Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zelfbouw belichtingsmeter.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zelfbouw belichtingsmeter.

    Zijn er hier leden die ooit zelf een belichtingsmeter hebben gemaakt ?

    Het lijkt me zo op het eerste gezicht een simpel ontwerp:
    - een meetcel
    - gekoppeld aan een draaispoelmeter.

    Of zit een belichtingsmeter toch wat lastiger in elkaar ?
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

  • #2
    Re: zelfbouw belichtingsmeter.

    achteraf niet verwonderd zijn dat je niet eens weet wat je exact aan het meten bent .. een radio is ook zo eenvoudig ... een antenne gekoppeld aan een luidspreker

    Comment


    • #3
      Re: zelfbouw belichtingsmeter.

      eigenlijk is-lijkt het simpel, maar de schaal is niet linear, hou daar ook rekening mee, je gaat grote fouten krijgen bij weinig licht en geen verschil meten in fel licht...
      En als het echt zo simpel was, waarom kost een beetje lichtmeter dan 150 euro?? (ok, het kost niet zoveel om te maken maar toch...)
      maar toch succes!!!
      heb je geen lichtmeter in je toestel? op spotmeting kan je zo ook al veel bereiken. Of zoek eens tweedehands voor een lichtmeter...
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

      Comment


      • #4
        Re: zelfbouw belichtingsmeter.

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        achteraf niet verwonderd zijn dat je niet eens weet wat je exact aan het meten bent .. een radio is ook zo eenvoudig ... een antenne gekoppeld aan een luidspreker
        Nee, maar een heterodyne ontvanger verlangt niet veel extra's
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: zelfbouw belichtingsmeter.

          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
          eigenlijk is-lijkt het simpel, maar de schaal is niet linear, hou daar ook rekening mee, je gaat grote fouten krijgen bij weinig licht en geen verschil meten in fel licht...
          En als het echt zo simpel was, waarom kost een beetje lichtmeter dan 150 euro?? (ok, het kost niet zoveel om te maken maar toch...)
          maar toch succes!!!
          heb je geen lichtmeter in je toestel? op spotmeting kan je zo ook al veel bereiken. Of zoek eens tweedehands voor een lichtmeter...
          De reden voor dit topic, was dat ik tot 2 maal toe net naast zo'n aanbieding greep

          Op zich lijkt het me niet moeilijk te maken, alleen het ijken is even een open vraag.
          Ik schat voor een € 50 al klaar te zijn.
          En ja, spotmeting gebruik ik wel vaak als ik twijfel.
          Maar ik dacht voordeel te hebben van ene losse belichtingsmeter om het op het object vallend licht te meten, en niet slechts het weerkaatste licht.
          Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

          Comment


          • #6
            Re: zelfbouw belichtingsmeter.

            Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            Nee, maar een heterodyne ontvanger verlangt niet veel extra's
            Bwaah .. als ge tevreden zijt met een ijzerpyriet(kristal)radio riskeert uw lichtmeter van 't zelfde caliber te zijn .. ge krijgt nu eenmaal "koeken naar geld" ..

            Comment


            • #7
              Re: zelfbouw belichtingsmeter.

              Zelf heb ik deze klik 190 euro maar zeer tevreden van, EV waarden, flash...
              waseen serieuze hap uit mijn zeer beperkt budget maar ik zeg het, na bijna 10 jaar heb ik er nog geen klagen van.
              Je kan trouwens ook gewoon een grijskaart plaatsen in je beeld en dan spotmeting doen op de grijskaart, zou zelfde meting moeten geven als je met de losse lichtmeter zou werken.
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                Tenzij het zelf bouwen een hobby is op zich, denk ik inderdaad ook dat er betere alternatieven zijn. Grijskaart, ingebouwde lichtmeter,... Mits wat oefenen kan je heel nauwkeurig belichten zonder externe lichtmeter. Het aantal fotografen dat sinds de digitale fotografie ergens een lichtmeter heeft liggen dat enkel "stof pakt" (dus niet gebruikt wordt) is niet meer te tellen denk ik. Voor opstellingen met flitslicht kan een (flits)lichtmeter natuurlijk handig zijn, hoewel ook daar niet altijd noodzakelijk.

                In mijn ogen (voor wat het waard is) komt het hierop neer: in de gevallen waar een lichtmeter echt nodig is of een meerwaarde biedt, ga je een correct werkend en heel goed geijkt exemplaar nodig hebben dat nauwkeurig lichtratio's kan uitmeten tussen verschillende lichtbronnen bijvoorbeeld. Ik twijfel er niet aan dat goeie zelfbouw mogelijk is door sommigen, maar ik denk dat dit een heel ingewikkeld project zou kunnen worden. Althans dat lijkt het voor mij ;-) Om je zelfbouwexemplaar te testen en te ijken ga je sowieso een "echte" lichtmeter nodig hebben?

                Maar laat dit uiteraard geen rem zijn om het niet te proberen. Dergelijke projecten kunnen nooit mislukken: je leert er altijd van bij en daar gaat het om.

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                  Ik heb mijn opa zijn oude lichtmeter gekregen Zou eens moeten kijken als die nog werkt. Is denk ik in 10 jaar niet meer gebruikt.
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                    Tenzij het zelf bouwen een hobby is op zich, denk ik inderdaad ook dat er betere alternatieven zijn. snip
                    ... Ik twijfel er niet aan dat goeie zelfbouw mogelijk is door sommigen, maar ik denk dat dit een heel ingewikkeld project zou kunnen worden. ...
                    Maar laat dit uiteraard geen rem zijn om het niet te proberen. Dergelijke projecten kunnen nooit mislukken: je leert er altijd van bij en daar gaat het om.

                    Roeland
                    Idd ... proberen mag zeker .. maar buiten eventueel wat bijkomende verworven electronica kennis zijn zulke projecten meestal gedoemd tot een nutteloos bestaan voor een aantal evidente redenen, 'k heb hier bij wijze van spreken "kasten vol" van zulke projecten "natte vinger methoden" ... om nog maar te zwijgen van het feit dat de kost, de baten ver vooruitgaat en onrealistisch ver overtreft ... .. fatsoenlijke (werkende!) meetapparatuur bouwen is nog wel iets meer dan een handvol opamps, een sensor en een "metertje" ..

                    Comment


                    • #11
                      Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                      maar buiten eventueel wat bijkomende verworven electronica kennis zijn zulke projecten meestal gedoemd tot een nutteloos bestaan
                      Hobby's zijn wel vaker nutteloos en kosten vaak handen vol geld zonder enig "nut" Maar als de bedoeling van TS is om een goedkoop alternatief te hebben voor een eventueel te dure lichtmeter, dan is dit inderdaad een twijfelachtig project. Als het puur is omwille van de fun...

                      Roeland
                      www.135mm.be
                      @135mm_leuven
                      info@135mm.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                        Hobby's zijn wel vaker nutteloos en kosten vaak handen vol geld zonder enig "nut" Maar als de bedoeling van TS is om een goedkoop alternatief te hebben voor een eventueel te dure lichtmeter, dan is dit inderdaad een twijfelachtig project. Als het puur is omwille van de fun...

                        Roeland
                        Inderdaad.
                        De bedoeling is om met wat electronica die ik toch heb liggen wat te knutselen, om dan met minimale kosten een werkbaar iets te zien verkrijgen.
                        Het gaat dan natuurlijk een kosten/baten analyse worden.
                        Maar de enige aanschaf die ik nu nog nodig denk te hebben is een lichtgevoelige cel, en dan nog een behuizing.
                        Daarnaast is de theorie rondom lichtmeting me onbekend.
                        Uit de natuurkundelessen van vroeger staat me de eenheid "candela" nog wel bij, maar verder is die kennis weggezakt.

                        Dus .. die studie wordt fase 1.
                        Fase 2 is dan hetzij berekenen van de logaritmische schaal vanuit de theorie, danwel meten aan de hand van een bestaande lichtmeter.

                        Fase 3 is dan dit in de electronica verwerken.

                        Maar naast het opdoen van kennis, was de bedoeling van dit topic ook zo zijdelings te vernemen wat de vereiste/gewenste functionaliteit is.
                        Dat past natuurlijk ook het ontwerp aan, de eisen die dan daaraan gesteld worden, en of ik dat kan verwezenlijken.
                        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                          Hobby's zijn wel vaker nutteloos en kosten vaak handen vol geld zonder enig "nut" Maar als de bedoeling van TS is om een goedkoop alternatief te hebben voor een eventueel te dure lichtmeter, dan is dit inderdaad een twijfelachtig project. Als het puur is omwille van de fun...

                          Roeland
                          Idd .. zoals gezegd heb ik hier kasten vol met electronische componenten inclusief prehistorische, half afgewerkte schakelingen, oude supergesofistikeerde toestellen om te slopen etc etc .. het was ooit eens een freaking hobby (OT ooit gespeeld met domotica gebaseerd op DTMF telefooncodes? LOL!)
                          Voor echte "meettoestellen" heb ik mij altijd geamuseerd met het kopen van een bouwdoos omdat ik zo naief ben om te geloven dat die componenten toch een beetje uitgezocht zijn op minimale afwijking van de characteristiek en dus zou het eindproduct betrouwbaar moeten kunnen meten ... maar men gaat altijd op de bek bij het ijken bij gebrek aan betrouwbare standaard bronnen
                          toestellen waar een "sensor" in zit die ik in het winkeltje om de hoek kan kopen zijn helemaal het einde en betrouw ik niet ... ik heb nog een super CdS fotocel liggen, splinternieuw, tr grootte van een 2€ stuk en top om mee te spelen maar als men de characteristiek daarvan ziet en men denkt aan een "meettoestel", dan keert uw maag om ... misschien zijn lichtmeters uit de handel niet beter maar zoals gezegd waarom moet een "goede" dan 150+€ kosten
                          .. enfin .. doen tot lering en vermaak eet geen (of toch niet veel) brood

                          Comment


                          • #14
                            Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                            Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
                            snip
                            Fase 2 is dan hetzij berekenen van de logaritmische schaal vanuit de theorie, danwel meten aan de hand van een bestaande lichtmeter.

                            snip
                            grijns .. ooit een logaritmische versterker gebouwd ? ooit een logaritmische meetversterker gebouwd? eentje die de characteristiek van je fotoelement volgt? ooit een lin/log en log/lin versterker gebouwd ... ge gaat vele avonden plezier hebben voor heel lange tijd ... trust me I know what I'm doing

                            Comment


                            • #15
                              Re: zelfbouw belichtingsmeter.

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              grijns .. ooit een logaritmische versterker gebouwd ? ooit een logaritmische meetversterker gebouwd? eentje die de characteristiek van je fotoelement volgt? ooit een lin/log en log/lin versterker gebouwd ... ge gaat vele avonden plezier hebben voor heel lange tijd ... trust me I know what I'm doing
                              Dat moet met een beetje wiskunde echt wel gaan lukken schat ik in
                              Het is alleen zoeken naar het grondtal (moet ik dus ook even opfrissen, mijn wiskunde )
                              Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                              Comment

                              Working...
                              X