Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afstand tot je TV ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afstand tot je TV ?

    Prachtig toch die mooie grote LCD en Plasma schermen.
    Ik sta op het punt mij een nieuw tv-toestel aan te schaffen maar ik vraag mij af hoever je kan gaan in de grootte van het scherm om comfortabel te kijken. Ik las hier en daar dat je aan de hand van de plaats waar je zit om tv te kijken moet bepalen hoe groot je tv-scherm maximum mag zijn.
    Bvb : een scherm van 37 inch - hiervan zou je 3,7 meter moeten zitten om comfortabel te kijken. Dus gewoon een tiende van het inch formaat uitgedrukt in meter.
    Wat is jullie ervaring ?

  • #2
    Re: Afstand tot je TV ?

    hey,

    ik dacht ergens gelezen te hebben, dat je comfortabel en goed zit op een afstand die 3 tot 4 maal de diagonale maat is van je tv-scherm.

    Greetzzz

    Krisss
    www.kris-sinnaeve.be

    Comment


    • #3
      Re: Afstand tot je TV ?

      Veel hangt af van de kwaliteit van de videobron. Zoveel te beter dit bronsignaal, zoveel te dichter kan je bij je scherm gaan zitten. Zo zal het beeld aangeleverd door een blueray speler zich al vanaf enkele meters aangenaam laten bekijken. Om een oude VHS opname te bekijken zul je wat meer afstand moeten nemen (zodat je de storende "artefacten" niet opmerkt).

      Comment


      • #4
        Re: Afstand tot je TV ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Krisss Bekijk bericht
        hey,

        ik dacht ergens gelezen te hebben, dat je comfortabel en goed zit op een afstand die 3 tot 4 maal de diagonale maat is van je tv-scherm.

        Greetzzz

        Krisss
        Dit komt overeen met hetgeen ik ergens had gelezen :
        uw vb. 37inch komt overeen met 94 cm. Dit maal 4 geeft 3,76 meter in uw berekening.
        Bij mij geeft dat 3,7 meter hetgeen op hetzelfde neerkomt.

        Comment


        • #5
          Re: Afstand tot je TV ?

          Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
          Veel hangt af van de kwaliteit van de videobron. Zoveel te beter dit bronsignaal, zoveel te dichter kan je bij je scherm gaan zitten. Zo zal het beeld aangeleverd door een blueray speler zich al vanaf enkele meters aangenaam laten bekijken. Om een oude VHS opname te bekijken zul je wat meer afstand moeten nemen (zodat je de storende "artefacten" niet opmerkt).
          Het gaat volgens mij niet zozeer over de kwaliteit van hetgeen op het scherm komt.
          Ik kan me niet voorstellen dat ik naar een scherm van 2meter kan kijken vanop een afstand van 2meter. Hoe goed de kwaliteit ook is. Als er tekst op het scherm komt ga je je hoofd moeten bewegen van links naar rechts. Hetzelfde bij het bekijken van het beeld. Het is toch nodig dat je in één blik het totale scherm kan bekijken zonder dat je van de éne naar de andere kant moet bewegen.
          Hetzelfde effect heb je op de eerste rij in de bioskoop. Daar zit toch niemand.

          Comment


          • #6
            Re: Afstand tot je TV ?

            Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
            Ik kan me niet voorstellen dat ik naar een scherm van 2meter kan kijken vanop een afstand van 2meter. Hoe goed de kwaliteit ook is.
            Nou, d'r is inderdaad wel een minimale afstand, en dat minimum hangt inderdaad af van de grootte van het scherm. Vuistregel die je wel 's tegenkomt : kijkafstand = 3 x schermdiagonaal. Maar dat zijn maar vuistregels. De kwaliteit van het beeld speelt een niet te onderschatten rol bij het bepalen van de minimale kijkafstand. Doe de test bij de verkoper !

            Comment


            • #7
              Re: Afstand tot je TV ?

              Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
              Nou, d'r is inderdaad wel een minimale afstand, en dat minimum hangt inderdaad af van de grootte van het scherm. Vuistregel die je wel 's tegenkomt : kijkafstand = 3 x schermdiagonaal. Maar dat zijn maar vuistregels. De kwaliteit van het beeld speelt een niet te onderschatten rol bij het bepalen van de minimale kijkafstand.
              Zelfs de aard van de uitzending heeft invloed op de ideale kijkafstand. Voor speelfilms is die meestal wat langer dan voor feuilletons (soap), het journaal of voor documentaires (met veel close-ups).
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: Afstand tot je TV ?

                Wij hebben twee maand geleden noodgedwongen moeten vernieuwen van tv en hebben een 37 inch scherm meegebracht. Een groot verschil met het formaat van onze oude tv (ee philips van 80 cm breed en 12 jaar oud).
                We hebben toch onze zetel achteruit moeten zetten hoor want we zaten te dicht bij het scherm( moeilijk volledig overzicht ). Nu zitten we ideaal op 3,5meter van het scherm.
                Groeten,
                wistofus
                Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
                iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
                Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

                Comment


                • #9
                  Re: Afstand tot je TV ?

                  Het hangt niet alleen af van het formaat van je TV maar ook van het signaal dat je gebruikt.
                  Voor een 50" wordt aangeraden minstens 3 à 4 meter afstand te houden voor standaard definitie (SD) maar voor HD (bijv. Blu-Ray) kan dit al snel teruggebracht worden tot 2 à 3 meter.
                  Natuurlijk heb je dan meer van links naar rechts te kijken maar dat is dan weer iets anders dan de beeldkwaliteit.
                  Zelf zitten we op een 3 meter van een 42". In het begin leek dit groot, nu eerder al wat klein.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afstand tot je TV ?

                    Misschien moet je de volgende site eens bekijken...
                    Blijkt ineens dat we allemaal een te KLEINE tv hebben !
                    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afstand tot je TV ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
                      Misschien moet je de volgende site eens bekijken...
                      Blijkt ineens dat we allemaal een te KLEINE tv hebben !
                      http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkaf...hdtv-20090626/
                      Dit is toch wel een fout artikel volgens mij.
                      Ik zit op 3m van mijn toestel en zou voor een 1080 i/p dan een scherm mogen hebben van meer dan 70inch of 178 cm. Ik ben er zeker van dat je dan heel oncomfortabel aan het kijken bent. Waarmee ik bedoel dat je dan van links naar rechts moet bewegen met je ogen om het ganse beeld te bekijken.
                      Mijn idee is dat je voor een 40" al een afstand van 4m moet zitten om in één oogopslag het ganse beeld te omvatten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afstand tot je TV ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                        Waarmee ik bedoel dat je dan van links naar rechts moet bewegen met je ogen om het ganse beeld te bekijken.
                        Wat doe je in het echte leven (buiten) of in de cinema met een IMAX?
                        Mijn idee is dat je voor een 40" al een afstand van 4m moet zitten om in één oogopslag het ganse beeld te omvatten.
                        Probeer het eens uit ... op 4m kan je veel meer aan dan een 40".
                        De bedoeling van grote schermen is een realistischer en indrukwekkender beeld te bekomen.
                        Vroeger was dit een probleem omdat de kwaliteit daarvoor ontbrak maar met de HD is dat toch een groot verschil. Op een klein scherm mis je ook een heleboel details van kleine onderwerpen.
                        Ieder zijn keuze natuurlijk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afstand tot je TV ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
                          Blijkt ineens dat we allemaal een te KLEINE tv hebben !
                          http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkaf...hdtv-20090626/
                          Vooral de laatste zin van die pagina is van groot belang.

                          Overigens vindt niet iedereen het prettig om op de aanbevolen afstand te zitten en uiteraard blijft dit een kwestie van persoonlijke voorkeur.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afstand tot je TV ?

                            er wordt nergens gesproken over brildragers?
                            kijk als brildrager maar eens naar het scherm met of zonder bril, duidelijk verschil en dan doel ik niet op de scherpte hoor.
                            kijk als brildragen eens naar het scherm van je PC en zet je bril eens op en af, toch duidelijk verschil in grote, doel weer niet op de scherpte!
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afstand tot je TV ?

                              Hey Bouk, grappig dat je dat zegt.
                              Sinds begin November heb ik ook een fietsje op mijn snuit staan.
                              En inderdaad, ik ben nog steeds in de gewenningsperiode omdat alles een ander formaat gekregen heeft door dat glas.

                              Heerlijk dat ik weer scherp zie, maar de vervorming en grote van de wereld is inderdaad anders dan zonder bril.
                              De eerste 36 jaar van mijn leven heb ik zonder bril gedaan, maar nu met bril kan ik wel met een maatje kleinere tv doen.... Niet dat ik dat wil, maar het kán...

                              hihi
                              Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                              Comment

                              Working...
                              X