Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AUTOCAD probleem met "subtraction" HELLUP!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AUTOCAD probleem met "subtraction" HELLUP!!

    Stel:Ik wil een boring maken in een kubus.
    ik teken dus een cilinder doorheen de Kubus, en vervolgens pas ik met de cilinder "subtraction" toe op de kubus.
    echter, hoe voorkom ik daarbij dat de cilinder verloren gaat na de bewerking??
    is daar een sneltoets voor?
    deze bewerking heb ik nodig voor het virtueel uitfrezen van de treden uit een trapwang:
    ik wil de treden 15mm in de trapwang tekenen, om vervolgens de inkepingen in de trapwang te "frezen" met de tredes.
    maar als ik dat doe, moet ik tot nu, de treden kopiëren (een kloon van elk maken op dezelfde plaats) om na de subtraktie-bewerking telkens nog één over te houden die dan in die inkeping past (zie hieronder).
    PS:Ik teken met Autocad 2010, maar de oplossing zal ook gelden voor oudere versies, vermoed ik.


    alvast bedankt voor jullie hulp.

    Dré
    Last edited by dréten; 9 januari 2010, 17:17.

  • #2
    Re: AUTOCAD probleempje ("boolians&quot

    Yo,
    voor Autocad 2010 weet ik het niet maar in Autodesk Inventor is dat heel simpel op te lossen. Als je daarover meer info wilt, geef dan maar een seintje,
    Koen
    Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

    Comment


    • #3
      Re: AUTOCAD probleempje ("boolians&quot

      Oorspronkelijk geplaatst door dekleine Bekijk bericht
      Yo,
      voor Autocad 2010 weet ik het niet maar in Autodesk Inventor is dat heel simpel op te lossen. Als je daarover meer info wilt, geef dan maar een seintje,
      Koen
      ik kan een lisp'je maken waarin ik de kopieopdracht inbouw, maar als het eenvoudiger kan...graag.
      Dus laat maar komen, jongen, dan zie ik wel wat ik ermee kan aanvangen

      Comment


      • #4
        Re: AUTOCAD probleem met "subtraction" HELLUP!!

        Nooit gedacht dat er vandaag nog mensen in 3d modeleren in Autocad.
        Een Inventor Series (dat is dus die versie waar ook autocad Mechanical, en de gewone autocad ook in zit, naast Inventor) kost met moeite meer. Ik kan het je enkel aanraden (gewoon al door het feit dat je model volledig parametrisch kan werken).

        Je kan van Inventor een demo-versie download op de site van Autodesk (30 dagen versie dacht ik).

        Persoonlijk werk ik met Pro engineer, omdat ik veel plaatwerk moet doen. Dat zit wel ook in Inventor, maar als je ooit de mogelijkheden van Pro e op dat vlak gezien hebt, wel je niets anders meer. Maar Inventor is zeker niet slecht... (heb er ook anderhalf jaar mee getekend).
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: AUTOCAD probleem met "subtraction" HELLUP!!

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Nooit gedacht dat er vandaag nog mensen in 3d modeleren in Autocad.
          Een Inventor Series (dat is dus die versie waar ook autocad Mechanical, en de gewone autocad ook in zit, naast Inventor) kost met moeite meer. Ik kan het je enkel aanraden (gewoon al door het feit dat je model volledig parametrisch kan werken).

          Je kan van Inventor een demo-versie download op de site van Autodesk (30 dagen versie dacht ik).

          Persoonlijk werk ik met Pro engineer, omdat ik veel plaatwerk moet doen. Dat zit wel ook in Inventor, maar als je ooit de mogelijkheden van Pro e op dat vlak gezien hebt, wel je niets anders meer. Maar Inventor is zeker niet slecht... (heb er ook anderhalf jaar mee getekend).
          AUTOCAD is nu eenmaal het programma dat de baas heeft aangekocht.

          Comment


          • #6
            Re: AUTOCAD probleem met "subtraction" HELLUP!!

            Dan vind ik dat eigenlijk echt jammer...

            Autocad is een 2D tekenpakket, waar in de full versie een 3D modeller inzit. Autodesk heeft ooit geprobeerd dat parametrisch te maken (Mechanical desktop), maar dat is falikant afgelopen. En men heeft dan een nieuw pakket gemaakt (inventor) dat niet meer gebaseerd is op Autocad en stukken beter werkt.

            Er bestaan een aantal uitbreidingen van Autocad die die 3d modeller wel gebruiken. Ik dacht dat X-steel er zo eentje was specifiek bedoeld om vakwerken makkelijk uit te tekenen (en makkelijk de apparte stuktekeningen te maken). Maar echt 3d tekenen zou ik er toch niet mee doen, wegens veel te omslachtig, en niet makkelijk aanpasbaar (niet parametrisch).

            Als een Autodesk verdeler jullie Autocad heeft aangeraden voor 3D tekenwerk, dan snap ik die toch niet...
            Voor een goeie 1000€ meer (de exacte prijs ken ik niet, maar het is zoiets) heb je inventor Series waar je dus zowel een licensie van Autocad + Autocad mechanical als van Inventor hebt..
            Groeten,

            Polleke

            Comment

            Working...
            X