Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kan je cls voorflits uitschakelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kan je cls voorflits uitschakelen?

    even een situatieschets. Ik wil werken met 2 flitsen. De ene (een SB800) wordt door de CLS van mijn D300 gestuurd. De andere werkt in slave en kan niet door cls gestuurd worden (reageer dus op het afgaan van flits 1)

    Het probleem met de cls is dat die voorflitsen geeft (ook met alles in manueel). Dat triggert de 2de flits waardoor die dus niet afgaat op het juiste moment.
    omdat ik manueel flits lijkt me het voorflitsen volstrekt nutteloos en wil ik dat uitschakelen.

    kan dat met deze apparatuur (d300 met SB 800 off camera)?

    dank bij voorbaat,
    Dennis
    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

  • #2
    Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

    In de menu van de D300 flitsinstellingen op manueel zetten en bvb op 1/16 of 1/32
    SB-800 in SU4 mode zetten.
    Sterkte van de SB-800 en slave flitser manueel instellen.

    Opgelost
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

      misschien dat een SG-31R hulpstukje ook kan helpen?

      Comment


      • #4
        Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
        misschien dat een SG-31R hulpstukje ook kan helpen?
        Dient enkel om te vermijden dat de flits van het toestel zichtbaar is in de foto.
        Denk dat op 1/32 je ook nog weinig gaat zien op de foto behalve misschien een stipje in de ogen
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

          het gaat mij voornamelijk om het triggeren van de slave met lichtsensor. Als de voorflits afgaat, gaat de slave af en is ie uitgeput voor de echte flits afgaat.
          de bedoeling is dat ik mijn flitskracht kan regelen op afstand (van de hoofdflits). cls is daarvoor uitstekend. Ik ga straks eens testen of dat ook lukt in de SU stand.
          alvast bedankt
          nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
          http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

          Comment


          • #6
            Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

            Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
            Het probleem met de cls is dat die voorflitsen geeft (ook met alles in manueel). Dat triggert de 2de flits waardoor die dus niet afgaat op het juiste moment.
            omdat ik manueel flits lijkt me het voorflitsen volstrekt nutteloos en wil ik dat uitschakelen.
            Als ik mij niet vergis zijn deze voorflitsen een soort morsecode die aan je sb800 te laten weten op welke sterkte hij moet flitsen en zijn deze dus allesbehalve nutteloos. Zonder verdere hulpstukken is de enige oplossing volgens mij je sb800 net als je andere flits in optical slave modus of iets dergelijke zetten (heb zelf geen sb800 maar veronderstel dat dit wel kan) en de sterkte manueel op de sb800 aan te passen. Hierbij verlies je jammer genoeg wel de mogelijkheid om de flitssterkte van je sb800 op je camera zelf aan te passen.

            Ben me zelf nog maar pas in CLS en dergelijke aan het verdiepen dus als ik hier onwaarheden verkondig hoop ik op correcties van de meer ervaren fotografen hier.

            Comment


            • #7
              Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

              Met een sb-28 (ofzo) die een slave functie met vertraging heeft zou het kunnen lukken.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Diccen Bekijk bericht
                Als ik mij niet vergis zijn deze voorflitsen een soort morsecode die aan je sb800 te laten weten op welke sterkte hij moet flitsen en zijn deze dus allesbehalve nutteloos. Zonder verdere hulpstukken is de enige oplossing volgens mij je sb800 net als je andere flits in optical slave modus of iets dergelijke zetten (heb zelf geen sb800 maar veronderstel dat dit wel kan) en de sterkte manueel op de sb800 aan te passen. Hierbij verlies je jammer genoeg wel de mogelijkheid om de flitssterkte van je sb800 op je camera zelf aan te passen.

                Ben me zelf nog maar pas in CLS en dergelijke aan het verdiepen dus als ik hier onwaarheden verkondig hoop ik op correcties van de meer ervaren fotografen hier.
                De voorflitsen dienen inderdaad voor de communicatie tussen camera en flits (en voor de lichtmeting).
                Optical slavemode bij de SB-800 noemt SU-4 mode je verliest inderdaad de CLS mogelijkheid en je moet dus volledig manueel de flitskracht op elke flits afzonderlijk instellen.
                Als je volledig CLS wil werken zal je dus een tweede SB-600, SB-800 of SB-900 moeten aanschaffen.

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Met een sb-28 (ofzo) die een slave functie met vertraging heeft zou het kunnen lukken.
                SB-26
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

                  oke dat is compleet duidelijk.

                  voorlopig ga ik een gobo vanaf de cameraflits naar de 1ste flits plaatsen zodat de communicatie er nog is maar de 2de flits dit licht niet ziet en enkel getriggerd wordt door de eerste flits.

                  merci
                  dennis
                  nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                  http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

                    Kun je proberen,maar ik vrees dat de preflits al voldoende is om de slave te triggeren.
                    Met een Canon 580 ex is de preflits al voldoende om de slave te activeren..Met een combinatie van 580 met 2 Vivitars 230 en slave,kan ik alleen op M-modus werken.
                    Als je in je zoeker je flits ziet afgaan,dan is je synchronisatie niet juist.Je tweede flits gaat te vroeg af.

                    Comment


                    • #11
                      Re: kan je cls voorflits uitschakelen?

                      is gelukt hoor. zolang de 2de flits de preflits niet ziet, gaat ie ook niet af. Een simpel kartonnetje die het licht enkel naar de 1ste flits laat gaan is voldoende.
                      nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                      http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                      Comment

                      Working...
                      X