Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

thunderbird email client experts gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • thunderbird email client experts gezocht

    Ik ben aan het exploreren om over te schakelen naar Thunderbird als mail client, maar ik zit dik in de knoop met het importeren van mijn Eudora setting en mailboxen dwz ik heb 3 verschillende email accounts (in verschillede domeinen) in Eudora en Thunderbird maakt daar een ongelofelijke hutsepot van als ik die automatisch laat importeren (vind er trouwens maar 2 vd 3 en van de mail filters bakt die helemaal niets).
    Een poging om eea later (de 3e account dus) manueel te importeren gaat eveneens de mist in wegens het ontbreken van een handmatige keuze voor de te importeren mappen ... ondersteunt TB eigenlijk dit soort geintjes van gescheiden mail accounts met eigen mboxen?
    TIA

  • #2
    Re: thunderbird email client experts gezocht



    IMPORTANT!!!! Be sure that "use Global Inbox" is UNCHECKED. Otherwise, all incoming email from all email accounts will go into the same Inbox. Of course, if this is okay with you, then certainly leave it checked

    Comment


    • #3
      Re: thunderbird email client experts gezocht

      Gescheiden mailaccounts, eigen inboxe, gescheiden mappen, filters, gemeenschappelijke mappen en filters... allemaal geen probleem.

      Lees die link hierboven en dit linkje eens gans door en er zou toch het één en ander moeten duidelijk zijn configuratie

      Grtz
      -The Black Horses-
      Canon materiaal

      www.theblackhorses.be

      Comment


      • #4
        Re: thunderbird email client experts gezocht

        Dank u, maar dit verschaft geen antwoord op mijn vraag hoe ik mijn bestaande 3 Eudora accounts kan importeren ... Manueel een blanco nieuwe account aanmaken kan zonder probleem maar waar blijf ik met mijn bestande mail archief? ... de "use Global Inbox" optie kan ik in versie 3.0.1 van TB nergens vinden .. een hint of die er nog inzit en waar die dan te vinden?
        TIA

        Comment


        • #5
          Re: thunderbird email client experts gezocht

          Kijk hier eens, 't is niet exact wat je van plan bent maar er zijn enkele synergieën.
          hier nog één met hetzelfde doel. (lijkt me wel iets te eenvoudig)

          Succes !
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: thunderbird email client experts gezocht

            Bedankt ... ik heb ondertussen een paar uur de forums en de KB's zitten afschuimen en de overdracht lijkt iets ingewikkelder te zijn dan enkel "pap eten"
            Echter alles "onder één dak" krijgen lijkt mij een leuk idee al was het maar omdat free Eudora ondertussen een "dode taal " schijnt te zijn

            Comment


            • #7
              Re: thunderbird email client experts gezocht

              Lang geleden dat ik eudora nog gebruikt heb.

              Een paar linkjes gevonden:
              Deze met een link naar Eudora rescue.

              Is er een export functie in eudora? Dan zou ik die eerst proberen per account en dat dan importeren in Thunderbird.
              Als ik mij nog goed kan herinneren had eudora een tekst bestand per account, aan de website te lezen .toc. Die kan je misschien individueel importeren. De attachments moet ie ook ergens in een folder bewaren. Die zou ik gewoon ergens bewaren en zoeken op de bestandsnaam als je de attachment echt nodig hebt.

              Thunderbird is wel een goeie keuze, alhoewel ik die ook al lang niet meer gebruikt heb

              -c

              Comment


              • #8
                Re: thunderbird email client experts gezocht

                Dank u .. dat waren de links die ik ook al gevonden had

                De ganse problematiek is schijnbaar te linken aan het feit dat Eudora een afwijkende implementatie gebruikt van de "mbox" regels oa het opsplitsen van de mail in een .toc en een .mbx betand met de losgekoppelde "aanhangsels" die hetzij in de "embedded" map hetzij in de "attached" map staan .. schijnbaar is de vlotste strategie om die opgesplitste informatie terug samen te klitten alvorens die te importeren in TB .. een bijkomend probleem schijnt te zijn dat TB enkel de standaard Eudora map kan vinden via de top hierarchie van de installatie (account van de "installateur"). Bijkomende account die aangemaakt werden onder deze hierarchie worden door de importatie in TB niet volledig en alsdusdanig herkend .. eea wordt dus beter handmatig afgehandeld zo meen ik te begrijpen.
                (In Eudora 7xx vind ik geen export functie, enkel een import ...)

                Welke email client gebruikt ge dan nu als de vernoemde hier tot uw verleden behoren?
                (Volgens een hier gegeven link van Hal61 is de controverse dus dat men Eudora eerst zou moeten verwijderen zonder verlies van de mboxen hierarchie, en dan geeft TB de keuze om de map te kunnen kiezen van waaruit moet geimporteerd worden, 'k vraag mij af of de truk niet zou lukken om die map gewoon tijdelijk te herbenoemen ..)
                TIA

                Comment


                • #9
                  Re: thunderbird email client experts gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Welke email client gebruikt ge dan nu als de vernoemde hier tot uw verleden behoren?
                  (Volgens een hier gegeven link van Hal61 is de controverse dus dat men Eudora eerst zou moeten verwijderen zonder verlies van de mboxen hierarchie, en dan geeft TB de keuze om de map te kunnen kiezen van waaruit moet geimporteerd worden, 'k vraag mij af of de truk niet zou lukken om die map gewoon tijdelijk te herbenoemen ..)
                  TIA
                  Ik gebruik Outlook op het werk wegens verplicht, maar die moet ik dan ook gelukkig niet zelf beheren Mutt op linux en gmail voor private stuff.

                  Andere optie. Het leuke aan eudora vond ik dat ik gewoon de folder kon overzetten op een ander systeem.

                  Al eens aan gedacht om een copie te nemen van eudora en de data en vervolgens twee accounts te wissen. Vervolgens de overgebleven account importeren in thunderbird. Dan de data terugzetten en twee andere accounts wissen. Die dan weer importeren, etc.

                  -c

                  -edit Ik zie net in je laatste regel dat dit eigenlijk je suggestie is

                  Comment


                  • #10
                    Re: thunderbird email client experts gezocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                    Andere optie. Het leuke aan eudora vond ik dat ik gewoon de folder kon overzetten op een ander systeem.
                    Dit gaat eveneens met TB, heb de migratie van Vista naar Linux gemaakt zonder één probleem. Je moet wel effe zoeken bij Windows, afhankelijk van de versie staat die op een andere plaats
                    Bij TB kan je ook verschillende folders combineren (mail van 2 PC's consolideren of met 2 verschillende mailservers (zenden) werken), bij de start van TB kan je dan kiezen op welk mail systeem je wenst aan te loggen.
                    Als je de Eudora folder kan verplaatsen en straffeloos terug zetten kan je ofwel de migratie in een test omgeving uitvoeren (virtueel) of deze gewoon back-uppen. Loop het mis zet je hem gewoon terug. Indien het effectief gelukt is zet je de TB folder op de juiste plaats en pas je de TB Profile file aan. De optie om de Eudora mail op te spitsen en dan te importeren kan ook, je krijgt dan drie TB folders die je in de Profile file definiëert en bij de start kies je degene je wenst te gebruiken, maar handig is anders...
                    Last edited by Rudy M.; 25 januari 2010, 08:06.
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: thunderbird email client experts gezocht

                      Bij het gebruik van Eudora is het redelijk handig om verschillende email accounts(naar verschillende servers/domeinen) simpelweg uit mekaar te houden door Eudora te starten met verschillende command line parameters vanaf een ikoontje op het buroblad. De specifieke mapstructuur die erbij hoort is vrij simpel op te zetten. Helaas is de verdere ontwikkeling van Eudora een groot vraagteken ongeacht al de (oude? 2006) intentieverklaringen om eventueel de core van TB te gebruiken voor de nieuwe versies (Eudora8?)

                      Denk je dat de 3 mail folders onder "een dak" niet vlot werkt onder TB ? Ik ken het programma voorlopig helemaal niet en ik moet dus even gokken en zoeken. Als ik helemaal geen verbinding vraag bij het opstarten van TB dan kan ik toch serieel gewoon de 3 email accounts, handmatig, de ene na de andere opvragen zo leek het mij?

                      BTW ik heb mijn ganse email structuur gedupliceerd op een 2e PC en loop mijn email gebeuren min of meer synchroo op de 2 PC's, eentje voor "serieus" en de andere dus om te "prutsen" en tot ik begrijp hoe eea juist in mekaar past
                      TIA

                      Comment


                      • #12
                        Re: thunderbird email client experts gezocht

                        Je moet een onderscheid maken tssn inkomende en uitgaande mail. Inkomende mailservers kan je naar hartenwens toevoegen, maar je gaat steeds via 1 uitgaande mailserver. Het email adres dat je uitstuurt kan je selecteren afhankelijk van de instellingen van de inkomende mail settings. M.a.w. je kan emails versturen alsof ze van een van je verschillende mailboxen komen, maar ze passeren allemaal je unieke uitgaande mailserver. Een weinig gedocumenteerde feature is het opzetten van afzonderlijke mailaccounts binnen 1 TB. Bijvoorbeeld je hebt uw eigen emails en die van een familielid op 1 TB account. Bij de start van TB selecteer je welke mailaccount je wenst te gebruiken. Geen rocket sience, eenvoudig te configureren met de Profile file die je terug vindt in de TB folder. (onder UNIX een handige admin feature)
                        De nieuwe versie consolideert nu wel alle mailboxen (van 1 TB account) in 1 view, maar blijft in de background met afzonderlijke mailboxen/folders werken. Dit is een nieuwe instelling die je indien gewest kan uitzetten.
                        Last edited by Rudy M.; 25 januari 2010, 23:23.
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: thunderbird email client experts gezocht

                          Errr... Hal61 waarom voorziet TB dan de mogelijkheid om verschillende SMTP servers te configureren ?
                          Voor zover ik weet kun je voor telenet de smtp van telenet gebruiken en voor gmail deze van gmail, voor gmx deze van gmx enz...
                          Computer nerds don't byte, they just nibble a bit ;)

                          Be careful who you shoot; they may shoot back

                          Comment


                          • #14
                            Re: thunderbird email client experts gezocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hal-61 Bekijk bericht
                            Je moet een onderscheid maken tssn inkomende en uitgaande mail. Inkomende mailservers kan je naar hartenwens toevoegen, maar je gaat steeds via 1 uitgaande mailserver. Het email adres dat je uitstuurt kan je selecteren afhankelijk van de instellingen van de inkomende mail settings. M.a.w. je kan emails versturen alsof ze van een van je verschillende mailboxen komen, maar ze passeren allemaal je unieke uitgaande mailserver. Een weinig gedocumenteerde feature is het opzetten van afzonderlijke mailaccounts binnen 1 TB. Bijvoorbeeld je hebt uw eigen emails en die van een familielid op 1 TB account. Bij de start van TB selecteer je welke mailaccount je wenst te gebruiken. Geen rocket sience, eenvoudig te configureren met de Profile file die je terug vindt in de TB folder. (onder UNIX een handige admin feature)
                            De nieuwe versie consolideert nu wel alle mailboxen (van 1 TB account) in 1 view, maar blijft in de background met afzonderlijke mailboxen/folders werken. Dit is een nieuwe instelling die je indien gewest kan uitzetten.
                            Bedankt ... de tweede link die u hogerop gegeven hebt is, op heel weinig na, de stereotiepe configuratie die ik zelf heb, behalve dan dat mijn mboxen niet op een aparte partitie staan. Ik heb dus gewoon die procedure gevolgd die daar aangegeven is. (Alhoewel TB 3.0.1 nog een paar andere werkwijzen heeft geimplementeerd maar daar was snel achter te komen, oa de structuur "local files" waarvan het nut mij op dit moment niet duidelijk is maar ik ken het programma nog te kort)
                            De mailboxen zijn nu (gisteren) dus geimporteerd in TB en de import functie maakt ook direct de specifieke accounts aan met de individuele benodigde structuren.
                            Dat email enkel verstuurd wordt via de smtp server van de provider is mij (al jaren ) bekend daar is niets vreemds aan. Waar ik in TB nog niet achter ben is of er echter ook een account specifieke outbox bestaat waar de verzonden mail voor die account in komt, maar dat moet ik nog nader bekijken in de eigen structuur. Wegens de handmatige import moet er met eea "geschoven" worden via bvb Windows verkenner waar eventueel ook de "target" mappen in de TB config dienen aangepast. Hoe eea in mekaar past heb ik nog niet uitgevlooid ttz de boomstructuur in het linker venster geeft netjes de 3 accounts aan, ik moet nu nog testen of RE: mail van een account ook verstuurd wordt als komende van die account en hoe de selectie te doen om nieuwe mail te versturen vanuit een gekozen account (bvb ivm email discussie forums met aanmelding).
                            Wat voorlopig ook problemen geeft is het importeren van de Eudora mail filters, maar dat heb ik nog maar vluchtig bekeken en dat lijkt mij eerder een puur syntax probleem tussen de 2 mail clients.
                            Ik ga nu beide clients een tijdje in parallel open en zien wat dat wordt. De Eudora "server" commandos (fetch, delete etc) zal ik misschien missen omdat TB enkel een "tijd" of "aantal" gerelateerde instelling kent voor wat "mail on server" betreft maar dat is misschien enkel kwestie van een andere modus operandi ...
                            Alleszins bedankt voor die link, met die info was het snel werkbaar te maken!

                            Comment


                            • #15
                              Re: thunderbird email client experts gezocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lionezz Bekijk bericht
                              Errr... Hal61 waarom voorziet TB dan de mogelijkheid om verschillende SMTP servers te configureren ?
                              Voor zover ik weet kun je voor telenet de smtp van telenet gebruiken en voor gmail deze van gmail, voor gmx deze van gmx enz...
                              Ja dat is verrassend omdat men meestal toch geen permissie heeft om er een andere smtp server te gebruiken dan die van je provider ... maar misschien hebben sommigen idd die toelating wel (gebaseerd op hun IP nr veronderstel ik? alhoewel .. met een dynamische toekenning van een IP moet men al een gans (sub)domein toelaten?)

                              Comment

                              Working...
                              X