Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro keuze (Nikon)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro keuze (Nikon)?

    Welke macro voor Nikon D700?
    1. Zal voor 80% in studio-omgeving worden gebruikt (juwelen, kleine technische onderdelen, bouten, tandwielen, apéritiefhapjes,...);
    2. zal enkel als macro worden gebruikt (niet voor portret, sport, whatever,..);
    3. voor de overige 20% wordt mogelijks gebruik zonder statief geapprecieerd (of desnoods enkel een monopod);
    4. ook ietwat AF alvorens manueel over te nemen is handig;
    5. VR is geen criterium maar een leuk extra;
    6. f2.8 of f4 is eveneens van ondergeschikt belang.

    Vermoedelijk ligt de Nikkor micro 200mm voor de hand, maar is deze dan wel zijn meerprijs waard tov een Sigma 180mm? Zijn voornoemde werkbaar vanop een monopod?

    Thanks.
    F.

  • #2
    Re: Macro keuze (Nikon)?

    De AF Micro AF 200/4.0 is een juweel van een macrolens; helaas niet uit de hand te gebruiken. Hier heb je nood aan een goed statief met ball head.

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Macro keuze (Nikon)?

      Waarom een 200mm

      Die is handig voor beestjes maar voor dit soort macro's zou ik een 105mm al genoeg vinden. Want met een 200mm moet je soms al redelijk afstand nemen.

      En bovendien heb je al meer dan 1/200 sec nodig. En is een 105mm al handiger om uit de hand te fotograferen.

      Mijn voordelen van een 105mm
      1) kostprijs
      2) handiger om uit de hand te werken
      3) VR en f2.8 (al is vr niet groot voordeel bij macro)
      nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

      Comment


      • #4
        Re: Macro keuze (Nikon)?

        Ik heb zelf de Sigma 180mm en is ook niet echt uit de hand te gebruiken (niet door mij altans) en als ik de betere macrofotografen hier op dit forum aan het werk zie dan valt het me op dat deze ofwel Sigma of Tamron gebruiken. Niet enkel goedkoper maar allen leveren een schitterende kwaliteit af.

        En waarom de 90mm macro van Tamron niet overwegen? Een lens waar veel goeds word over geschreven, licht en ideaal voor jou omdat je met "dode" objecten werkt.

        Reviews zeggen ook niet alles maar kijk toch even naar:

        Is the Tamron 90mm f/2.8 Di Macro Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


        De Sigma 105 zou nog iets scherper zijn volgens de laatste link.

        Comment


        • #5
          Re: Macro keuze (Nikon)?

          Ik hoor ook veel goeds over de sigma 105 macro maar wat ik werk er niet echt graag mee.

          Het is ook handig om de lenzen eens uit te proberen, voor je ze kan kopen.

          Ik heb ook eens ergens gelezen dat de nikon 200mm f4 niet de mooiste bokeh heeft.
          Maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Macro keuze (Nikon)?

            Wat je nodig hebt is geen macrolens maar een flatfield reprolens.
            Maw de lenzen van Nikon die hiervoor speciaal gemaakt worden :
            zijn de Micro Nikkor 60mm/2.8 of de Micro Nikkor 85mm/2.8 T/S.
            De CZ Macro 50mm/2.8, weliswaar manueel; maar voor maximale beeldkwaliteit.

            Nerdi
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Macro keuze (Nikon)?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Wat je nodig hebt is geen macrolens maar een flatfield reprolens.
              Maw de lenzen van Nikon die hiervoor speciaal gemaakt worden :
              zijn de Micro Nikkor 60mm/2.8 of de Micro Nikkor 85mm/2.8 T/S.
              De CZ Macro 50mm/2.8, weliswaar manueel; maar voor maximale beeldkwaliteit.

              Nerdi
              flatfield reprolens? Nog nooit van gehoord, graag een beetje uitleg...
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Macro keuze (Nikon)?

                Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                flatfield reprolens? Nog nooit van gehoord, graag een beetje uitleg...
                Ok. Een reprolens / flatfield is een speciale (macro) lens. Deze hebben niet noodzakelijk een 1:1 factor.
                Deze lenzen zijn geoptimaliseerd om in het macro / close up bereik géén enkele vervorming te hebben (ze zijn flatfield) . Deze worden dan ook (vandaar reprolens) voor reproducties (kunstwerken voor boeken, catalogi, waardepapieren, juwelen enz. en andere product fotos gebruikt). Dit zijn uiteraard lenzen die eerder voor beroepsdoeleinden gebruikt worden.

                Nerdi
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro keuze (Nikon)?

                  De vraag is hoe klein die technische onderdeeltjes zijn. Als af en toe een grotere maatstaf dan 1:1 gewenst is, zal een ais 55mm + balg pb-6 alles kunnen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro keuze (Nikon)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                    Ok. Een reprolens / flatfield is een speciale (macro) lens. Deze hebben niet noodzakelijk een 1:1 factor.
                    Deze lenzen zijn geoptimaliseerd om in het macro / close up bereik géén enkele vervorming te hebben (ze zijn flatfield) . Deze worden dan ook (vandaar reprolens) voor reproducties (kunstwerken voor boeken, catalogi, waardepapieren, juwelen enz. en andere product fotos gebruikt). Dit zijn uiteraard lenzen die eerder voor beroepsdoeleinden gebruikt worden.

                    Nerdi
                    Bedankt, weer iets geleerd
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro keuze (Nikon)?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      De AF Micro AF 200/4.0 is een juweel van een macrolens; helaas niet uit de hand te gebruiken. Roland
                      Dat die micro 200 een niet uit de hand te gebruiken juweel is had ik begrepen. Ik ben (eveneens) geen body-builder . Maar het idee is ontstaan om deze te gebruiken in studio, uiteraard op statief. De vraag was hierbij enkel of deze micro 200 ook desnoods werkbaar is op monopod (=tijdens een zeldzaam macro-shot op reportage; en al is dit enig 'encombrant' gefoefel, dan nog is er bij herhaaldelijke noodzaak desnoods ruimte voor een 105VR, maar enkel in afwachting van noodzaak...).
                      Tnx voor de respons RC!

                      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                      Waarom een 200mm
                      Die is handig voor beestjes maar voor dit soort macro's zou ik een 105mm al genoeg vinden. Want met een 200mm moet je soms al redelijk afstand nemen.)
                      Beestjes schieten hiermee is een extra maar da's nu niet per se de bedoeling: 200mm om in studio de afstand te kunnen houden van het onderwerp teneinde niet zelf je eigen studiobelichting te gaan onderbreken. Die belichting betreft monoblocks waar je beter niet in persoon voor staat (euhm, toch niet bij macro... 'k wil gerust voor een octabox van 2m gaan staan om een model te portretteren, maar bon,... niet om een 'tandwieleke' te schieten he...) hoe klein het onderwerp ook mag zijn... Zodoende: die afstand is net wat ik nodig heb... (remember criterium 1: macro in studio).
                      1/200 is vanop statief geen issue. Jouw punt 1 (kostprijs) is net de reden van mijn originele post, waarop ik jou absoluut gelijk geef maar desalniettemin niet wijzer mee word. De andere 2 punten die je aanbrengt neem ik instant als correct aan, maar vermoedelijk niet hetgeen waar ik rekening wil mee houden...
                      Ducaudi, Tnx voor je input

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                      En waarom de 90mm macro van Tamron niet overwegen? Een lens waar veel goeds word over geschreven, licht en ideaal voor jou omdat je met "dode" objecten werkt.
                      Scherp zullen al die objectieven wel zijn, zonder weerga... 90mm lijkt mij té kort bij een standaard studiobelichting (monobloblocks met grote softboxen; ben niet van plan om morgen een 'tentje' te gaan aanschaffen). Ik zou liever niet plaatsnemen voor mijn belichting.

                      Ik ben precies continu mezelf aan 't herhalen!? 'k Begin aan m'n eigen te twijfelen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                      Ik heb ook eens ergens gelezen dat de nikon 200mm f4 niet de mooiste bokeh heeft. Maar heb er zelf nog nooit mee gewerkt.
                      Ik denk niet dat je ooit aan de bokeh van de micro 200mm moet twijfelen, maar bon, laat ons dit 'subjectief' noemen.

                      Uiteindelijk een veel té lange post om bedankjes te plaatsen... Maar steeds schitterend is dat je hier instant respons krijgt. Thanks guys!
                      F.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro keuze (Nikon)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
                        flatfield reprolens? Nog nooit van gehoord, graag een beetje uitleg...
                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Ok. Een reprolens / flatfield is een speciale (macro) lens. Deze hebben niet noodzakelijk een 1:1 factor.
                        Deze lenzen zijn geoptimaliseerd om in het macro / close up bereik géén enkele vervorming te hebben (ze zijn flatfield) . Deze worden dan ook (vandaar reprolens) voor reproducties (kunstwerken voor boeken, catalogi, waardepapieren, juwelen enz. en andere product fotos gebruikt). Dit zijn uiteraard lenzen die eerder voor beroepsdoeleinden gebruikt worden. Nerdi
                        Inderdeed leuke input, euhm.., Nerdi. Dit is inderdaad iets waar ik mij eerst efkes zal moeten over informeren alvorens ik een opnieuw een vraag kan posten . Misschien wel de info die ik nodig had.

                        THANKS!
                        F.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro keuze (Nikon)?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          De vraag is hoe klein die technische onderdeeltjes zijn. Als af en toe een grotere maatstaf dan 1:1 gewenst is, zal een ais 55mm + balg pb-6 alles kunnen.
                          De onderdelen die ik wil in beeld brengen hebben zowat een gemiddelde opp van 2 tot 3 cm². Djeezus, Spanjaart, hoe groot zijn jouw aperitiefhapjes?! Dat worden dan ook waarschijnlijk tapas genoemd

                          Liever geen balgen... Doet mij herinneren aan de 'vervlogen' tijden met de technische camera: I 'd rather get shot!

                          Cheers!
                          F.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro keuze (Nikon)?

                            Vervlogen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro keuze (Nikon)?

                              TROP POLLUANT! J'aime pas!
                              Last edited by Fibonacci; 15 januari 2010, 00:41.

                              Comment

                              Working...
                              X