Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ET waarden velgen - hoe belangrijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ET waarden velgen - hoe belangrijk?

    weet er iemand of het raadzaam is om velgen met een ET waarde van 25 op een wagen met ET waarde van 12 te plaatsen?
    Velgen zullen dus 1.3cm meer naar binnen staan, maar is dit erg? Aangezien ik het mij niet kan voorstellen weet ik niet of het een groot verschil in uitzicht zou geven... Heeft iemand hier ervaring mee?

    logisch denken doet mij vermoeden dat het gezonder zou zijn voor mijn lagering, maar stabiliteit van de wagen benadeeld?
    Ik heb zelf nog maar een uur geleden voor het eerst van ET waarden gehoord, dus als ik hier iets mis heb, gelieve het te zeggen
    Last edited by Matthias; 8 januari 2010, 13:21.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

    Ik zou het niet doen eerlijk gezegd !
    Je hebt het risico dat de banden de wielkast raken aan de binnenkant, vooral de voorste wielen, want die sturen ... en het ziet er niet uit hoor.
    Ik heb indertijd het omgekeerde gedaan, spacers geplaatst van 15mm en dat geeft direct een heel andere indruk, dus ik kan mij voorstellen dat het omgekeerde dezelfde indruk geeft, maar dan in negatieve zin.

    Hou er ook rekening mee dat de afstand van de gaten voor je schroeven per merk kan verschillen, zo heb je bvb 4x100 (4 gaten, 100mm uit elkaar) of 5x112 (v5 gaten 112mm uit elkaar ... en ga zo maar door (meestal wel 4 of 5 gaten hoor) ... en dat is nog niet alles, het center is ook belangrijk.

    Hier zit een gat in de velgen waar het merk plaatje meestal voor steekt aan de buitenkant, maar de diameter aan de binnenkant is belangrijk, die moet perfect passen op je wagen of je kan een trillend stuur krijgen Bij de betere lichtmetaal velgen kan je dit bestellen speciaal voor je model en type van wagen, bij de goedkopere velgen is dit gat gewoon te groot en leveren ze naargelang het type wagen plastic ringen mee om ze toch te laten passen.

    Er komt heel wat bij kijken als je velgen veranderd hoor, dus altijd door iemand laten doen die weet waar hij mee bezig is, de ET waarde in de verkeerde richting aanpassen zou ik dus echt nooit doen ...

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
      Ik zou het niet doen eerlijk gezegd !
      Je hebt het risico dat de banden de wielkast raken aan de binnenkant, vooral de voorste wielen, want die sturen ... en het ziet er niet uit hoor.
      Ik heb indertijd het omgekeerde gedaan, spacers geplaatst van 15mm en dat geeft direct een heel andere indruk, dus ik kan mij voorstellen dat het omgekeerde dezelfde indruk geeft, maar dan in negatieve zin.

      Hou er ook rekening mee dat de afstand van de gaten voor je schroeven per merk kan verschillen, zo heb je bvb 4x100 (4 gaten, 100mm uit elkaar) of 5x112 (v5 gaten 112mm uit elkaar ... en ga zo maar door (meestal wel 4 of 5 gaten hoor) ... en dat is nog niet alles, het center is ook belangrijk.

      Hier zit een gat in de velgen waar het merk plaatje meestal voor steekt aan de buitenkant, maar de diameter aan de binnenkant is belangrijk, die moet perfect passen op je wagen of je kan een trillend stuur krijgen Bij de betere lichtmetaal velgen kan je dit bestellen speciaal voor je model en type van wagen, bij de goedkopere velgen is dit gat gewoon te groot en leveren ze naargelang het type wagen plastic ringen mee om ze toch te laten passen.

      Er komt heel wat bij kijken als je velgen veranderd hoor, dus altijd door iemand laten doen die weet waar hij mee bezig is, de ET waarde in de verkeerde richting aanpassen zou ik dus echt nooit doen ...

      Mark
      Okay dat is heel duidelijk, bedankt
      je weet toevallig geen plek voor interessante velgen te kopen?
      ben op zoek naar 4x108 17" ET12
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

        en spoorverbreders zijn illegaal in belgië zeker?
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          en spoorverbreders zijn illegaal in belgië zeker?
          Spoorverbreders zijn inderdaad verboden in België, velgen moeten uit één stuk zijn, vandaar dat sommige velgen binnen een bepaald merk een ET waarde hebben, in hoever deze mag afwijken van de voorgeschreven waarde weet ik eigenlijk ook niet.

          Op mijn Mercedes C klasse zitten (tijdens de zomer) Mercedes SLK velgen, deze lopen ongeveer 30mm breder dan de orriginele, dat zie je trouwens ook veel bij BMW (als je er op let), ik weet van niet beter dan dat ze gewoon niet buiten de carrosserie mogen komen, maar dan gaan ze trouwens ook slepen.

          Comment


          • #6
            Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Op mijn Mercedes C klasse zitten (tijdens de zomer) Mercedes SLK velgen, deze lopen ongeveer 30mm breder dan de orriginele, dat zie je trouwens ook veel bij BMW (als je er op let), ik weet van niet beter dan dat ze gewoon niet buiten de carrosserie mogen komen, maar dan gaan ze trouwens ook slepen.
            Bij het veranderen van de ET waarde van de velg zal ook de spoorbreedte veranderen, daar het slechts toegelaten is van 2% afwijking te hebben tov hetgene in het PVG(proces verbaal van goedkeuring) is opgenomen zou ik hier toch niet teveel mee experimenteren.
            Meer hierover kan je hier vinden.
            Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
            www.cromagnonman.be

            Comment


            • #7
              Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

              Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
              Bij het veranderen van de ET waarde van de velg zal ook de spoorbreedte veranderen, daar het slechts toegelaten is van 2% afwijking te hebben tov hetgene in het PVG(proces verbaal van goedkeuring) is opgenomen zou ik hier toch niet teveel mee experimenteren.
              Meer hierover kan je hier vinden.
              Helemaal correct (broertje werkt bij de autocontrole dus weet er alles van) je mag dus geen velgen met een andere ET waarde monteren, en zeker geen 30mm breder gaan ... maar het is wel mooi hé

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              en spoorverbreders zijn illegaal in belgië zeker?
              Volgens de letter van de wet wel ja, maar als je nu ET25 velgen op een wagen zet waar ET12 onder moet kan je met 15mm spoorverbreders deze terug redelijk op zijn plaats krijgen ... het enige probleem als je een ongeluk zou krijgen en de verzekering komt er achter, dan ben je gezien want je rijdt niet met een conforme wagen rond.

              In de praktijk : kijk eens kritisch rond op de weg en je zal veel 'niet conforme' voertuigen tegenkomen hoor ... mijn eerste auto (nu meer dan 20 jaar geleden, verdikke ik word oud ) was een BMW 2002 en ik had daar 13-inch velgen onder steken ... maar achteraan 9 inch breed , schitterend en met een degelijke schroef ophanging mooi laag gezet en natuurlijk iets te smalle bandjes zodat de zijkanten schuin liepen ... de Duitse stijl in die tijd

              Natuulijk niet zo mee naar de technische controle gaan hé, maar om rond te rijden heb ik in die drie jaar geen enkel probleem mee gehad en ik reed er dagelijks zo'n 25km mee de unief

              Trouwens als je ooit spoorverbreders monteert neem er dan die je aan de naaf vastschroeft en dan je velg op de spoorverbreder, neem zeker GEEN schijfjes die gewoon tussen je velg en de naaf komen met al dan niet langere schroeven ! ... trouwens op deze manier werden vroeger Porsche Cup velgen op een Golfje gemonteerd, want origineel kwam de 'steek' niet overeen ... heb ik ook nog even gehad, Golf I GTI met 17-inch, originele Cups onder (werkte toen bij d'Ieteren, velgen van een perte total gehaald ), moest wel de wielkasten 'uitrollen' ...

              Mark
              Last edited by LamboCars; 8 januari 2010, 16:20.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                Gemiddeld genomen is een ET-waarde van 5mm aanvaardbaar.
                In jou geval zal dat dus teveel zijn. Het wiel moet zo veel mogelijk boven de wiellager gecentreerd zijn om abnormale slijtage te voorkomen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                  Spoorverbreders zijn inderdaad verboden in België.
                  Nochtans zijn er heel veel die ze laten monteren. Bij het plaatsen van de onjuiste velgen om niet tegen de wielkasten te schuren en ook soms bij een verlaging met sportveringen omdat het dan esthetisch mooier oogt het wiel zo dicht mogelijk naar buiten te laten plaatsen.
                  Je gaat er uiteraard niet mee door de keuring.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                    Spoorverbreders zijn inderdaad verboden in België.
                    Nochtans zijn er heel veel die ze laten monteren. Bij het plaatsen van de onjuiste velgen om niet tegen de wielkasten te schuren en ook soms bij een verlaging met sportveringen omdat het dan esthetisch mooier oogt het wiel zo dicht mogelijk naar buiten te laten plaatsen.
                    Je gaat er uiteraard niet mee door de keuring.
                    Volgens mij rijden hier in België veel van de "gepersonaliseerde" auto's rond waaraan de eigenaars een dag werk hebben om hun auto terug te "tunen" tot de wettelijke uitrusting voor zij naar de keuring kunnen. En ja, ik weet dat tunen perfect binnen de wet kan.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      ik weet dat tunen perfect binnen de wet kan.
                      Da's wel niet zo tof hé Heel de bedoeling van tuning of personaliseren is dat je met een unieke wagen rondrijdt, en dat is toch al iets moeilijker om alles 'wettelijk' te houden, in principe mag je dan zelfs geen nieuw, carbon stuur steken

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        En ja, ik weet dat tunen perfect binnen de wet kan.

                        Mvg.
                        Robert
                        Inderdaad, het kan perfect binnen de wet. Mijn BMW 135i heeft een aantal personalisaties die door het merk zelf ontworpen zijn, BMW Performance accessoires genaamd. Niet goedkoop, maar wettelijk wel in orde. Bvb. voor een Performance PowerKit met winst van 20PK (van 400 tot 450 Nm of vermogen van 225 naar 240 Kw) betaal je algauw 2500 €. Daarin zit al een administratieve kost van ongeveer 300€ om je gelijkvormigheidsattest te laten veranderen. De plaatsing van de Kit bestaat niet alleen uit software, maar ook uit een extra waterkoeling, een aangepast luchttoevoertraject en een bijzonder krachtige ventilator (850 W) . Dit omdat de aanpassing een grotere termische uitdaging met zich meebrengt.
                        Dit alles impliceert dat je dan volledig in orde bent voor de autokeuring.
                        Uiteraard moet je dit ook melden aan je verzekering, want de wagen is niet meer dezelfde als vroeger. Nadien volgt dan nog allicht een hogere wegentaks, als die al niet aan het plafond zit.
                        Dus de meesten laten Tunen door een third party bedrijf en doen het alleen sofwarematig omwille van de prijs en het vrij gemakkelijk weer te laten herstellen voor een bezoek aan de autokeuring. Nadeel, telkens men bij de dealer je software reset, mag je opnieuw naar je Tuner gaan om de zaken weer op punt te laten zetten, dit met uiteraard weer een bijkomende kost.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Da's wel niet zo tof hé Heel de bedoeling van tuning of personaliseren is dat je met een unieke wagen rondrijdt, en dat is toch al iets moeilijker om alles 'wettelijk' te houden, in principe mag je dan zelfs geen nieuw, carbon stuur steken

                          Mark
                          Bedoel je een volledig carbon stuur of eentje met carbon-inleg.
                          Hartge bvb. één van de huistuners van BMW maakt zo'n stuur, slecht met gedeeeltelijke carbon-inleg. Maar dit is dan wel wettelijk.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                            Bedoel je een volledig carbon stuur of eentje met carbon-inleg.
                            Hartge bvb. één van de huistuners van BMW maakt zo'n stuur, slecht met gedeeeltelijke carbon-inleg. Maar dit is dan wel wettelijk.
                            Ik bedoel een full carbon stuur met een oranje streepje bovenaan, héél mooi maar niet goedgekeurd in België hoor.

                            Trouwens je Hartge stuurtje, dat is waarschijnlijk met TüV, maar die telt in België niet hé, ben je zeker dat je daar volledig wettelijk mee rondrijdt als je het als accessoire in een BMW zet ? Als je een full Hartge wagen koopt heb je geen BMW meer hé, staat zo ook op het GVA, maar als je alleen velgen, spoilers en stuurtje koopt ben je volgens mij al in de grijze zone van de wet bezig ...

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: ET waarden velgen - hoe belangrijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Ik bedoel een full carbon stuur met een oranje streepje bovenaan, héél mooi maar niet goedgekeurd in België hoor.

                              Trouwens je Hartge stuurtje, dat is waarschijnlijk met TüV, maar die telt in België niet hé, ben je zeker dat je daar volledig wettelijk mee rondrijdt als je het als accessoire in een BMW zet ? Als je een full Hartge wagen koopt heb je geen BMW meer hé, staat zo ook op het GVA, maar als je alleen velgen, spoilers en stuurtje koopt ben je volgens mij al in de grijze zone van de wet bezig ...

                              Mark
                              Dacht ik toch, aangezien sommige BMW - dealers zelf de verkoop van Hartge-onderdelen doen. Wel nog eens goed navragen natuurlijk. Heb het stuurtje nog niet, maar wel al de carbon-inleg van middenconsole en deurhandgrepen en dashbord hetwelk wel geen probleem zal zijn. Dat stuur staat wel nog op mijn verlanglijstje.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X