Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

    Vraagje van een leek in de wondere wereld van de macrofotografie. Welke lens zou best gebruikt worden voor het maken van dergelijke foto's:




    Totnogtoe gebruik ik een 50mm 1.4 lens op m'n Nikon D80, met dergelijke resultaten:


    Daarbij zit ik wel telkens op de minimale focus-afstand, dus het is wel wat goochelen om de scherpte goed te krijgen.
    Ik heb helaas geen verstand van macrofotografie, waar dit in feite wel onder valt. Kunnen jullie mij een lens aanbevelen (met beperkt budget, indien mogelijk liefst tweedehands), sigma 105 macrolens bv? Of kan ik m.b.v. tussenringen hetzelfde resultaat bekomen?

    Bovendien zou het handig zijn als deze lens bv. ook bruikbaar zou zijn voor portretten e.d.

    Graag jullie nuttig advies

    Lieven.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

  • #2
    Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

    Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
    Of kan ik m.b.v. tussenringen hetzelfde resultaat bekomen?

    Lieven.
    Ja, dat kan ook met tussenringen en je 50 mm lens.

    Comment


    • #3
      Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
      Vraagje van een leek in de wondere wereld van de macrofotografie. Welke lens zou best gebruikt worden voor het maken van dergelijke foto's:




      Totnogtoe gebruik ik een 50mm 1.4 lens op m'n Nikon D80, met dergelijke resultaten:


      Daarbij zit ik wel telkens op de minimale focus-afstand, dus het is wel wat goochelen om de scherpte goed te krijgen.
      Ik heb helaas geen verstand van macrofotografie, waar dit in feite wel onder valt. Kunnen jullie mij een lens aanbevelen (met beperkt budget, indien mogelijk liefst tweedehands), sigma 105 macrolens bv? Of kan ik m.b.v. tussenringen hetzelfde resultaat bekomen?

      Bovendien zou het handig zijn als deze lens bv. ook bruikbaar zou zijn voor portretten e.d.

      Graag jullie nuttig advies

      Lieven.
      op www.fotobeurs.com staat een tamron 90mm te koop.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Ja, dat kan ook met tussenringen en je 50 mm lens.
        Wat voor beesten zijn dat precies in feitelijk, die tussenringen? Welke zijn geschikt?

        L.
        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
          Wat voor beesten zijn dat precies in feitelijk, die tussenringen? Welke zijn geschikt?

          L.
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussenring aub .

          Comment


          • #6
            Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?


            Het kan goedkoop dus!

            Overigens zijn de vertoonde foto's nou niet bepaald "macro", we noemden dit eertijds table-top fotografie, ook de term 'dichtbij fotografie" komt in mijn gedachten.

            Comment


            • #7
              Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

              Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              http://www.fotoshopaalten.nl/nikon-c...ngen-p-64.html
              Het kan goedkoop dus!

              Overigens zijn de vertoonde foto's nou niet bepaald "macro", we noemden dit eertijds table-top fotografie, ook de term 'dichtbij fotografie" komt in mijn gedachten.

              Voor deze tussenringen van fotoshopaalten heb je wel een objectief nodig waar je handmatig(via diafragmaring) je diafragma kunt instellen....deze tussenringen hebben geen contacten die in verbinding staan met de camerabody.

              Indien je een setje tussenringen van soligor of kenko aanschaft ( + - 120-130euro) is er dmv contactpunten wel verbinding tussen objectief en body. Je zou ook met een opschroeflensje kunnen werken om wat dichter op je onderwerp te kunnen focussen....optisch gaat er wat kwaliteit verloren omdat je een extra laag glas toevoegd. Nikon heeft ook voorzetlensjes die optisch beter zijn.....maar ook direct heel wat duurder.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 14 januari 2010, 20:58.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                Heb je voor deze foto's wel een macro nodig? zo 'close up' zijn ze nu ook weer niet toch?

                Exif van een van de beelden:
                Camera Model = Canon EOS 400D DIGITAL
                # Aperture = ƒ/10
                # Focal Length = 43/1 mm ===> 43 mm


                Dus de gewone kitlens is voldoende.
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  http://www.fotoshopaalten.nl/nikon-c...ngen-p-64.html
                  Het kan goedkoop dus!

                  Overigens zijn de vertoonde foto's nou niet bepaald "macro", we noemden dit eertijds table-top fotografie, ook de term 'dichtbij fotografie" komt in mijn gedachten.
                  het kan nog veel goedkoper ...

                  Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                  - Isaac Asimov-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pquito Bekijk bericht
                    het kan nog goedkoper met de kitlens.

                    er staat een volledige schil van een appelsien op, en een volledige appel op de andere foto... niet echt "macro" voor nodig dus...
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                      Half off-topic: waar vind je van die ventjes die je daarvoor gebruikt? Lijkt me een leuk projectje
                      Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                        Oorspronkelijk geplaatst door W-dytoi Bekijk bericht
                        Half off-topic: waar vind je van die ventjes die je daarvoor gebruikt? Lijkt me een leuk projectje
                        Het modelbouw wereldje.. o.a. http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...12&navi=oben_1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                          Bedankt voor de nuttige info allemaal. Voorlopig doe ik nog even verder met de 50mm, anders zal ik eens die tussenringen bekijken.

                          L.

                          P.S.: Die mannetjes zijn van Preiser, niet bepaald goedkoop (rond de 10€ per set van vijf), ik heb die besteld via een Nederlandse webwinkel: www.depsite.eu. Verliep uitstekend.
                          http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                            De foto's die je hebt laten zien zijn volgens mij met de tilt-en-shift lens gemaakt. Bij Canon is het TS in naam van de lens, bij Nikon lenzen is het PC-E. Deze lenzen geven precies zelfde effect als op de eerste 3 foto's.
                            Mijn website
                            Een van de beste en meest proffesionele site's over lenzen:http://www.lenstip.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke (macro?)lens voor dit soort foto's?

                              Oorspronkelijk geplaatst door dyniel Bekijk bericht
                              De foto's die je hebt laten zien zijn volgens mij met de tilt-en-shift lens gemaakt. Bij Canon is het TS in naam van de lens, bij Nikon lenzen is het PC-E. Deze lenzen geven precies zelfde effect als op de eerste 3 foto's.
                              deze foto's zijn volgens mij helemaal niet met een TS lens getrokken. Zulke foto's kan je trekken met een kitlensje van 50 euro. Echte 'macrofoto's' zijn dit niet, en hier heb je dus geen macrolens voor nodig.
                              Als ik zulke foto's zou willen pakken, zou ik gaan voor de Tamron 28-75 f2.8. Topkwaliteit én mogelijkheid om heel dicht scherp te stellen
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X