Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolenzen

    Graag wil ik me meer bezighouden met macrofotografie.

    Bij het rondkijken naar een macrolens, zie ik zowel lenzen van 50mm, 60mm, 85mm en 105mm.

    Wat zou de beste keuze zijn?

  • #2
    Re: Macrolenzen

    Valt te zien welk merk je in je bezit heb, in mijn geval is de Canon EF 100mm Macro is een pareltje, check reviews maar eens online.
    Maar moet je wel wat geld voor neertellen, wel waar voor je geld!
    Heb hem ook in mijn bezit en heb mijn aankoop nog geen seconde beklaagd!
    Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Macrolenzen

      Beste,

      Welkom op het forum. Dit forum heeft een schitterende zoekfunctie en die zal je zeker meer uitleg kunnen geven welke lens geschikt is voor jou.
      Zo moet je trouwens zelf weten wat je wil fotograferen in macro. Insecten? Bloemen? Extreme close-ups van onderwerpen? ...
      Ten tweede is er iets als budget. Hoeveel ben je van plan eraan uit te geven?
      En ten derde, welke camera heb je nu? Canon, Nikon, Pentax, ... hebben allemaal hun merkeigen lenzen die soms beter zijn dan de immens populaire Sigma, Tamron en Tokina lenzen voor macro.

      Comment


      • #4
        Macrolenzen

        Ik beschik over een Nikon D90 en heb nu al de, bijgeleverde, kitlens 18 -105 mm en de
        Tamron AF 18-270mm f/3.5 -6.3 Di II VC LD.

        Comment


        • #5
          Re: Macrolenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door cornman Bekijk bericht
          Ik beschik over een Nikon D90 en heb nu al de, bijgeleverde, kitlens 18 -105 mm en de
          Tamron AF 18-270mm f/3.5 -6.3 Di II VC LD.
          En nu nog een antwoord op de andere vragen

          Comment


          • #6
            Re: Macrolenzen

            Voor insecten is de 150mm het beste als je geen ervaring hebt met het fotograferen van deze beestjes.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolenzen

              Ik kreeg de tip om insecten eerst te vangen, een paar uur in de frigo te stoppen, dan blijven ze langer stil zitten.
              Nadien leven ze gewoon terug verder.

              Nu nog aan een macrolens geraken...

              Comment


              • #8
                Re: Macrolenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Ik kreeg de tip om insecten eerst te vangen, een paar uur in de frigo te stoppen, dan blijven ze langer stil zitten.
                Nadien leven ze gewoon terug verder.

                Nu nog aan een macrolens geraken...
                En vind je dat ethisch ?
                Ik persoonlijk niet; ik fotografeer alleen puur natuur, zoals ik het aantref.
                Maar ja, daarmee beperk ik mezelf wel, dat besef ik dan ook wel weer.
                Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik kreeg de tip om insecten eerst te vangen, een paar uur in de frigo te stoppen, dan blijven ze langer stil zitten.
                  Nadien leven ze gewoon terug verder.

                  Nu nog aan een macrolens geraken...
                  Ik hoop ten zeerste dat je daar niet mee begint,persoonlijk vind ik dat mensen die deze praktijken gebruiken hier ZEKER NIET THUISHOREN !!!
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                    Ik hoop ten zeerste dat je daar niet mee begint,persoonlijk vind ik dat mensen die deze praktijken gebruiken hier ZEKER NIET THUISHOREN !!!
                    Volledig mee eens!
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Ik kreeg de tip om insecten eerst te vangen, een paar uur in de frigo te stoppen, dan blijven ze langer stil zitten.
                      Nadien leven ze gewoon terug verder.

                      Nu nog aan een macrolens geraken...
                      Offtopic: WAT!

                      Ontopic: de keuze van macrolens is vooral afhangkelijk van wat je wil fotograferen, de meeste (alle waarschijnlijk) lenzen zijn van optische kwaliteit goed.
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolenzen

                        Hier ook volledig eens! Dat is 'not done' en bovendien niet volgens de ethiek van de natuurfotografen...

                        Waar is anders de uitdaging naar toe? Het leuke aan macro-fotografie is net dat je telkens de uitdaging hebt om iets zo mooi mogelijk in beeld te krijgen, maar dat bij insecten dan, dit niet altijd van de eerste keer lukt.

                        Als je ze in de koelkast zou stoppen, kan je al even goed een fijn speldje door ze prikken... Dan blijven ze ook zitten.
                        NOT DONE dus!
                        - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolenzen

                          Als je vroeg genoeg opstaat zorgt de grote frigo der natuur wel voor genoeg onderkoelde insecten om op te oefenen. Dan mag het wel hoor
                          De reactie hierboven is ook al behoorlijk van de pot gerukt. AFAIK ondervinden de meeste insectensoorten geen last van een tijdelijke onderkoeling.

                          Laten we niet hypocriet zijn; door als macrofotograaf in het veld rond te lopen trap je hoogstwaarschijnlijk links en rechts ook een beestje dood of een plantje plat.
                          Wie is dan eigenlijk het meest ethisch (in)correct bezig: iemand die een huisvlieg in de frigo steekt of iemand die een veld vol zeldzame orchideeën plattrapt op zoek naar een mooie vlinder?
                          Last edited by ThierryM; 10 januari 2010, 21:51.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                            Als je vroeg genoeg opstaat zorgt de grote frigo der natuur wel voor genoeg onderkoelde insecten om op te oefenen. Dan mag het wel hoor
                            De reactie hierboven is ook al behoorlijk van de pot gerukt. AFAIK ondervinden de meeste insectensoorten geen last van een tijdelijke onderkoeling.

                            Laten we niet hypocriet zijn; door als macrofotograaf in het veld rond te lopen trap je hoogstwaarschijnlijk links en rechts ook een beestje dood of een plantje plat.
                            Wie is dan eigenlijk het meest ethisch (in)correct bezig: iemand die een huisvlieg in de frigo steekt of iemand die een veld vol zeldzame orchideeën plattrapt op zoek naar een mooie vlinder?
                            weet jij welke soorten dit zijn? dan heb ik het niet enkel over vliegen maar bv een vlinder welke kunnen er tegen welke niet? Zelfs al gaan ze niet direct dood is er nog altijd een kans dat ze ergens intern naar de vaantjes zijn. (moeilijker eten, eieren, enz)

                            Als ze het niet overleven doe je die beestjes bewust dood (plus onderkoelt hebben ze een grotere kans om opgegeten te worden)
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolenzen

                              Ik ga het niemand aanraden en heb er zelf absoluut geen behoefte toe, maar een beetje nuance mag wel he...
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X