Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

na zonnepanelen zonneboiler

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • na zonnepanelen zonneboiler

    Na al één jaar mijn elektriciteit gratis gekregen te hebben van ons zonneke wil ik ook mijn gasfactuur en belastingaangifte serieus zien dalen en bijkomend investeren in een zonneboiler (mono naverwarmingssysteem voor ong 200-250l)

    al bd'ers met ervaringen
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

  • #2
    Re: na zonnepanelen zonneboiler

    Geen ervaring, heb enkel voor mezelf eens gekeken en bleek dat ik meer dan 10 jaar moet wachten voor ik mijn investering terug zou hebben. Dat is me iets te lang want wat na 10 jaar met die installatie? Zijn er dan al geen kosten aan?

    Dus hier voorlopig enkel zonnepanelen voor de productie van stroom.

    Mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: na zonnepanelen zonneboiler

      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
      bleek dat ik meer dan 10 jaar moet wachten voor ik mijn investering terug zou hebben.
      even rekening houden met premies

      investering van 5000€ (3700KWh/jaar) moet voor een gezin een besparing leveren van ong 600 € op gas/mazout (natuurlijk afhankelijk van de prijs op de markt)

      gemeentelijke premie (bij mij ) 325 €

      premis eandis min 525 €

      belasting aftrek 1845 €

      ik kom daarmee net niet aan 4 jaar tenzij ik minister Muyters heet
      en das korter dan mijn panelen

      en jammer genoeg kan ik geen gebruik maken van de renovatiepremie want die kent ook de zonneboiler als investering (niet de panelen)
      Last edited by devid; 8 januari 2010, 18:12.
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: na zonnepanelen zonneboiler

        Wij hebben hier ook eens gekeken op een zonneboiler te zetten.
        Wij hebben de gasmeter opgenomen op het moment dat we de verwarming voor de zomer uitgezet hadden en terug opgenomen toen we de verwarming weer opgezet hadden.
        Wij kwamen op een gemiddelde van 2.2m³ gas per week uit voor de zomermaanden.
        Als we dit afronden naar 3m³ per week gedurende het hele jaar dan leek het ons niet echt een rendabele investering. We komen dan uit op 156m³ per jaar. Ronden we dit goed naar boven af (omdat het me weinig lijkt, maar ja, we hebben dat gemeten), bv 400m³, dan zouden we bij onze gasleverancier zo ff snel geteld (nie gemakkelijk) zo een kleine 200 euro per jaar aan gas voor warm water geven.
        Dan kom is als ik jouw premies zou krijgen toch op een tiental jaar uit.

        mvg,
        Peter

        Comment


        • #5
          Re: na zonnepanelen zonneboiler

          Ja ik heb rekening gehouden met de premies. Wij verwarmen ons water met gas. Wees gerust dat mijn berekeningen kloppen. Ze dateren wel van 2008, we hebben toen toch maar voor een uitbreiding van onze zonnepanelen gekozen ipv voor een zonneboiler. Als de prijzen & subsidies ondertussen veranderd zijn en zo een installatie na pakweg 5 jaar is terug verdiend wil ik het wel eens opnieuw bekijken.

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: na zonnepanelen zonneboiler

            En 't zijn natuurlijk alleen de centen die tellen.
            http://www.myricreaties.be

            Comment


            • #7
              Re: na zonnepanelen zonneboiler

              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              Na al één jaar mijn elektriciteit gratis gekregen te hebben van ons zonneke wil ik ook mijn gasfactuur
              Dat is nu toch ook niet helemaal correct eh. Ik denk niet dat je zonnepanelen er gratis opgelegd zijn
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: na zonnepanelen zonneboiler

                Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                En 't zijn natuurlijk alleen de centen die tellen.
                Bij mij wel want ik moet er veel te hard voor werken.
                Zij die beweren dat ze het enkel voor het milieu doen , laat me niet lachen. En ik zie warm water niet als een luxe product maar een basis behoefte. Net zoals mijn gas & elektriciteit die ik bij de goedkoopste levernacier haal.

                Dus mijn (put) water kan ik voorlopig het goedkoopst verwarmen met mijn gasketel.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: na zonnepanelen zonneboiler

                  Ik heb ook moeite om de rendementsberekeningen van zonneboilers te geloven.
                  Ik geloof nooit dat ik 30% van mijn gasrekning weg krijg door een zonneboiler, en in de winter levert die toch bijna niks... Ik betaal nu amper 1200 € per jaar voor gas.
                  De eerste investering die ik wil doen zijn zonnepanelen dit jaar, dan binnen een jaar of 3-4 een condenserende gasketel, en op dat ogenblik wil ik wel eens kijken wat een zonneboiler kost, en wat die oplevert.

                  Trouwens, als de prijs van de zonnepanelen nog eens deftig zakt, dan wordt het al bijna interessanter om panelen bij te plaatsen en een electrische boiler te hangen... Ik weet het, technisch nogal tegensprekelijk, maar die zonneboilers zijn gewoon véél te duur, en ik heb amper plaats om een vat van 300l te zetten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: na zonnepanelen zonneboiler

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                    En 't zijn natuurlijk alleen de centen die tellen.
                    Wij wonen net geen 5 jaar in ons huis. Dus als voor ons de zonneboiler niet loont, dan steken we dat momenteel liever in andere zaken. (bv boven is nog niet volledig klaar (badkamer, binnendeuren), klinkers voor oprit ipv bouwpuin)

                    mvg,
                    Peter

                    Comment


                    • #11
                      Re: na zonnepanelen zonneboiler

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      Zij die beweren dat ze het enkel voor het milieu doen , laat me niet lachen.
                      mir
                      Sorry, maar hier ga je grof in de fout volgens mij. Maar wat ik wel respecteer is dat ieder recht heeft op zijn eigen mening, dus jij natuurlijk ook.
                      http://www.myricreaties.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: na zonnepanelen zonneboiler

                        Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht
                        Wij wonen net geen 5 jaar in ons huis. Dus als voor ons de zonneboiler niet loont, dan steken we dat momenteel liever in andere zaken. (bv boven is nog niet volledig klaar (badkamer, binnendeuren), klinkers voor oprit ipv bouwpuin)

                        mvg,
                        Peter
                        Ik herhaal: 't gaat natuurlijk alweer om de centen. Heb je er al eens aan gedacht wat je aan je badkamer hebt als er eens geen warm water meer zou zijn? Let wel: dit is absoluut niet bedoeld als verwijt!
                        http://www.myricreaties.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: na zonnepanelen zonneboiler

                          Rikkie ik ben zeker dat als de subsiedies er niet zouden zijn 99 % geen zonnepanelen zou plaatsen. Want als de GSC's er niet zouden zijn heb je je installatie pas na meer dan 30 jaar terug betaald. En wie heeft er nu zomaar 20.000 euro over om in zonnepanelen te steken als hij weet dat hij pas na 30 jaar zijn investering heeft terug verdiend aan energie besparing.

                          Dan is er nog die 1 % die het puur voor het milieu doet.

                          Maar we zijn aan het afwijken, ik blijf erbij zoneboiler is op dit moment een grote investering die je maar na 10 jaar iets zal opbrengen.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: na zonnepanelen zonneboiler

                            @MIR
                            Je vergeet de fiscale aftrek. Doordat je momenteel 40% van je investering in de eerste 2-3 jaar terugkrijgt ligt de terugbetalingstermijn zonder GSC's ook al bij 20 jaar.
                            Feit is dat niemand je kan garanderen dat je panelen nog werken na 10 jaar, en dat risico willen maar heel weinig mensen lopen voor een investering van 20.000 €.

                            Ik ben zelf ook bezig met plannen, en de prijzen zijn momenteel ook serieus aan het zakken. Ik kan 4kwP laten plaatsen voor circa 15.000€, en dat was een jaar of 2 geleden nog 25.000€. Zelfs met GSC's aan 350€ ipv 450€ ligt de terugbetalingstermijn nu bij 5 jaar.

                            Eerlijk gezegd, ik zou het ook niet doen zonder GSC's en fiscale aftrek.

                            Om dezelfde redenen wil ik momenteel ook geen zonneboiler. Die zal pas interessant worden als de prijs van de installatie nog eens 30% zakt, en de gasprijzen verdubbelen.
                            Als de electriciteitsprijzen dan nog sterk stijgen, komt een warmtepomp nog wat meer in the picture.

                            Een andere bedenking die ik maak is dat binnen een paar jaar, als er nog een heleboel PV installaties bijkomen, de stroomfabrikanten met serieuze problemen te kampen krijgen.
                            In de zomer overdag zal er te veel stroom zijn, 's nachts moet er stevig bijgeproduceerd worden, en in de winter wordt het helemaal een probleem. Hoe we dat gaan oplossen is een andere vraag, zeker als er meer en meer mensen overschakelen op warmtepompen en we electrisch beginnen te rijden.
                            Laat ons dan maar hopen dat het 's nachts en in de winter stevig waait op zee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: na zonnepanelen zonneboiler

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Rikkie ik ben zeker dat als de subsiedies er niet zouden zijn 99 % geen zonnepanelen zou plaatsen.
                              Daar heb je volledig gelijk bij en daar erger ik mij nu net zo aan: 't gaat de meeste mensen blijkbaar alleen om de centen. Ze beseffen blijkbaar niet dat, als we zo bezig blijven, we zeer binnen kort met de grootste problemen zitten.

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Want als de GSC's er niet zouden zijn heb je je installatie pas na meer dan 30 jaar terug betaald. En wie heeft er nu zomaar 20.000 euro over om in zonnepanelen te steken als hij weet dat hij pas na 30 jaar zijn investering heeft terug verdiend aan energie besparing.

                              Maar we zijn aan het afwijken, ik blijf erbij zonneboiler is op dit moment een grote investering die je maar na 10 jaar iets zal opbrengen.

                              mir
                              Je bent inderdaad de dingen wat door elkaar aan 't gooien, maar 't is je vergeven

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              ik blijf erbij zoneboiler is op dit moment een grote investering die je maar na 10 jaar iets zal opbrengen.

                              mir
                              En wat is dan het probleem? Oké, het duurt even maar je hebt dan toch je centen terug.
                              http://www.myricreaties.be

                              Comment

                              Working...
                              X