Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke standaardlens fullframe // info EF 135 2.0L en EF 200 2.8L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke standaardlens fullframe // info EF 135 2.0L en EF 200 2.8L

    Goedemiddag,

    2 vraagjes:

    1> Bovenstaande objectieven interesseren me sterk wegens de hoge L-kwaliteit, maar ik heb een 1.6 cropcamera. Moest ik beide lenzen aanschaffen, waarvoor zou ik deze kunnen gebruiken gezien de cropfactor ?

    De 200 2.8L is meer voor concert en sport (320mm).
    De 135 2.0L Is dit niet meer een portretlens voor een FF?
    Op een 1.6 crop, welke onderwerpen zouden jullie fotograferen (216mm) ? Ik neem aan dat je al flink wat meters afstand moet doen om een deel van een persoon erop te krijgen, zijn er mensen die met de 135L werken op hun 1.6 cropcamera ?

    2> Ik zal misschien ooit een FF kopen als de 5D MKII rond de €750 kost, maar welke lichtsterke standaardlens is op een FF de beste ipv m'n EF-S 17-55 2.8 ?

    Bedankt,
    Groeten,
    2010
    Last edited by 2010; 10 januari 2010, 12:38.

  • #2
    Re: EF 135 2.0L en EF 200 2.8L

    De 135 heb ik op zowel 1,6x als nu op 1,3x crop gebruikt.
    Ik heb de 200mm ook al geprobeerd, maar de platen van een 135 overtreffen die van een 200 duidelijk, alhoewel de 200 écht ook een juweel van een lens is, vaak onderschat.
    Ik heb hem op beide systemen ook gebruikt als een portretlens (nogal aan de lange kant op 1,6x maar vooralsnog erg goed bruikbaar). Dat is waar deze lens volgens mij ook schittert. De scherpte is soms té, maar het blijft smullen.
    Mijn stem gaat dus naar de 135

    Een standaardlens op FF .. sja, tis maar net wat je zoekt zeker.
    als zoomlens wordt de 24-70 en de 24-105 vaak geprezen, maar een goede prime doet het mijn inziens nog een pak beter. een 35mm bv..
    Ik vrees dat je hoedanook nog lang zal mogen wachten vooraleer de 5DII 750€ kost

    Comment


    • #3
      Re: EF 135 2.0L en EF 200 2.8L

      De "standaardlens" is op FF 50mm. Omgerekent naar 1.6x cropfactor kom je op een goeie 35mm, dus die kan je als standaardlens beschouwen. Dat heeft met de bouw van de lens te maken: objectieven met een bredere hoek hebben over het algemeen een design met een wijde breedhoek voor een korte tele om de afstand tussen je achterste element en de sensor te overbruggen. Alles wat een kleinere kijkhoek heeft dan een "standaardlens" wordt als "telelens" beschouwt, alles wat een grotere kijkhoek heeft een "breedhoeklens".

      De "kitlens" is meestal een consumer of prosumer zoom objectief dat deze "standaard" afstand omvat. Die zijn meestal niet erg lichtsterk, met uitzondering van de 17-55 F/2.8 IS die wel eens als "kitlens" wordt geleverd.

      Als je met "standaardlens" bedoelt het objectief dat het meeste op je toestel zal staan, daar kan niemand voor jou oordelen. Ik gok op een zoomobjectief, want (en weer afhankelijk van wat je meestal fotografeert) zal je veel missen met altijd dezelfde kijkhoek op je masjien. Je mag dan nog "zoomen met je voeten" er staat altijd wel een muurtje of een hekje of een riviertje of een andere persoon in de weg.

      Je koopt je objectieven beter in functie van wat je fotografeert, dan dat je bepaalt wat je fotografeert met je arsenaal.

      Dave
      pixelpusher

      Comment

      Working...
      X