Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opkleven van grootformaatfoto '70x100 op karton die geprint is op Fuji Pearl 290gr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opkleven van grootformaatfoto '70x100 op karton die geprint is op Fuji Pearl 290gr

    Kan iemand mij zeggen wat de ideale lijm of kleefstof is om grootformaatfoto's op karton te plakken of wat het alternatief is ? Heb vastgested dat er soms rimpels en blaasjes onder de foto komen. Wie weet hier raad mee? Alvast bedankt.
    mvg
    Hugo

  • #2
    Re: Opkleven van grootformaatfoto '70x100 op karton die geprint is op Fuji Pearl 290g

    Volgens mij is karton niet zo'n ideale ondergrond voor het opkleven van foto's, behalve als het behoorlijk dik (1 cm) karton is of het geheel in een frame wordt geplaatst. De enkele keren dat ik het gebruikte, weliswaar slechts 3 à 4 mm dik en zonder frame, stond de foto na verloop van enkele tijd 'gebogen'. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met de relatieve vochtigheid in de ruimte waar de foto komt te hangen.
    Daarom zou ik eerder opteren voor een kunststofpaneel als achtergrond.

    Het opkleven kan dmv. een spuitbus met 'fotolijm' (er bestaan diverse merken) of met een folie met dubbelzijdige kleeflaag. Voor die laatste methode is wel enige handigheid vereist. De producten zijn te vinden in winkels voor tekenmateriaal en/of hobbywinkels.

    Met spuitlijm moet je meestal zowel de achterzijde van de foto als het paneel bespuiten. Ik zou de foto dan eerst langs 1 volledige zijde (bovenkant) vastkleven (een strook van enkele cm breed). De rest van de foto hou je omhoog, verwijderd van de lijmlaag (bij een grote foto dus best met 2 personen).
    Vervolgens wrijf je met een zacht doek over de volledige breedte van de foto en druk je hem geleidelijk verder aan, tot de onderzijde. Doe dit (zeer) rustig, want de blaasjes ontstaan vaak door het 'te snel willen aandrukken'. Als je met spuitlijm werkt moet je natuurlijk wel de droogtijd in acht nemen.
    Nota: eventueel een schutblad tussen foto en doek plaatsen om beschadiging te voorkomen.

    Ik hoop dat het duidelijk is en wens je/jullie veel succes.

    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Opkleven van grootformaatfoto '70x100 op karton die geprint is op Fuji Pearl 290g

      Oorspronkelijk geplaatst door HUCLA Bekijk bericht
      Kan iemand mij zeggen wat de ideale lijm of kleefstof is om grootformaatfoto's op karton te plakken of wat het alternatief is ? Heb vastgested dat er soms rimpels en blaasjes onder de foto komen. Wie weet hier raad mee? Alvast bedankt.
      mvg
      Hugo
      In een winkel waar je allerhande tekenmateriaal, kaders en aanverwanten kunt kopen vind je wel de juiste lijm. Is tegenwoordig in een spuitbus en het best gebruik je Bristol karton.

      Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Opkleven van grootformaatfoto '70x100 op karton die geprint is op Fuji Pearl 290g

        Ik gebruikte vroeger de spuitlijm van 3M, rode spuitbussen "Photo mount", niet de blauwe! Qua karton zijn er tal van mogelijkheden, de betere tekenwinkel is je redding.

        Maar voor dergelijke grote foto zijn er inderdaad beter oplossingen. Zelf doen lijkt me sowieso een gewaagd plan, tenzij je veel ervaring hebt of heel handig bent. Vergeet niet dat elk stofje op foto of karton zich zal vertalen als een oneffenheid in de foto achteraf. Verder kan het geheel krom gaan staan, blaasjes vertonen,...

        Forex kan een alternatief zijn: een kunststofplaat voorzien van een zelfklevende laag. Verkrijgbaar in verschillende diktes. In jouw geval lijkt 1cm me een minimum gezien het formaat. Duurdere opties: Dibond, aluminium,...

        Zeker eens gaan informeren bij een goed vaklabo in je buurt. Foto Bert Verlinden in Leuven, Schelfhout in Antwerpen, Axis in Leuven,...

        Roeland
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment

        Working...
        X