Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe belichten van een, jawel, tafel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe belichten van een, jawel, tafel?

    Mijn baas vroeg me of ik het eens wou proberen om wat foto's te trekken van de tafels die we maken (werk in een meubelmakerij).
    Nu wou ik eens horen wat hoe jullie zouden omgaan met de belichting.

    scenario:
    Een (houten) tafel van 3,5m lang, met een speciaal onderstel. de bedoeling is dus dat zowel het onderstel, als het blad mooi in beeld komt, met zo weinig mogelijk storende schaduw. De 'shoot' moet bij ons in het atelier gebeuren.

    Mijn idee was een externe flits op statiefje zetten, niet te hoog, zodat die het onderstel mooi belicht. eventueel met paraplu/softbox?
    En dan interne flits gebruiken (bij gebrek aan 2de externe, hoewel ik deze desnoods wel kan lenen van m'n vader of zo) om eventueel de bovenkant wat bij te lichten.

    Ook was ik aan het denken, aangezien het toch een redelijk lange tafel is vraag ik me af of deze niet gaat 'vervormen' als ik breedhoek gebruik (zou de tafel min of meer diagonaal willen nemen, zodat zowel de lange kant als de korte kant zichtbaar is)

    Wat denken jullie?

  • #2
    Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

    ga eens op zoek naar een foto van een tafel, zoals jij die wilt fotograferen... dan kunnen we je goed adviseren...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      ga eens op zoek naar een foto van een tafel, zoals jij die wilt fotograferen... dan kunnen we je goed adviseren...
      Iets zoals dit qua positie en aangezicht:


      Dit is zowat de set-up die ik in gedachten had: (boven en onderkant lopen nog door, met ramen aan de rechterkant.)

      Natuurlijk, zoals ik al zei, het is ons atelier, dus er staat een hoop rommel en goedoe wat ik wel zo veel mogelijk aan de kant zal proberen te krijgen.
      Last edited by zunoel; 8 januari 2010, 06:42. Reden: foto achter link

      Comment


      • #4
        Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

        met 1 flash zal 't niet zo simpel zijn, zeker niet omdat de onderstel belangrijk is... en ik vermoed dat de muren niet mooi wit zijn...

        Ik zou inderdaad met een shootthrough paraplu de onder kant belichten, zet die dan wel zover mogelijk (omgekeerde kwadraatswet) en aan de zelfde kant als waar je de foto maakt... en een tweede flits bouncen naar 't palfond toe, tenzij dit plafond een vieze kleur heeft...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          ...en aan de zelfde kant als waar je de foto maakt... en een tweede flits bouncen naar 't palfond toe, tenzij dit plafond een vieze kleur heeft...
          Plafond heeft idd vieze kleur, zijn stalen dwarsbalken met vezelplaten bovenop...
          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          Ik zou inderdaad met een shootthrough paraplu de onder kant belichten, zet die dan wel zover mogelijk (omgekeerde kwadraatswet) en aan de zelfde kant als waar je de foto maakt...
          Bedoel je zoals op het schematje, of eerder dichter naar de camera, van de camera weg flitsend?

          Comment


          • #6
            Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dieter.C Bekijk bericht
            Plafond heeft idd vieze kleur, zijn stalen dwarsbalken met vezelplaten bovenop...

            Bedoel je zoals op het schematje, of eerder dichter naar de camera, van de camera weg flitsend?
            Omgekeerd van het schema... dus aan de kant van de camera...



            en voor de bouncing ... ik zou een paar witte isomo platen gebruiken als reflectors... (kost nieks) die houden op 45° en daar tegen een flash laten bouncen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: hoe belichten van een, jawel, tafel?

              Misschien kunnen enkele grote panelen wit piepschuim (isomo) je ook al een flink stuk helpen om het daglicht van de ramen te reflecteren?

              Guy
              www.guydewestelinckfotografie.be

              Comment

              Working...
              X