Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

    weet er iemand hoe ik een preview kan zien van een afbeelding als ik bezig ben met het zoeken naar een foto om up te loaden (in de webbrowser zelf!)

    ik bedoel dus geen kleine thumbnail, geen grote thumbnail maar een echte preview in voorvertoning. Bij windows kan ik gewoon rechtermuisklik en preview selecteren. Bij Mac echter kan ik NIET rechtermuisklikken in zo'n venster, enkel in de echte finder. In dat venster kan ik ook geen coverflow als weergave selecteren, het beste dat ik te zien krijg is een mini mini thumbnailtje waar ik amper kan zien over welke foto het gaat...

    tot zover één van de overgebleven frustraties sinds overstap Windows naar Mac

    en nu ik toch bezig ben, weet er iemand hoe ik in Finder bvb 17 bestanden kan selecteren en kijken hoe groot deze samen zijn?
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

    Selecteer een tumbnail en klik dan op de spatiebalk.
    Je foto verschijnt dan beeldvullend als preview. Niet enkel met foto's is dit zo, Mac herkent vrijwel alle documenten (Excel, Word enz...) en laat ze zien op deze manier telkens je op de spatiebalk klikt.

    Voor je tweede vraag kan je wellicht even een map (folder) maken en daar je bestanden inslepen waarvan je de grootte wil kennen. Als je dan de info opvraagt van je map (cmd+i) dan is dit de som van alle bestanden die in de map zitten zitten...

    Comment


    • #3
      Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

      Wauw! Da's knap. Werk al sinds 1987 met de Mac en wist dit niet! Bedankt.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

        Oorspronkelijk geplaatst door MDF Bekijk bericht
        Voor je tweede vraag kan je wellicht even een map (folder) maken en daar je bestanden inslepen waarvan je de grootte wil kennen. Als je dan de info opvraagt van je map (cmd+i) dan is dit de som van alle bestanden die in de map zitten zitten...
        Da's dan wel héél omslachtig..., kan je evengoed een rekenmachientje gaan gebruiken.

        Misschien zit hier iets in ? http://prmac.com/release-id-1472.htm

        Gezocht op "Total Commander voor Apple".
        Last edited by nete; 16 januari 2010, 13:44.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

          En dat lijkt me dan weer zo'n PC-achtig ding!
          Mensen die echt een Mac-interface gewend zijn, gruwen van zoiets.

          Nee, voor dat soort zaken ("gewichtbepaling") reken ik op WhatSize, hoewel de interface mij ook meer PC/Win lijkt dan echt Mac. Soms wel nodig.
          Maar eigenlijk houd ik me daar niet echt mee bezig, tenzij je een plotselinge serieuze "inkrimping" van je vrije schijfruimte krijgt. En dat gebeurde er in de prille dagen van OSX wel eens...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            En dat lijkt me dan weer zo'n PC-achtig ding!
            Mensen die echt een Mac-interface gewend zijn, gruwen van zoiets.
            Wel LesC, als er nu één iemand is waar ik het "Mac sekte-gedrag" niet had van verwacht was het wel U.
            Ik heb geen Mac, maar als ik er één zie staan in een winkel vind ik hem zonder meer prachtig. Maar mijn PC doet alles wat ik ervan verwacht, dus voorlopig blijf ik daarbij.
            Het "haantjesgedrag" van Steve stoort me soms wel een beetje:
            Als ik een CD wil uit de drive halen duw ik op het knopke ven die CD drive en moet ik niet het icoon op mijn scherm naar de prullenbak slepen.
            En een muis die absoluut maar één knop mag hebben.... Brrrrrrr...
            En een map moeten maken en daar alle nodige bestanden in slepen om de totale omvang te weten, hoe is het mogelijk.
            Dat zijn drie dingen waar ik als PC gebruiker dan weer van gruwel.
            Microsoft houdt al eeuwen vast aan de verkenner. Ik gebruik al eeuwen Total Commander, maar ik trek me geen barst aan van de layout van die super-tool voor bestandsbeheer.
            Een programma, geschreven voor het Mac besturingssyteem afwijzen om zijn "uiterlijk" vind ik toch echt wel bizar. Als het gemaakt wordt zal er wel enige nood aan zijn zou ik denken ?
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

              Wel, niks met sekte te maken, maar 't is duidelijk dat je de Mac-interface niet kent.
              Die MS Verkenner: waar hebben ze die gehaald, denk je? Da's één ding, maar wat hebben ze ermee gedaan?
              Meer wil ik er echt niet over zeggen, want dit MAG niet ontaarden in de zoveelste Mac vs Win flamewar, maar geef me, bij gelegenheid, één kwartier om je iets te laten zien, en (in zover ik je ken, tenminste), je zal op z'n minst begrijpen waar ik het over heb.
              "Total Commander", het woord alleen al, zo "un-Mac-like"
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Wel LesC, als er nu één iemand is waar ik het "Mac sekte-gedrag" niet had van verwacht was het wel U.
                Ik heb geen Mac, maar als ik er één zie staan in een winkel vind ik hem zonder meer prachtig. Maar mijn PC doet alles wat ik ervan verwacht, dus voorlopig blijf ik daarbij.
                Het "haantjesgedrag" van Steve stoort me soms wel een beetje:
                Als ik een CD wil uit de drive halen duw ik op het knopke ven die CD drive en moet ik niet het icoon op mijn scherm naar de prullenbak slepen.
                En een muis die absoluut maar één knop mag hebben.... Brrrrrrr...
                En een map moeten maken en daar alle nodige bestanden in slepen om de totale omvang te weten, hoe is het mogelijk.
                Dat zijn drie dingen waar ik als PC gebruiker dan weer van gruwel.
                Microsoft houdt al eeuwen vast aan de verkenner. Ik gebruik al eeuwen Total Commander, maar ik trek me geen barst aan van de layout van die super-tool voor bestandsbeheer.
                Een programma, geschreven voor het Mac besturingssyteem afwijzen om zijn "uiterlijk" vind ik toch echt wel bizar. Als het gemaakt wordt zal er wel enige nood aan zijn zou ik denken ?
                het besturingssysteem wordt beoordeeld tegenover het al dan niet haantjesgedrag van een ceo???? goed argument
                hoeveel cd's zijn er naar de .... geholpen doordat er op het knopje gedrukt werd terwijl ze aan het spelen waren?
                (trouwens al eens geprobeerd op een mac de cd verwijdertoets te gebruiken? da werkt echt wel hoor....)
                Waar staat ergens dat ge geen meer knoppenmuis mag gebruiken op een mac?
                Meer knoppen worden standaard ondersteunt vanf os x en da's nu toch ook al iets langer dan gisteren....
                Trouwens de huidige muis is gewoon een knop....
                Zonder de bedoeling te hebben er een mac pc discutie van te maken, je moet ook niet met clichees die al jaren achterhaald zijn afkomen.
                tenslotte het argument van als het gemaakt wordt zal er wel behoefte aan zijn...
                het hangt er vanaf wat je behoefte noemt, ga eens grasduinen in de iphone applicaties.
                WC papier afrollen, eieren opvangen, boeren en winden laten,......

                Comment


                • #9
                  Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  en nu ik toch bezig ben, weet er iemand hoe ik in Finder bvb 17 bestanden kan selecteren en kijken hoe groot deze samen zijn?
                  selecteer de bestanden
                  druk Option-Command-i

                  Die info is dynamisch, als je meer of minder bestanden selecteert wordt de getoonde grootte meteen aangepast.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                    druk Option-Command-i

                    Die info is dynamisch, als je meer of minder bestanden selecteert wordt de getoonde grootte meteen aangepast.
                    Bedankt, kende ik nog niet.
                    Nog zoiets, ken je deze combinatie al om te mailen:
                    druk hier op deze pagina van BD eens combinatie CMD+i

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                      Die opt-cmd-i was voor mij ook nieuw.
                      Ben nog iemand die destijds (1987) met een muis leerde werken, en ook anderen aanleerde met de muis te werken, tot op een bepaald punt ik moest zeggen: "Nu de muis neerleggen, en de volgende toetsencombinatie indrukken" Voor een wat ouder publiek - en ik reken mezelf er nu zeker bij - wordt het moeilijk onthouden.
                      Klopt het dat als je hier een cmd-i uitvoert, dat je mail opengaat, met het onderwerp van deze thread ingevuld in het onderwerpveld, en de gehele thread in de tekst?
                      (denk niet zoiets nodig te hebben, maar overtuig me!)
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                        Klopt het dat als je hier een cmd-i uitvoert, dat je mail opengaat, met het onderwerp van deze thread ingevuld in het onderwerpveld, en de gehele thread in de tekst?
                        (denk niet zoiets nodig te hebben, maar overtuig me!)
                        Het klopt
                        Kan je bv gebruiken als je snel een webpagina wil mailen naar iemand.

                        Maar... je kan het ook voor iets anders gebruiken. Maak met bv iWeb een pagina (vb een soort nieuwsbrief of nieuwjaarswensen met veel foto's en tekst). Laat dan je pagina in voorvertoning zien in je browser. Gebruik vervolgens het cmd-i commando en je hebt zonder enige voorkennis een mail gemaakt met jouw nieuwsbrief in HTML formaat mét alle foto's, opmaak en teksten op de juiste plaats.
                        En daarvoor kan het wel heel erg handig zijn...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                          Dat lijkt mij inderdaad een mogelijke toepassing.
                          (persoonlijk ben ik nooit voorstander geweest van html mail, maar ik behoor dan ook nog tot die "voorzichtige" generatie, zie je).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                            Ah interessant, ik ben ook een nieuwe Mac gebruiker, en leer hier interessante dingen

                            Vraagje : welk emailprogramma gebruiken jullie op Mac ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mac - preview foto bij uploaden online? (+totale filesize versch. bestanden)

                              Gewoon het mail programma van de Mac. Heet "Mail" en is op mijn systeemversie aan versie 3.6.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X