Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschuiving richting--> sensatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschuiving richting--> sensatie

    Er is veel te doen over de sensatiedrang van de media en het overschrijden van grenzen in de moordzaak van het jonge koppeltje.
    Over de moord an sich wil ik het hier niet hebben (maatschappelijke discussie ) dus daarover geen uitspraken maar lees nu net dit en is andermaal een verschuiving richting mediageilheid en voyeurisme.

    Zoals Walter Van Steenbrugge in zijn schitterende blog op www.deredactie.be schrijft is iemand onschuldig tot hij door de rechtbank veroordeelt is.
    Nu nog een Vlaamse Bild (op goede weg, we hebben reeds HLN ) en alle grenzen zijn verdwenen

  • #2
    Re: Verschuiving richting--> sensatie

    Ik sluit mij hier bij aan.
    Het proces wordt tegenwoordig al op straat gemaakt.
    Geen wonder dat justitie aan geloofwaardigheid verliest.
    Gevolg: procedurefouten ten gevolge van de gretigheid van de media.
    Sereniteit is blijkbaar een ijdel begrip geworden; alles wordt te grabbel gegooid.
    Of het nu waar is of niet, doet er zelfs al niet meer toe.
    Schrijnend, vanuit welke hoek je het ook bekijkt.
    In deze zijn alleen verliezers.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Verschuiving richting--> sensatie

      Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
      Nu nog een Vlaamse Bild (op goede weg, we hebben reeds HLN ) en alle grenzen zijn verdwenen
      Als zelf een "kwaliteitskrant", wat toen nog voorbarig was, uitpakte dat de buurman had bekend, dan is er zelfs geen plaats meer voor een sensatiekrant à la Bild.

      Mvg.
      Robert
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

      Comment


      • #4
        Re: Verschuiving richting--> sensatie

        Al kan je als krant moeilijk blijven volhouden dat iemand onschuldig is zolang...enz, als hij , zoals in dit geval, zelf zegt dat hij de moordenaar is. Maar ik begrijp wel de onderliggende gedachte bij deze topic.
        Last edited by weebee; 8 januari 2010, 18:48.
        EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

        Comment


        • #5
          Re: Verschuiving richting--> sensatie

          Hoe komen kranten of andere media aan informatie?
          Iedereen die direct te maken heeft met het onderzoek moet zijn mond ook houden
          en zeker niks lekken. Ook de advocaten.
          Men moet de media nooit alles gaan verwijten he.

          Al de rest is niet relevant.
          Ik bedoel "wat de mensen denken" en waarover ze praten en dat in de krant schrijven.

          Buurtonderzoek door de gerechtelijke diensten is een andere zaak.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

          Comment


          • #6
            Re: Verschuiving richting--> sensatie

            Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
            Al kan je als krant moeilijk blijven volhouden dat iemand onschuldig is zolang...enz, als hij , zoals in dit geval, zelf zegt dat hij de moordenaar is. Maar ik begrijp wel de onderlinge gedachte bij deze topic.
            Haha jaja. WIE heeft dat gezegd?
            Dat is belangrijk.
            Ik was er niet bij en jij ook niet dus?
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Verschuiving richting--> sensatie

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Hoe komen kranten of andere media aan informatie?
              Iedereen die direct te maken heeft met het onderzoek moet zijn mond ook houden
              en zeker niks lekken. Ook de advocaten.
              Men moet de media nooit alles gaan verwijten he.

              Al de rest is niet relevant.
              Ik bedoel "wat de mensen denken" en waarover ze praten en dat in de krant schrijven.

              Buurtonderzoek door de gerechtelijke diensten is een andere zaak.
              Dat klopt misschien wel Theo, maar er is nog zo iets als ethiek, in dit geval beroepsethiek. Maar ja, alles moet wijken voor de cijfers.

              Lekken zouden moeten gedicht worden, maar dan moet je ze eerst vinden.

              Mvg.
              Robert
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #8
                Re: Verschuiving richting--> sensatie

                Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                Dat klopt misschien wel Theo, maar er is nog zo iets als ethiek, in dit geval beroepsethiek. Maar ja, alles moet wijken voor de cijfers.

                Lekken zouden moeten gedicht worden, maar dan moet je ze eerst vinden.

                Mvg.
                Robert
                Ja zeker (die ethiek dus).
                Probleem: de journalisten willen wel maar de bazen niet.
                En dat kan ik min of meer bewijzen.
                Sommigen worden er ziek van...
                En wat doe je dan? De job gaat voor he.

                Het is zoals die advocaat gisteren zei in Phara: als er geen wetten komen zal er niks veranderen Robert.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Verschuiving richting--> sensatie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                  Dat klopt misschien wel Theo, maar er is nog zo iets als ethiek, in dit geval beroepsethiek. Maar ja, alles moet wijken voor de cijfers.

                  Lekken zouden moeten gedicht worden, maar dan moet je ze eerst vinden.

                  Mvg.
                  Robert
                  Het klopt wat je zegt, maar het is wel dansen op een dunne koord. Het is niet voor niets dat het recht op vrije meningsuiting in dictaturen onbestaande is. En niet vergeten dat in vergelijking met de USA dit nog allemaal braafjes is. Dat de "man in de straat", wie dat dan ook mag zijn, over alles en nog wat een mening heeft weten we allemaal. Of een rechter daar rekening mee zal houden tijdens een rechtszitting betwijfel ik sterk. Ik heb veeleer het gevoel dat het meestal de mediageile advocaten zijn die de populaire toer opgaan met allerlei weetjes voor de camera's. In een rechtbank is het toch voor 80% theater. Wie ooit Piet Van Eeckhout heeft bezig gezien die weet waarover ik spreek.
                  EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschuiving richting--> sensatie

                    Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
                    Ik heb veeleer het gevoel dat het meestal de mediageile advocaten zijn die de populaire toer opgaan met allerlei weetjes voor de camera's. In een rechtbank is het toch voor 80% theater. Wie ooit Piet Van Eeckhout heeft bezig gezien die weet waarover ik spreek.
                    Een advocaat heeft nu eenmaal vrijheid van meningsuiting. Hij kan als commentator optreden of als raadsman van zijn cliënt. Natuurlijk moet hij oppassen met wat hij zegt in het kader van zijn deontologie, maar zolang hij binnen de lijntjes blijft, kan niemand hem iets verwijten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschuiving richting--> sensatie

                      Oorspronkelijk geplaatst door THESIS Bekijk bericht
                      Een advocaat heeft nu eenmaal vrijheid van meningsuiting. Hij kan als commentator optreden of als raadsman van zijn cliënt. Natuurlijk moet hij oppassen met wat hij zegt in het kader van zijn deontologie, maar zolang hij binnen de lijntjes blijft, kan niemand hem iets verwijten.
                      Zopas op het nieuws een advocaat horen zeggen dat de persoon die dat koppel heeft vermoord WAARSCHIJNLIJK dat andere meisje uit Diest ook wel zal vermoord hebben. Over "niemand op voorhand zonder bewijzen veroordelen" gesproken!!!
                      EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschuiving richting--> sensatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
                        Zopas op het nieuws een advocaat horen zeggen dat de persoon die dat koppel heeft vermoord WAARSCHIJNLIJK dat andere meisje uit Diest ook wel zal vermoord hebben. Over "niemand op voorhand zonder bewijzen veroordelen" gesproken!!!
                        weebee,

                        ".... geloven speurders ook in een doorbraak in de moord op Annick Van Uytsel"
                        ""We zijn er negentig procent zeker van dat hij ook Annick Van Uytsel doodde", klinkt het nu. "

                        Zoals ik zei: iedereen moet zijn bek houden. Sorry.
                        De speurders die klinken, op de eerste plaats.

                        Als ik mr. Rubens was, dan "vlogen" ze
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschuiving richting--> sensatie

                          En vandaag komt advocaat Vermassen op TV zelfs vertellen dat hij het "niet onmogelijk" acht dat de man die nu aangehouden werd ook de moordenaar zou zijn van dat andere meisje, Annick Van Uytsel. Hij beseft wel dat hij zich met deze uitspraak op glad ijs begeeft en voegt er bijgevolg aan toe : "...maar nogmaals, we moeten hierin zeer voorzichtig zijn..."

                          Ja hallo? Vermassen denkt blijkbaar dat hij zich, als meest vermaarde assisenpleiter,veel meer mag veroorloven dan andere advocaten. En de Orde van Advocaten laat maar begaan? Waar is de tijd dat advocaten zelfs niet met de media mochten praten over hun zaak.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschuiving richting--> sensatie

                            Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
                            Zopas op het nieuws een advocaat horen zeggen dat de persoon die dat koppel heeft vermoord WAARSCHIJNLIJK dat andere meisje uit Diest ook wel zal vermoord hebben. Over "niemand op voorhand zonder bewijzen veroordelen" gesproken!!!
                            Tja, een andere advocaat (die van de "vermoedelijke" dader), komt dan weer vertellen dat zijn client aan een drang niet kon weerstaan. Hij kon dan vermoedelijk ook niet weerstaan aan de drang om wapens te kopen en die her en der in zijn huis en tuin te verstoppen ?
                            Die advocaat vraagt dus in feite al op voorhand een soort vrijspraak.

                            Maar ik denk dat dit topic moeilijk onder de noemer "maatschappelijke discussie" onderuit kan, dus......
                            Last edited by nete; 8 januari 2010, 20:19.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verschuiving richting--> sensatie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                              En vandaag komt advocaat Vermassen op TV zelfs vertellen dat hij het "niet onmogelijk" acht dat de man die nu aangehouden werd ook de moordenaar zou zijn van dat andere meisje, Annick Van Uytsel. Hij beseft wel dat hij zich met deze uitspraak op glad ijs begeeft en voegt er bijgevolg aan toe : "...maar nogmaals, we moeten hierin zeer voorzichtig zijn..."

                              Ja hallo? Vermassen denkt blijkbaar dat hij zich, als meest vermaarde assisenpleiter,veel meer mag veroorloven dan andere advocaten. En de Orde van Advocaten laat maar begaan? Waar is de tijd dat advocaten zelfs niet met de media mochten praten over hun zaak.
                              Vermassen weet meer dan wij allemaal samen.
                              Trouwens eergisteren had ik zelf al dit verband gelegd... maar niet op dit forum.
                              Voor mij is het meer van belang dat die zaak van Annick opgelost geraakt
                              zodat de ouders rust krijgen.

                              En wat de media aangaat: soms, maar ik wil hier voorzichtig zijn, hebben de
                              de families het zelfs graag dat ze zoveel aandacht krijgen.
                              In het andere geval staan ze heel alleen met hun verdriet.

                              Maar je hebt overschot van gelijk ook: iedereen betrokken bij de zaak
                              moet zijne tetter houden
                              Als het over Laken gaat dan lukt dat precies wel wat de media betreft...
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X