Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

    Ik heb al veel gelezen over lenzen, maar ik vraag me nu een paar dingen af over een coating.

    Het is dus een stof die op een lens wordt gedaan om bepaalde effecten teniet te doen (flare, 'ghosting', reflecties,...?).

    Toen ik in Duxford stond vorig jaar vertoonde mijn 70-400G kleine, blauwe plekjes op het voorste lenselement(aanslag van olie of brandstof in de lucht door vliegtuigmotoren op een paar meter afstand ? Geen idee, jullie ? Had toen nog geen filter).
    Ik heb dat toen met een schone zakdoek afgekuist, maar zou dit een coating kunnen zijn ? Ik had het nog nergens gezien.

    En, kan je een coating eraf krijgen (zonder de bedoeling daartoe te hebben) door dat af te kuisen als er wat vuil ofzo op zit, bijvoorbeeld ?

    Bij de ZA lenzen van Carl Zeiss zie ik er op de site telkens een coating bij staan, bij de G-lenzen niet.
    Een paar vragen voor de experts...
    Last edited by JorisVdB; 13 januari 2010, 16:18.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

  • #2
    Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

    meestal zie je plekjes op je frontelement met een kleurtje. Komt door de coating (iets met breking van het licht). Zeker geen aanslag van olie of brandstof hoor .

    Best is om het eraf te vegen met een speciaal microfiberdoekje (droog) of met een brillenpoetsdoekje (al durft dat ook wel eens strepen nalaten).

    Ik doe het altijd droog, tenzij ik niet anders kan.

    Als je bepaalde producten gebruikt om je frontelement te reinigen kan dit de coating aantasten. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan aceton (om te ontvetten bv) ... niét doen dus.
    Ontsmettingsalcohol, ofwel water (nog steeds het beste lijkt me )

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

      Coating is dus een beschermlaag die op je lens (normaal alle lenzen als ze recent genoeg zijn) wordt gedaan. Deze voegt niet enkel een lichte bescherming tegen krassen toe, maar wordt tegenwoordig ook zo ontwikkeld dat hij foutjes die lenzen zonder coating, of met slechte coating, tonen, zoveel mogelijk wegwerkt. Foutjes zoals lens flare (zonnestraal in de lens), verkleuring, etc.

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

        Met een gewone zakdoek kan er dus weinig of niets gebeuren. Tegenwoordig heb ik altijd zo'n blaasdingetje bij me (je weet wel waar ik het op heb, vind er alleen geen woord voor ) en zo'n borsteltje annex blazer dat onze pa vroeger gebruikte voor zijn videocamera.

        Ik wist dat het iets met dat licht te maken had - kan ook moeilijk anders...geen licht, geen fotografie denk ik .

        Maarre, wat zijn die plekjes nu eigenlijk ? Als dat de coating niet is...
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

          die plekjes zijn gewoon spatjes, water bijvoorbeeld dat opgedroogd is.
          ze krijgen door de coating dan zo'n kleurtje, meestal blauw of groen.

          Keukenrol zou ik afraden, dat trekt namelijk gigantisch stof aan
          Met een propere zakdoek is er in principe weinig te misdoen.
          Je kan ook altijd een filtertje voor je lens zetten, maar soms denk ik dat het meer kwaad dan goed kan doen (ivm vallen van je lens ..).

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

            Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
            Maarre, wat zijn die plekjes nu eigenlijk ? Als dat de coating niet is...
            Volgens mij is het een interferentieverschijnsel door wisselwerking tussen de coating en het vet/vuil/whatever op de frontlens.
            Het meest voordehand liggend voorbeeld van interferentie (of uitdoving door tegengestelde frequentie) zijn de regenboogkleuren die men ziet in zeepbellen.

            groeten,
            Gurdy

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

              Momenteel zit er een filter op, ik heb 'm in augustus gekocht, een maand na de lens. En die komt er niet meer af...

              En dan is dus het antwoord op de vraag: "kan een coating door zoiets - zakdoek, zachte doek, microfiber, brillenpoetsdoekje,.."verwijderd worden ?" bijgevolg nee ?

              Toegegeven, van dit soort dingen ken ik nu eens niets, lang leve fora...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                ik meen mij nog vaag iets te herinneren van de lessen fysica (oew, waar is de tijd ! )

                Het is ongeveer hetzelfde als een olielaagje op een plas water.
                2 lagen van iets op elkaar, waarbij de bovenste laag zeer dun is ( grootte-orde ~ golflengte van het licht). Het licht gaat door de eerste laag, en komt op de 2e laag, waardoor er een stukje licht afgebogen wordt in de 2e laag (breking van het licht door andere brekingsindex), en er wordt ook een stukje teruggekaatst. Olie en water hebben nu eenmaal een verschillende brekingsindex.

                net die terugkaatsing zorgt voor interferentie dacht ik, omdat het olielaagje een dikte heeft in de grootte-orde van de golflengte van licht. Uiteraard heeft elke kleur een ander golflengte, en zal dus, afhankelijk van de dikte van het olielaagje (dat constant varieert door externe invloeden, bv wind) bepaalde kleuren volledig gedoofd worden.. daardoor zie je dus ook constant veel kleurvariaties in zo'n olielaagje.
                (ik kan er naast zitten, tis ondertussen 10 jaar geleden dat ik daar iets over gezien heb .. ).

                edit: om even op je vraag te antwoorden: Neen, je kan de coating er niet afwrijven door de dingen die jij opnoemt
                Last edited by xbake; 13 januari 2010, 10:59.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                  En, kan je een coating eraf krijgen door dat af te kuisen als er wat vuil ofzo op zit, bijvoorbeeld ?
                  Tikjes komend van opgedroogd vocht of iets anders ga je in principe nooit iets van kunnen zien op een foto ... dus en route niets aan doen ... op uw gemak thuis kuisen in de bekende volgorde ... blazen, borstelen (bij vetdruppeltjes kan je het eventueel alzo uitsmeren en uw borstel ook vuil maken zodat deze daarna zelf moet gepoetst worden) en poetsdoekje (zachte zakdoek/microvezeldoekje) met wat ademcondens ... indien niet effectief isopropanol gebruiken en daarna eventueel de bekende LENSPEN (dik 2 Euro verzending incl.) ... zo weinig mogelijk poetsen ... alle vuil dat daar zit is normaliter nooit zichtbaar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                    Momenteel zit er een filter op, ik heb 'm in augustus gekocht, een maand na de lens. En die komt er niet meer af...

                    En dan is dus het antwoord op de vraag: "kan een coating door zoiets - zakdoek, zachte doek, microfiber, brillenpoetsdoekje,.."verwijderd worden ?" bijgevolg nee ?

                    Toegegeven, van dit soort dingen ken ik nu eens niets, lang leve fora...
                    Een coating is een laagje dat door middel van een sputtertechniek of opdamptechniek (onder hoog moliculair vacuum) op bepaalde lenzen van je objectief wordt gelegd, dat kan in verschillende stappen en met verschillende materialen worden gedaan, elk met zijn eigen eigenschappen om de uiteindelijke objectiefkwaliteit te verbeteren of om bepaalde optische eigenschappen van het glas te verbeteren.

                    Als je vlekjes op je frontlens hebt, en je krijgt deze er niet op de normale (zachte manier) af, blijf je er best af, iets op je frontlens is over het algemeen niet direct storend of op je foto's te zien, veel objectieven hebben zelfs vanaf nieuw kleine zichtbare vlekjes, op zich geen probleem, olie of benzine kunnen inderdaad de coating aantasten, maar maak je daar niet te druk over, volgende keer wel een beschermfilter gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                      Coating is dus een beschermlaag die op je lens (normaal alle lenzen als ze recent genoeg zijn) wordt gedaan. .
                      Absoluut vaud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Momenteel zit er een filter op, ik heb 'm in augustus gekocht, een maand na de lens. En die komt er niet meer af...
                        Dus niet vanaf dag 1......
                        U komt op mijn lijst van aanbieders die niet vanaf dag 1 ....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Dus niet vanaf dag 1......
                          U komt op mijn lijst van aanbieders die niet vanaf dag 1 ....
                          Bent U het niet die nooit een filter op zijn objectieven zet ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          1-Geen

                          2-Nee, een rubber kapje voldoet

                          Chraach chedaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Dus niet vanaf dag 1......
                            U komt op mijn lijst van aanbieders die niet vanaf dag 1 ....
                            Een mens kan niet alles hé . Had ik toen geweten wat ik nu weet had dat ding er op gezeten van de eerste minuut dat ik dat ding had. Lenzen worden bij mij bijna behandeld alsof ze hun gewicht in puur goud waard zijn. En dat kan tellen met een 'G'-lens van anderhalve kilo . U komt op mijn lijst van...

                            Bedankt voor de uitleg Geert en de anderen, ik weet wel niet wat een hoog moleculair vacuüm is maar soit, nooit veel wetenschappen gehad (gelukkig ?); zo'n crack was ik er ook niet in.

                            Dus als ik het goed begrijp laat men dat erop 'dampen' ? En een sputtertechniek ?

                            Die vlekjes zijn er daarna af gegaan, maar ik stond er toen wel even..."What for Christ's sake is that ?! "

                            Heeft iemand dit zelf ook al voorgehad ?
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is een coating, en kan die 'eraf' ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                              Dus als ik het goed begrijp laat men dat erop 'dampen' ? En een sputtertechniek ?

                              Die vlekjes zijn er daarna af gegaan, maar ik stond er toen wel even..."What for Christ's sake is that ?! "

                              Heeft iemand dit zelf ook al voorgehad ?
                              Ja, heb ik ook nog voorgehad, maar zoals reeds gezegd is dat geen ramp, oliespatten zijn niet altijd schadelijk voor je coating.

                              Opdampen en sputteren zijn twee verschillende manieren om coatings te leggen, metalen worden over het algemeen verdampt, kwartsachtigen gesputtert.

                              Dat gebeurd onder een zo diep mogelijk vacuum (beter dan 5 tot de -vierde milibar absoluute druk)

                              Gebeurd in onderstaand soort machienes, waar ik bij Philips twintig jaar voor verantwoordelijk ben geweest. (beroepsmisvorming dus )

                              Onderstaande foto's heb ik gemaakt in Fürstenstein (Duitsland), toen ik er twee van deze machienes ben gaan overnemen en op verhuis heb gezet naar Vishay Roeselare.

                              Deze machienes worden gebruikt om folie op te dampen met alluminium, dus een verdampingsprocedé.

                              Voorkant draaiende gesloten machiene.



                              Achterkant openstaande machiene.

                              Comment

                              Working...
                              X