Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf of Beeldenmaker?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograaf of Beeldenmaker?

    Ik las op het forum een hevige discussie over het gebruik van PS door fotografen. Voor en tegenstanders op de toppen van hun tenen. Zou het misschien zo zijn dat het woord beeldenmakers beter de lading dekt dan fotograaf?
    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

  • #2
    Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

    Oei, waar beginde gij nu over
    Alles is hierover toch al gezegd ? Dat geef je trouwens zelf al aan....
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

    Comment


    • #3
      Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

      Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
      Oei, waar beginde gij nu over
      Alles is hierover toch al gezegd ? Dat geef je trouwens zelf al aan....
      Bijlange niet...
      Tegenwoordig is het overal Photoshop wat telt.
      Ik denk dat de meesten meer voor hun pc zitten (er achter zitten heeft geen zin)
      dan met hun camera's bezig zijn.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

        Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
        Oei, waar beginde gij nu over
        Alles is hierover toch al gezegd ? Dat geef je trouwens zelf al aan....
        Ik heb het niet over anti/pro PS maar over de naam fotograaf/beeldenmakers.
        EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

        Comment


        • #5
          Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

          Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
          Ik heb het niet over anti/pro PS maar over de naam fotograaf/beeldenmakers.
          Je vergeet nog een, niet onbelangrijke, grote groep: de "forumgrafen"

          forumgraaf [fo·rum·graaf], de[m.], forumgrafen [fo·rum·gra·fen]

          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

            zonder foto geen bewerking!.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              zonder foto geen bewerking!.
              grt,bouk.
              bouk het is vrij eenvoudig.
              Foto's zonder bewerking bestaan niet.
              Vroeger had je enkel de donkere kamer met idd. beperkte mogelijkheden.
              Dit betekent niet dat de kwaliteit van de fotograaf nu beter is omdat die méér mogelijkheden
              heeft met bijvoorbeeld een ding als Photoshop.

              Wat krijgen we dan tegenwoordig?
              Zeer mooie beelden van sommigen, hier of elders.
              Ik vind dat wel geen eerlijke foto's meer.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                OK Theo, maar vaak haal ik toch (de voorheen analoge) fotografen er vaak uit hoor.
                je ziet het vooral aan de compo's, of iemand een analoog verkleden heeft, of dat het een echte digifotograaf is, die een stuk of 20 opnamen van het zelfde maakt en dan hoopt dat(of gaat er vanuit)dat er een van geslaagd is.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  OK Theo, maar vaak haal ik toch (de voorheen analoge) fotografen er vaak uit hoor.
                  je ziet het vooral aan de compo's, of iemand een analoog verkleden heeft, of dat het een echte digifotograaf is, die een stuk of 20 opnamen van het zelfde maakt en dan hoopt dat(of gaat er vanuit)dat er een van geslaagd is.
                  grt,bouk.
                  Ik ben het eens met die 20 opnamen enz.
                  Met die compo's heb ik het moeilijker mee

                  Ik zou heel graag terug willen op 24x36 > "foelfreem" en digitaal.
                  Dat is beter leven bouk
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Je vergeet nog een, niet onbelangrijke, grote groep: de "forumgrafen"

                    forumgraaf [fo·rum·graaf], de[m.], forumgrafen [fo·rum·gra·fen]

                    Nice one
                    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      je ziet het vooral aan de compo's, of iemand een analoog verkleden heeft, of dat het een echte digifotograaf is, die een stuk of 20 opnamen van het zelfde maakt en dan hoopt dat(of gaat er vanuit)dat er een van geslaagd is.
                      grt,bouk.
                      Laatst las ik hier een mooi interview over ... met een fotograaf van Magnum (naam ontsnapt me even). Daar stelde men de vraag of hij regelmatig op fotofora kijkt en wat zijn mening daarover was:


                      "Ik vind het grappig om bepaalde fotografie fora te bezoeken, je vindt er steeds dezelfde discussies terug. Analoge fotografen verwijten er de digitale fotografen dat ze de dag van vandaag een enorme luxe hebben om uit een reeks van 1000 beelden 1 voltreffer te selecteren. Toch slagen zo'n analoge fotografen, die ook over digitale toestellen kunnen beschikken, er niet in om die ene voltreffer te maken - zelfs niet als ze 5000 beelden maken. Ik stel me dan ook de vraag of ze dit niet gebruiken als excuus om hun onkunde te vermommen."
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Laatst las ik hier een mooi interview over ... met een fotograaf van Magnum (naam ontsnapt me even). Daar stelde men de vraag of hij regelmatig op fotofora kijkt en wat zijn mening daarover was:


                        "Ik vind het grappig om bepaalde fotografie fora te bezoeken, je vindt er steeds dezelfde discussies terug. Analoge fotografen verwijten er de digitale fotografen dat ze de dag van vandaag een enorme luxe hebben om uit een reeks van 1000 beelden 1 voltreffer te selecteren. Toch slagen zo'n analoge fotografen, die ook over digitale toestellen kunnen beschikken, er niet in om die ene voltreffer te maken - zelfs niet als ze 5000 beelden maken. Ik stel me dan ook de vraag of ze dit niet gebruiken als excuus om hun onkunde te vermommen."
                        Zeg eerst tegen deze fotograaf dat het vandaag de dag is.
                        Ten tweede: een fotograaf met TALENT (aanleg) maakt zelfs voltreffers met
                        een schoenendoos
                        Dat is het enige verschil.

                        Toch gun ik iedereen zijn voltreffers.
                        Strikt genomen maakt het niets uit of je analoog doet of digitaal
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                          de overkoepelende foto vereniging is hierom dan ook van naam verandert, noemt nu beeldexpressie
                          Ik heb al "foto's" gezien die perfect echt genomen zouden kunnen zijn en dan bewerkt maar waarvan ik goed genoeg weet dat het beeld VOLLEDIG computer gemaakt is. er is geen fototoestel aan pas gekomen. Langs de andere kant heb je beelden die "over" bewerkt zijn en die dan echt fotoshop beelden worden... Maar het waren wel echte foto's. En dan degene die digitaal bewerken zonder te overdrijven. De foto primeert...
                          En toch zijn er in alle categorieën goeie en slechte beelden. Maar je mag ze niet bekijken als foto in de nauwste betekenis van het woord. Je kijkt niet naar foto's maar wel naar beelden. Trouwens, maakt het uit?? is het niet de impact die ze op jou hebben veel belangrijker? Natuurlijk denk ik ook soms amaai, en dat annloog, chapeau... of ammaai, n dat helemaal op de computer, chapeau... zolang die amaai er is vind ik het een goed beeld, hoe het ook tot stand gekomen is... en nu moet ik boerin gaan spelen met de playmobil zoontje zit het te vragen
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                            Ik vind photoshop elements wel fun, maar het neemt niet de vaardigheid weg die je nodig hebt om goeie foto's te maken.

                            Fotograferen is 1 ding, bewerken iets anders.
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograaf of Beeldenmaker?

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Ik vind photoshop elements wel fun, maar het neemt niet de vaardigheid weg die je nodig hebt om goeie foto's te maken.

                              Fotograferen is 1 ding, bewerken iets anders.
                              Goed gezien Johan
                              Kort en bondig.

                              Ik heb Elements ook: vrij traag i.v.m. met Photoshop of ACDsee Pro.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X