Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe sb 900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe sb 900

    misschien een dommer vraag maar we moeten nog starten aan de cursus
    maar ik ben eens benieuwd naar het volgende
    bij een gewone foto opname zonder flits zoek je voor een goede lichtmeting op de camera waardoor je soms het diafragma of sluiter moet aanpassen
    hoe zit dat bij een externe flits, dus je wenst een foto te nemen met de sb 900 op z'n voetje op afstand
    - kijk je dan nog naar u interne lichtmeter?
    - moet je instellingen maken op u sb 900?
    - voorlopig zet ik, die gewoon op remote en dan neem ik de lichtmeter in de camera

    benieuwd naar de reactie
    dinsdag start de 2de cursus waar het flitsen bijzit maar of we daar direct mee starten weet ik niet
    nu ben ik morgen thuis en wil ik de ganse dag oefenen met mijn sb 900

    mvg

  • #2
    Re: externe sb 900

    In de camera zelf stel je bij het gebruik van de flitser in dat je interne flitser niet gebruikt "--". Verder heb je nog enkele commando standen A B .. en hier kan je bv kiezen voor manueel of ittl. Je kan deze meting nog iets beinvloeden in het veld erachter door de sterkte wat aan te passen.

    Als je in je camera je groep A wil gebruiken zet je dus de interne flitser op -- en bij commando A zet je ittl. Op je sb 900 stel je remote in en laat hem reageren op groep A.
    De camera zal nog wel een kleine voorflits geven die de sb 900 wakker maakt of activeert dat weet ik niet meer

    Je meet dus nog altijd door de lens.. indien je manueel je camera en licht wil instellen kan je gebruik maken van een losse lichtmeter. Let dan wel op met de kleine voorflits van de camera.
    Wat een dag, alles in schoonheid
    Nikon D300s & F5 - 50mm 1.8 & 16-85mm & 70-200mm 2.8 - SB900

    Comment


    • #3
      Re: externe sb 900

      De interne lichtmeter van je camera geeft het omgevingslicht weer.
      Bij flits kun je deze dus niet gebruiken om je belichting te bepalen.
      Je kan enkel zien hoeveel onderbelicht de foto gaat zijn als je niet zou flitsen.

      Bij flitsen (on-camera of TTL-remote) gaat de camera via een voorflits het benodigde licht meten en doorgeven aan de flits.

      Als je flits op Manueel gebruikt zul je dit zelf moeten bepalen en instellen.
      Dit doe je door een proeffoto te nemen en je histogram te raadplegen.

      Tipje, wil je een nauwkeurige belichting hou dan een grijskaart op de plaats van je onderwerp en neem daar de proeffoto's van (volbeeld) en stel je flitsers en diafragma zo af tot de piek in je histogram in het midden staat.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: externe sb 900

        als ik morgen wil oefenen
        doe ik dus volgende
        camera instellen als volgt
        interne flitser "--".
        commando A " ittl "
        flitser op remote

        maar welke basis instelling neem je dan op je camera als je niet hoeft te kijken naar de interne lichtmeter?
        sommige zeggen F8 en 1/125

        Comment


        • #5
          Re: externe sb 900

          Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht

          maar welke basis instelling neem je dan op je camera als je niet hoeft te kijken naar de interne lichtmeter?
          sommige zeggen F8 en 1/125
          Dat is een instelling die men in Studio gebruikt

          Sluitertijd kies in in verhouding met de heoveelheid omgevingslicht dat je wens te gebruiken, maar beste niet korter dan de max sync-snelheid van je toestel.
          Bvb tussen 1/30 en 1/200.
          Omgevingslicht zie op de lichtmeter schaal van je toestel (omgeving altijd onderbelichten, anders heb je geen flits nodig )

          Diafragma zou ik kiezen tussen F/4 en F/8
          De flits zorgt voor de juiste hoeveelheid licht.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: externe sb 900

            ga morgen eens testen binnen in de garage omdat ik voor de uitnodiging van mijn communicant het thema van de oldtimer zou verder zetten
            de uitnodiging zou eruit zien alsof renzo aan de auto aan het sleutelen is , beetje vet wrijven aan de handen en het gezicht (lijkt me leuk en typisch voor mijn zoontje)
            als het droog blijft ga ik ook buiten even testen

            p.s ondertussen mijn paraplu op statief gekregen en ga daar ook eens het verschil testen tussen doorkijk en reflectie paraplu
            het is een wescott paraplu 2 in 1

            Comment


            • #7
              Re: externe sb 900

              beste

              als ik ZUNOEL begrijp dan moet je dus bij het extern flitsen niet kijken naar de lichtmeter van je fototoestel?
              terwijl ik in de basis lessen steeds mijn lichtmeter in de gaten moest houden voor een goede belichting
              dus neem nu ik neem een foto buiten op een mooie dag, hoe begin ik daar aan
              beschik over nikon d90 - sb900 - 2in1 paraplu en reflectiescherm
              hoe weet je nu welke instellingen je moet gebruiken of is dat ervaring krijgen?

              mvg

              Comment


              • #8
                Re: externe sb 900

                Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
                beste

                als ik ZUNOEL begrijp dan moet je dus bij het extern flitsen niet kijken naar de lichtmeter van je fototoestel?
                je lichtmeter van je toestel zal je iets vertellen over het aanwezige licht... doch als de externe flash afgaat, komt dit voor je toestel als een verrassing...

                dus hou je op voorhand daar rekening mee, door eventueel onder te belichten, waar door je onderwerp door de flash belicht wordt en niet door het omgevings licht. Daar komt ervaring bij kijken via de parameters: ISO, sluitertijd, diafragma, flitskracht, afstand van de flits tot het onderwerp... op je histogram kan je dan ook het resultaat lezen en eventueel bijsturen.

                je kan natuurlijk ook met een lichtmeter werken... maar de parameters blijven gelijk...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: externe sb 900

                  Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
                  ga morgen eens testen binnen in de garage omdat ik voor de uitnodiging van mijn communicant het thema van de oldtimer zou verder zetten
                  de uitnodiging zou eruit zien alsof renzo aan de auto aan het sleutelen is , beetje vet wrijven aan de handen en het gezicht (lijkt me leuk en typisch voor mijn zoontje)
                  als het droog blijft ga ik ook buiten even testen

                  p.s ondertussen mijn paraplu op statief gekregen en ga daar ook eens het verschil testen tussen doorkijk en reflectie paraplu
                  het is een wescott paraplu 2 in 1

                  En heb je nu reeds getest ?
                  Het zou leuk zijn moest je hier de resultaten posten en eventueel hoe je het gedaan hebt enzo...
                  Ik en nog vele anderen zijn ook beginnende ( of ook serieus geintereseerd erin )
                  strobisten .

                  Comment


                  • #10
                    Re: externe sb 900

                    heb al even getest

                    en zo wordt de uitnodiging met verschillende bladzijden gevuld
                    het wordt een waaier van een 4 tal blz


                    ik moet nog veel bijleren
                    voorlopig wordt die gewoon op remote gebruikt maar dinsdag heb ik een dag verlof en die wordt volledig aan mijn sb 900 besteed

                    Comment


                    • #11
                      Re: externe sb 900

                      Oorspronkelijk geplaatst door melissa Bekijk bericht
                      Melissa, ik ben verre van een grafisch expert, maar vind je het lettertype zelf niet wat tegensprekend met het stoere karakter dat je met de foto's wil meegeven. Ik zou een 'stoerder' lettertype kiezen.
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: externe sb 900

                        heb er ook al over nagedacht maar ben er niet echt over uit welk type ik zou nemen
                        ik ben dus wel akkoord met jou

                        Comment

                        Working...
                        X