sam Jae; 28 januari 2010, 12:16.

          Comment


          • #6
            Re: help even een beginnend strobister

            Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
            Heb zelf geen SB-800, wel een sb-600 (en een resem oudere nikon-flitsen), maar je zal moeten kiezen tussen DDL, commander, ...of M (manueel). Bij off-camera gebruik èn met vermelde zenders dien je 't laatste te gebruiken. (Commander is om je sb-800 aan te sturen met de ingebouwde flits van de d70 - ook de moeite om mee te experimenteren, je weet nooit wanneer de trigger zonder juice valt). Bij DDL houdt de camera+flits combi rekening met de lichtmeting, dit vervalt als je de flits van de camera haalt.
            Voor wat de instellingen op de camera betreft: het enige wat die zender doet is je flits laten afgaan op het moment dat de ontspanknop ingedrukt wordt, niet meer, niet minder. Je kiest de sterkte, zoom en eventueel de 'hoek' van de flitskop op de flits. Op je d70 kies je sluitertijd, diafragma, iso-waarde etc. flitsinstellingen op de camera hoeven niet, de camera weet immers niet de je gaat flitsen (geen fysiek contact).

            En nu maar experimenteren zeker

            Een vraagske tussendoor:
            In mijne kelder waar ik eens ga proberen branden 2 TL's van 32W , wel zo van die speciale van Philips ( ken de nummer niet meer ) .
            Mag ik deze laten branden als ik foto's neem van een model bijvoorbeeld of gebruik ik best iets anders wat dan misschien ook nog wat minder licht geeft ????
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

            Comment


            • #7
              Re: help even een beginnend strobister

              Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht

              En nu maar experimenteren zeker

              Een vraagske tussendoor:
              In mijne kelder waar ik eens ga proberen branden 2 TL's van 32W , wel zo van die speciale van Philips ( ken de nummer niet meer ) .
              Mag ik deze laten branden als ik foto's neem van een model bijvoorbeeld of gebruik ik best iets anders wat dan misschien ook nog wat minder licht geeft ????
              Die TL-lampen hebben wel een andere 'kleur' dan het flitslicht van je sb-800. Wil je beide lichtbronnen gebruiken voor je opname, zal je in bepaalde mate kleurafwijkingen hebben. Is je flitslicht vele malen straffer, dan zal je weinig problemen hebben. Anders heb je verschillende opties: ofwel tl-licht uit (niet zo handig, zeker niet voor de scherpstelling) ofwel je flitslicht gelijkschakelen met het TL-licht met behulp van kleurgels die je voor je flits bevestigd (Rosco-gels bvb).

              Met een andere soort licht (gloeilamp, spaarlamp, kaarslicht, bouwlampen) heb je hetzelfde probleem

              Overschat de impact van normaal interieurlicht niet: op iso 200, 1/250 en f8 zal er van het aanwezige artificiële licht niet zoveel meer te merken zijn. Het zomerzonnetje dat langs de ramen naar binnen komt is een ander paar mouwen natuurlijk.
              Last edited by Sam Jae; 28 januari 2010, 14:24.

              Comment


              • #8
                Re: help even een beginnend strobister

                Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                Met een andere soort licht (gloeilamp, spaarlamp, kaarlicht, bouwlampen) heb je hetzelfde probleem
                Ja, maar een gloeilamp kan je makkelijker dimmen toch ?? T'zal weer eens proberen worden zeker en zien wat de beste oplossing is
                Alvast bedankt
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                Comment


                • #9
                  Re: help even een beginnend strobister

                  Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                  Ja, maar een gloeilamp kan je makkelijker dimmen toch ?? T'zal weer eens proberen worden zeker en zien wat de beste oplossing is
                  Alvast bedankt
                  'k had het specifiek over de kleurtemperatuur, maar inderdaad een andere, losse lichtbron is gemakkelijker te controleren (zowel qua intensiteit als richting) dan vaste TL-armaturen. (Ook zullen de TL-lampen veel dichter bij het hoofd van je model hangen, tenzij je kelder 4 of 5 meter hoog is)

                  Comment

                  Working...
                  X