Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nooit te oud ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nooit te oud ..

    ..om te leren en waarschijnlijk weet iedereen dit al ..

    Shop our selection of Camera Remote Controllers & Microphones from Shop Canon Business U.S.A., Inc. to find the right product for you.


    opent toch nieuwe concepten voor sport- en bewegingsfotografie ..
    FWIW

  • #2
    Re: nooit te oud ..

    Ik gebruik deze functie al +- 5Jaar bij iedere camera die ik heb......dus nieuw is dit niet.

    Maar wie kent het en vooral.... wie gebruikt het en blijft het gebruiken?

    Het is effen aanpassen hoor. Ik heb het gevoel/gedacht dat er veel mensen zijn die niet gelijktijdig met duim en wijsvinger kunnen werken en dan nog voor verschillende functies.....

    Als je alles onder je wijsvinger hebt zitten moet je veel toegevingen doen, ...zeker op het gebied van je lichtmeting.

    Voor mij werkt het.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • #3
      Re: nooit te oud ..

      Is niet zo eenvoudig.

      Kan iemand misschien eens verschil duidelijk maken tussen
      2: Metering start / Meter + AF start
      en 3: AE Lock / Metering + AF start

      Welke gebruik je best voor bv sportfotografie?
      Ik dacht 3.
      www.digitalclickx.com

      Comment


      • #4
        Re: nooit te oud ..

        waar zoek je zoiets bij de collega's van NIkon?
        Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

        Comment


        • #5
          Re: nooit te oud ..

          Oorspronkelijk geplaatst door dewiene Bekijk bericht
          waar zoek je zoiets bij de collega's van NIkon?
          Kijk eens in de signature van Frank207be


          Aan ditzelfde onderwerp is er vroeger al eens een draadje gewijd, maar ik heb het ook nog altijd niet helemaal begrepen .
          In al de presentaties die ik ooit gevolgd heb, in de verschillende boeken over (digitale) fotografie heb ik nooit een goede, verstaanbare uitleg gevonden. Uiteraard weet ik het verschil tussen lichtmeting en scherpstelling, maar hoe scheid je ze en wat doe je eerst? Ik voel dat ik hier nog heel veel moet leren.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: nooit te oud ..

            niemand meer?
            www.digitalclickx.com

            Comment


            • #7
              Re: nooit te oud ..

              Oorspronkelijk geplaatst door Digitalclickx Bekijk bericht
              Is niet zo eenvoudig.

              Kan iemand misschien eens verschil duidelijk maken tussen
              2: Metering start / Meter + AF start
              en 3: AE Lock / Metering + AF start

              Welke gebruik je best voor bv sportfotografie?
              Ik dacht 3.
              Zoals in het artikel duidelijk gemaakt wordt is de schuine streep (/) belangrijk ..

              Wat er voor staat heeft betrekking op het gedrag van de sluiterknop, wat erna staat op het gedrag van de AF knop aan de achterzijde bij de specifieke Fn instelling
              Hoe die juist samenwerken (of net niet) heb ik nog niet uitgeprobeerd ..
              FWIW

              Comment


              • #8
                Re: nooit te oud ..

                Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                Ik heb het gevoel/gedacht dat er veel mensen zijn die niet gelijktijdig met duim en wijsvinger kunnen werken
                Iedereen kan toch wel muntgeld tellen.....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: nooit te oud ..

                  Zoals ik al zei in een vorige draad hieraan besteed: ik snap niet hoe je anders kan fotograferen, je maakt jezelf het leven moeilijk door de 2 belangrijkste functies onder 1 knop te steken.
                  Al die redenen op die website hierboven snijden hout.

                  Het duurt 1 shoot om dit systeem gewoon te worden.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: nooit te oud ..

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Iedereen kan toch wel muntgeld tellen.....
                    Inderdaad, maar dan doe je één handeling met je duim en vinger.

                    In het geval met je camera moet je met duim en vinger twee apparte functies bedienen.

                    Dus nadenken wat je met je duim doet maar tegelijkertijd ook wat je met je wijsvinger doet.

                    Ik heb al verschillende mensen weten beginnen, maar als je ze dan na een tijdje terug tegenkomt en naar hun handen/vingers kijkt als ze aan het fotograferen zijn, zie je de duim toch niet meer "meewerken".

                    Ik gebruik de instelling, met de duim scherpstellen, voor vluchtshots van vogels. Bij deze instelling heb je dan nog de keuze of je met je wijsvinger de lichtmeting blokkeert of niet.

                    Met de duim de scherpstelling blokkeren, voor de meer "stationaire" vogels. Deze versie laat je toe om je lichtmeting op de plaats te doen die jij wilt.

                    --Met de duim scherpstellen en lichtmeting blokkeren bij half indrukken van de onspanknop = C.Fn 4/1

                    --Met de wijsvinger scherpstellen, direct met de duim overnemen om scherpstelling te blokkeren, opnieuw met wijsvinger half indrukken om lichtmeting te doen waar ik wil en doordrukken.C.Fn 4/2 ( meest gebruikte)

                    --Met de duim scherpstellen en lichtmeting niet blokkeren bij half indrukken van de onspanknop = C.Fn 4/3

                    Het blokkeren van de lichtmeting zie je aan het sterretje ( * ) linksonder in de zoeker.
                    Groetjes
                    ----JO

                    Comment

                    Working...
                    X