Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsvragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsvragen

    Ik ben gewend zonder bouncer, via zij- en achtermuren en plafonds te flitsen. Nu heb ik voor komend weekend het verzoek gekregen in een immens grote sporthal foto's te gaan maken van een groot orkest. Tijdens het spelen zal ik rond het orkest wandelen, en ik ga er zo vanuit dat ik waarschijnlijk niet verder dan een meter of 10 van mijn onderwerpen zal blijven.

    Omdat vooraf weinig tijd is om te oefenen de volgende vraag. Kunnen jullie mij wat belichtingstips aanreiken? Is frontaal flitsen met bouncer de meest logische oplossing?


    Jacobus
    Zenfolio

  • #2
    Re: Flitsvragen

    Oorspronkelijk geplaatst door DaiKatana Bekijk bericht
    Ik ben gewend zonder bouncer, via zij- en achtermuren en plafonds te flitsen. Nu heb ik voor komend weekend het verzoek gekregen in een immens grote sporthal foto's te gaan maken van een groot orkest. Tijdens het spelen zal ik rond het orkest wandelen, en ik ga er zo vanuit dat ik waarschijnlijk niet verder dan een meter of 10 van mijn onderwerpen zal blijven.

    Omdat vooraf weinig tijd is om te oefenen de volgende vraag. Kunnen jullie mij wat belichtingstips aanreiken? Is frontaal flitsen met bouncer de meest logische oplossing?
    rechtstreeks flitsen zal mijn inziens absoluut niet mooi zijn... waar denk je dat de "Bouncer" op zal kunnen bouncen?

    optie 1: hoge ISO's, licht gevoelige lens en monopod...
    optie 2: 2 of meer flitsers aan de muren vastmaken... remote trigger op je camera, zoals hier
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Flitsvragen

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      zoals hier

      of hier
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Flitsvragen

        Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb de beschikking over mijn camera en mijn flitser. Ik heb geen drie flitsers, triggers en andersoort prachtig materiaal. Muzikanten bewegen constant, ik zal ze met flitslicht moeten bevriezen. Hebben jullie een tip zodat mijn flitslicht niet te hard wordt?


        Jacobus
        Zenfolio

        Comment


        • #5
          Re: Flitsvragen

          Oorspronkelijk geplaatst door DaiKatana Bekijk bericht
          Ik heb de beschikking over mijn camera en mijn flitser. Ik heb geen drie flitsers, triggers en andersoort prachtig materiaal.
          misschien eens tijd om eens een setje triggers te kopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door DaiKatana Bekijk bericht
          Hebben jullie een tip zodat mijn flitslicht niet te hard wordt?
          hoe groter de lichtbron, hoe zachter het licht... een bouncer helpt absoluut niet... een paraplu wel...

          je kan het verzoek misschien nog afwijzen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Flitsvragen

            Zoals gezegd: Off-camera flitsen in plutjes lijkt me de meest geschikte manier.
            (Zo doe ik het toch.)
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Flitsvragen

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
              Off-camera flitsen in plutjes lijkt me de meest geschikte manier...
              (Zo doe ik het toch.)
              Ik vind dit zo'n gek idee. Ik loop tijdens het concert rond, rondom het orkest, en maak zo onder anderen foto's van de afzonderlijke leden. Ik zie mijzelf nog niet één, twee en drie met een tweetal paraplu's rondsjouwen.

              Hoe deden oldskool fotografen dit vroeger? In het pre-strobisthistorische tijdperk? Die moesten toch ook werken met een opsteek- en/of staafflitser?


              Jacobus
              Zenfolio

              Comment


              • #8
                Re: Flitsvragen

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Off-camera flitsen in plutjes lijkt me de meest geschikte manier...
                (Zo doe ik het toch.)
                Ik vind dit zo'n gek idee. Ik loop tijdens het concert rond, rondom het orkest, en maak zo onder anderen foto's van de afzonderlijke leden. Ik zie mijzelf nog niet één, twee en drie met een tweetal paraplu's rondsjouwen.

                Hoe deden oldskool fotografen dit vroeger? In het pre-strobisthistorische tijdperk? Die moesten toch ook werken met een opsteek- en/of staafflitser?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                Je kan het verzoek misschien nog afwijzen...
                Welnee! Ik heb jaren bij dit orkest gemusiceerd, dit is het minste wat ik terug kan doen in ruil voor héél veel jaren plezier...


                Jacobus
                Zenfolio

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsvragen

                  Verzachten van flitslicht doe je met een zgn. diffuser.
                  Die verstrooit het licht wat meer, waardoor het zachter waargenomen wordt.

                  Diezelfde "demping" is te bereiken met bijvoorbeeld een witte zakdoek voor de flitser (niet het meetoog ), of wat ik zelf laatst gebruikte: een lenspapiertje.

                  Overigens, de reactie hierboven over het gebruik van ene reflectie-paraplu, deed me beseffen dat de oude fotografen met een plaat waarvoor een hoopje magnesium werd ontstoken inwezen hetzelfde deden: Die plaat werkte als - platte - spiegel.
                  Aluminiumfolie op de muren (geplakt op karton opgehangen) en de flitser, met trigger, daarvoor op een standaard ?
                  Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsvragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                    Verzachten van flitslicht doe je met een zgn. diffuser.
                    Die verstrooit het licht wat meer, waardoor het zachter waargenomen wordt.

                    Diezelfde "demping" is te bereiken met bijvoorbeeld een witte zakdoek voor de flitser (niet het meetoog ), of wat ik zelf laatst gebruikte: een lenspapiertje.

                    Overigens, de reactie hierboven over het gebruik van ene reflectie-paraplu, deed me beseffen dat de oude fotografen met een plaat waarvoor een hoopje magnesium werd ontstoken inwezen hetzelfde deden: Die plaat werkte als - platte - spiegel.
                    Aluminiumfolie op de muren (geplakt op karton opgehangen) en de flitser, met trigger, daarvoor op een standaard ?
                    HEt licht verzachten doe je door het oppervlakte te vergroten (bouncen via muur of plafond bvb).
                    Een witte zakdoek of een diffuser doet net wat je zegt het dempt (houd licht tegen).
                    Een diffuser gaat licht verspreiden zodat het op muren en plafonds kan bouncen om zodoende een groot lichtvlak te creëren.
                    Als je geen muren of plafond hebt waarvan je kan bouncen is een diffuser waardeloos, het kost je enkel maar een stop aan lichtopbrengst.

                    Het verschil tussen een snapshot en een geslaagde foto is de kwaliteit van de belichting en de cadrage.
                    hierboven werd al getoond hoe je kwaliteitsvolle belichting kan creëren, aan jou de keuze of je Foto's of snapshots wil maken.

                    In de pre-strobisttijd gebruikte pro fotografen grote studiolampen om een ganse zaal te belichten.



                    Misschien nog een tipje:
                    Het strobistforum is bedoelt voor off-camera flits en lichttechnieken.
                    Wil je tips over flitsen met de flits op de camera, stel dan het vraag betere in Ter Zake, of Tips & trucs.
                    Last edited by zunoel; 14 januari 2010, 18:48.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsvragen

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Het strobistforum is bedoelt voor off-camera flits en lichttechnieken. Wil je tips over flitsen met de flits op de camera, stel dan het vraag betere in Ter Zake, of Tips & trucs...
                      Ik dacht al... Wat een veel geld kostende antwoorden allemaal! Bedankt voor de tip, ik ga mijn vraag ook daar even deponeren!


                      Jacobus
                      Zenfolio

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsvragen

                        Huur een FX body (D700/D3) met een 70-200 2.8 lens en ram je ISO naar boven, en als 2e body een DX met een 50/85/105 1.4/1.8 en je komt er vlekkeloos uit! Beloofd!
                        MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsvragen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
                          Huur een FX body (D700/D3) met een 70-200 2.8 lens en ram je ISO naar boven, en als 2e body een DX met een 50/85/105 1.4/1.8 en je komt er vlekkeloos uit! Beloofd!
                          Ja precies...

                          optie 1: hoge ISO's, licht gevoelige lens en monopod...
                          zo doe ik het ook altijd... D700 maar nog liever met een 85mm 1.4 lens erop...
                          en hoog in de iso's gaan... +3200
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsvragen

                            Oorspronkelijk geplaatst door DaiKatana Bekijk bericht
                            Ik dacht al... Wat een veel geld kostende antwoorden allemaal! Bedankt voor de tip, ik ga mijn vraag ook daar even deponeren!
                            shoot through parapluutje kost amper 14€
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsvragen

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              In de pre-strobisttijd gebruikte pro fotografen grote studiolampen om een ganse zaal te belichten.
                              De pre-strobisttijd?
                              Ik gebruikte 40 jaar geleden al meerdere staafflisters op locatie, daarom moet ik wel eens glimlachen wanneer ik strobisten hele fora zie vullen alsof het eergisteren is uitgevonden.

                              Wanneer je een scene niet wil platflitsen dan moet je er voor zorgen dat je niet teveel licht gebruikt,
                              Als je hebt berekend hoeveel licht je nodig hebt dan moet je er voor zorgen dat er zich tussen het 'vlak' dat je gaat verlichten en de camera, zich geen andere personen bevinden, die zullen gegarandeerd overbelicht zijn
                              Mijn “strobist” staafflitsers hebben een zeer grote reflector, de kleinste is 13 centimeter in diameter en de grootste zelfs 18 cm.
                              Deze reflectoren zorgen er voor dat de verlichting tamelijk zacht zal zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X