Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

    Hallo,

    Ik kan tijdelijk met twee SB-900s spelen en probeer mijn weg te zoeken om te leren flitsen. Enkele vraagjes waaronder een aantal zeer beginner :-) Camera is D300s

    1. Wat vinden jullie de handigste instellingen om met twee externe SB-900's te werken via CVS ? Ik vind het niet praktisch om de flitsterkte in de camera in te moeten wijzigen. Bij voorkeur op de flitsers zelf. Liefst zou ik ingebouwde flitser willen desactiveren en de instellingen op de twee flitsers aangeven. Eén als master, de ander als remote ? Beiden in dezelfde groep op de camera ? (maar welke instelling wordt dan genomen, want op de camera moet je ook een sterkte invullen)
    Verandert dit wanneer er triggers gebruikt worden ?

    2. De meeste vrijheid lijkt me de manuele stand te zijn. Ok, er is de overhead van zelf de juiste lichtsterkte te zoeken, maar "afwijken" van de norm is soms wat je beoogt. Leveren die andere standen een ander soort licht ? Ik zou denken dat een flitser alleen maar licht schiet met een intensiteit tussen zijn min en max. Veranderen die andere standen iets aan het licht ? Scherpte of diffusiteit hangt toch niet af van die instellingen ?

    3. F4-F8 wordt vaak als aanbevolen range gegeven. Ik zou voor close-ups met mijn lichtsterke primes toch naar grotere openingen neigen. Afrader ? Waarom dan precies ?

    4. Als je een flitser als remote instelt, wat is de relevantie van het aantal mm precies ?

    5. Werken jullie in manuele stand nog met het richtgetal ? Of trial en error en gaandeweg ervaring opdoen ?

    6. In welke mate passen jullie de iso aan ? Stel dat je geen interesse hebt in het ambient licht, gewoon altijd 200 of evolueert dat toch mee met de omgevingsbelichting ? Ik vermoed dat gewoon je flitser harder zetten eerder voor uitbranding zorgt.

    Alvast bedankt !
    Last edited by BladeRunner; 27 januari 2010, 06:07.

  • #2
    Re: Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

    1. CLS is een erg goede oplossing voor de nikon D300s en 2xsb900. Niet alleen omwille van het op afstand instellen van de flitsers, maar het ttl systeem van nikon werkt goed. Desnoods de ingebouwde flits als trigger. Als je 1sb900 als master gebruikt dan staat die in een andere groep dan de slave.
    2. manuele stand: dan heb je alles onder controle. Met andere standen werkt het cls systeem ook goed.
    3. F4-F8...waarom? Dat bepaal je toch zelf in functie van het doel.
    4. als je inzoomt krijg je een smallere lichtbundel...handig aan een sb900 is dat hij tot 200mm gaat.
    Op 200mm krijg je moeilijk een paraplu of paneel gevuld met licht, dan kies je een bredere hoek.
    5. In manuele stand, beetje trial and error....maar het went snel
    6. Iso aanpassen. Bij hoge iso krijg je ook meer amient licht, dus wanneer je dat niet wil iso omlaag en sluitertijd 'korter'.
    Wil je toch meer omgevingslicht: sluitertijd 'langer', tot een 'veilige' waarde en anders ook iso omhoog.
    Last edited by paly; 28 januari 2010, 07:24. Reden: duidelijkere omschrijving
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      1. CLS is een erg goede oplossing voor de nikon D300s en 2xsb900. Niet alleen omwille van het op afstand instellen van de flitsers, maar het ttl systeem van nikon werkt goed. Desnoods de ingebouwde flits als trigger. Als je 1sb900 als master gebruikt dan staat die in een andere groep dan de slave.
      Kan je iets concreter de instellingen opsommen ?
      Is de sterkte-instelling van de camera dan nog relevant ? (want kan wel gekozen worden)

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      3. F4-F8...waarom? Dat bepaal je toch zelf in functie van het doel.
      Zou ik ook denken, wordt vaak vermeld in tutorials over flashen.

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      4. als je inzoomt krijg je een smallere lichtbundel...handig aan een sb900 is dat hij tot 200mm gaat. Op 200mm krijg je moeilijk een paraplu of paneel gevuld met licht, dan kies je een bredere hoek.
      In het boekje staat de link tussen het zoomgetal en de hoek. Is er een ezelsbruggetje ?
      Iemand enig idee hoe dat intern werk ? Opent/sluit de flitser zijdelingse plaatsjes of zo ?

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      6. Iso aanpassen. Bij hoge iso krijg je ook meer amient licht, dus wanneer je dat niet wil iso omlaag en sluitertijd omhoog. Wil je toch meer omgevingslicht: sluitertijd omhoog, tot een 'veilige' waarde en anders ook iso omhoog.
      Je bedoelt sluitertijd verlagen voor meer omgevingslicht ? Bv eerder 1/60 dan 1/125 ?

      Comment


      • #4
        Re: Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

        Als de flits die met je toestel verbonden is of op je toestel staat, de master is, dan stel je daar alles op in.

        Bij Nikon: als je belichtingscompenstatie toepast in de semi-automatische standen zal dat ook invloed hebben op de flits. Als je bv. -1 belichtingscompensatie op de camera instelt zal je je flits ook minder licht geven. (Bij canon heeft belichtingscompensatie geen invloed op de flashoutput.)



        Hoe de zoom van een flits werkt...kan me niet schelen, het werkt. Het is een spiegel die naar voor of naar achter schuift. (Zie manuele zoom op een vivitar 285) waardoor het licht meer of minder gebundeld wordt.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Advies instellingen dubbele SB-900 en andere

          Oorspronkelijk geplaatst door BladeRunner Bekijk bericht
          Iemand enig idee hoe dat intern werk ? Opent/sluit de flitser zijdelingse plaatsjes of zo ?

          In de flitser zit een soor Fresnel lens.
          Door die vooruit of achteruit te bewegen kun je de beam focussen (breder of smaller maken).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment

          Working...
          X