Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijkomende lens voor een beginnerke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bijkomende lens voor een beginnerke?

    Hallo iedereen,

    Ongeveer een half jaar geleden ben ik overgeschakeld van een Sony DSC-T1 (ja, zoek maar eens op ) naar een EOS 450D met de 18-200 IS kitlens en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Ondertussen heb ik me een zonnekap, flitser (270 Speedlite), c.pola filter en een statief gekocht/gekregen. Nu ben ik al razend content van die lens maar soms geraak ik gewoon niet ver genoeg ingezoomd... dus ben ik momenteel het internet aan't afschuimen voor een bijkomende lens. Mijn oog is gevallen op de volgende objectieven:

    1) Canon EF 70-300mm f/4,5-5,6 DO IS
    2) Canon EF 70-300 IS USM
    3) Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III USM
    4) Sigma DG 120-400mm f/4.5-5.6 APO OS HSM
    5) Canon EF 70-200mm f/4L IS USM met een extender

    en eigenlijk kan ik nog een hele poos doorgaan

    Dus, wat raden jullie aan? En past zo'n extender wel op mijn eoske?

    Dank bij voorbaat,

    Olivier
    Canon EOS 450D - Canon EOS 60D - 18-200 IS - 70-300 IS USM - Sigma 10-20 f3.5

  • #2
    Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

    Oorspronkelijk geplaatst door MMD Bekijk bericht
    ... maar soms geraak ik gewoon niet ver genoeg ingezoomd ...
    Even voor de duidelijkheid: je zoekt meer tele, niet meer zoom

    Wat ik niet begrijp is dat je aangeeft meer tele te willen dan je 18-200, en dan in je lijstje komt er een 70-200 voor ... ga je weinig met opschieten dan
    Met extender is het te begrijpen maar dan zit je ook ineens aan een f5.6 of f8 lens ... je kwaliteit degradeert bovendien enorm (zker met een 2x, 1.4x is nog oké), en op f8 verlies je autofocus op jou body.
    Je zoekerbeeld wordt ook terug een stukje donkerder .. nee, extenders zijn voor mij niet echt aanraders.. maar das persoonlijk

    Het verschil tussen 200 en 300 mm is ook helemaal niet zo groot.

    Kijk hier maar eens even:



    Enkele mm's verschil in het UWA gebied zijn ongelooflijk veel, in het telegebied maakt het amper uit

    Anderzijds zit je met een superzoom nu (11x !) en de kwaliteit is daar nu ook niet direct om naar huis over te schrijven ..
    Last edited by xbake; 13 januari 2010, 09:12. Reden: wat typo's en stukje toegevoegd

    Comment


    • #3
      Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

      Behalve nummer drie zijn het allemaal goeie lenzen. Alleen gaan ze je niet spectaculair meer bereik geven (behalve de 120-400 maar die ken ik niet goed), een Canon 100-400 zou wel een oplossing zijn of een Bigma 50-500.

      Comment


      • #4
        Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

        Het klopt dat de kwaliteit van mijn 18-200 nu niet de beste is. Maar vergeet niet dat ik van zo'n pocket prul kom en dan is alles beter .
        Inderdaad, nummer 5 van mijn lijstje is geen vooruitgang, tenzij in kwaliteit, vandaar de extender. Deze lijkt me ook wel wat -> Sigma DG 150-500mm f/5-6.3 APO OS HSM.

        En is nummer 3 dan echt zo'n slechte lens vergeleken met mijn "ok" 18-200?

        oh ja, nog een (echt beginners) vraagje, aangezien ik met een EOS 450D zit, kan ik dan alle niet EF-S lenzen x 1,6 verrekenen en als gevolg een zou dan de 70-300mm een 112-480mm worden, of zie ik het verkeerd en is mijn 18-200mm eigenlijk al omgerekend naar 35mm ?

        Thanks..:
        Last edited by MMD; 13 januari 2010, 09:40. Reden: iets vergeten...
        Canon EOS 450D - Canon EOS 60D - 18-200 IS - 70-300 IS USM - Sigma 10-20 f3.5

        Comment


        • #5
          Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

          je redenering klopt.
          Alle brandpuntsafstanden op lenzen staan in 35mm formaat.

          Plaats je ze op een cropsensor (1,3x of 1,6x), dan moet je ze nog vermenigvuldigen met je crop.
          Je 18-200 is dus in feite een 29-320

          Comment


          • #6
            Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

            Welke onderwerpen heb je in gedachten ?

            Comment


            • #7
              Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

              Goh, het varieert wat. Het gaat van familie feestjes tot landschappen en voorbij huppelende fauna. Hier is een voorbeeldje van een foto waar ik graag wat meer tele had. http://picasaweb.google.com/lh/photo...eat=directlink

              Eigenlijk is het een barslechte foto.. maar ja, zo'n beestje gaat niet effe wachten tot je alles ingesteld hebt.
              Canon EOS 450D - Canon EOS 60D - 18-200 IS - 70-300 IS USM - Sigma 10-20 f3.5

              Comment


              • #8
                Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                Soms moet je je ook realiseren dat je voor zulke beestjes beeldvullend te krijgen je ofwel gigantisch dicht moet zitten, ofwel enorme lenzen moet hebben (500-600-800mm).
                Vraag je af hoeveel je zulke dingen tegenkomt en of het waard is te investeren in zo'n lens ..
                Denk niet dat je met een 400mm dat beestje beeldvullend zal krijgen hoor

                Comment


                • #9
                  Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                  Da's zeer juist... had ik nog niet echt over nagedacht. Hmm.. dan denk ik dat het misschien beter is om met de tijd te investeren in een setje objectieven voor verschillende doeleinden. Om te beginnen de 70-300 (die van +/- €500), die zal al scherpere beelden geven dan mijn 18-200 .
                  Canon EOS 450D - Canon EOS 60D - 18-200 IS - 70-300 IS USM - Sigma 10-20 f3.5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                    Het lijkt mij in jou geval ook aangewezen om je superzoom op te splitsen, en over te gaan naar lenzenwissels.

                    18-55 en 70-300 bv.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                      Die 150 -500 en 50 - 500 zijn forse lenzen en hopelijk kan je statief dat aan.
                      De 120 - 400 is wel gebruiksvriendelijker maar biedt minder tele.
                      Die sterke telelenzen vragen flink wat training en vaste hand.
                      En uit de hand fotograferen mag je in de meeste gevallen vergeten indien de lucht bewolkt is. Zeker in de beginperiode zul je dikwijls vloeken. Maar na doorzetten opent zich een andere wereld voor jou.
                      Voor familiegebruik en dergelijke: een 70 - 200 / 2.8 HSM / USM versie: lichtsterk, leuke snapshots en snelle autofocus (bv spelende kinderen). Ook het zoekerbeeld is veel aangenamer met dergelijke lens.
                      In niets te vergelijken met een 18 - 200. Of met een extender.

                      mvg

                      franky

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                        Mijn statief is een Velbon Sherpa 435 met een draagvermogen van 3kg. Blijkbaar een goeike (ik heb hem gekregen ). Ook heb ik nog een gorillapod, de SLRzoom.

                        Ik moet zeggen dat jullie mij allemaal al heel goed hebben geholpen met mijn beginnersprobleempjes, waarvoor dank

                        Nu nog fondsen verzamelen voor de lenzen en we zijn vertrokken

                        Oh ja, is er iemand die me kan vertellen waar er een goeie avondschool fotografie is in de buurt van Geel-Tessenderlo?

                        Thanks!
                        Canon EOS 450D - Canon EOS 60D - 18-200 IS - 70-300 IS USM - Sigma 10-20 f3.5

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bijkomende lens voor een beginnerke?

                          Oorspronkelijk geplaatst door MMD Bekijk bericht
                          Oh ja, is er iemand die me kan vertellen waar er een goeie avondschool fotografie is in de buurt van Geel-Tessenderlo?
                          ik weet niet hoe het bij de rest zit, maar BelgiumDigital is voor mij de allerbeste (en enigste) leerschool geweest vanaf ik van 0 begon...
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment

                          Working...
                          X