Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor judo-fotografie in een sporthal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor judo-fotografie in een sporthal

    Hallo forummers,

    Laat ik beginnen met me even voor te stellen, want ik heb hier nog niet zo bijzonder actief: Nick, 43. Ik ben onlangs overgestapt van fotograferen met een compactcamera naar een (instap-) SLR. Ik heb nu een Canon EOS 1000D met standaard 18-55 kitlens (zonder IS).
    Ik moet toegeven dat het me er niet direct om ging fotografie als nieuwe hobby te beginnen (krijg er toch wel érg veel plezier in nu), maar veel meer om betere foto's van mijn hobby judo in een sporthal te kunnen maken.

    Dat ging -zoals jullie beslist weten- niet al te best met mijn compacte IXUS. De 1000D is een enorme stap vooruit, maar toch levert de standaard kitlens nog niet de resultaten die ik graag zou willen (Dit zal beslist ook liggen aan het feit dat ik de camera nog niet onder de knie heb). Ik fotografeer zonder flits (mag de judoka's niet afleiden), stel handmatig de sluitertijd in en laat het diafragma bepalen door de camera. Als Iso-waarde gebruik ik soms 800, maar meestal 1600.

    Nu mijn 2 vragen:
    a) Hebben jullie tips m.b.t. de instellingen voor actie foto's in de sporthal?
    b) Lens: Mijn budget is helaas beperkt, maar ik heb de Sigma 18-50mm f2.8-4.5 DC OS HSM lens voor canon op het oog. Deze is online al voor 131,00 incl verzenden te verkrijgen. Ik heb deze lens vooral vanwege de prijs, de stabilizer en de lichtgevoeligheid uitgekozen. Zal ik met deze lens betere resultaten verkrijgen. Kunnen jullie goede en vergelijkbare alternatieven aanbevelen?

    Sorry voor de lengte van mijn post hier. Alvast bedankt voor jullie feedback.
    Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

  • #2
    Re: Lens voor judo-fotografie in een sporthal

    Oorspronkelijk geplaatst door Nick1966 Bekijk bericht
    Hallo forummers,

    Laat ik beginnen met me even voor te stellen, want ik heb hier nog niet zo bijzonder actief: Nick, 43. Ik ben onlangs overgestapt van fotograferen met een compactcamera naar een (instap-) SLR. Ik heb nu een Canon EOS 1000D met standaard 18-55 kitlens (zonder IS).
    Ik moet toegeven dat het me er niet direct om ging fotografie als nieuwe hobby te beginnen (krijg er toch wel érg veel plezier in nu), maar veel meer om betere foto's van mijn hobby judo in een sporthal te kunnen maken.

    Dat ging -zoals jullie beslist weten- niet al te best met mijn compacte IXUS. De 1000D is een enorme stap vooruit, maar toch levert de standaard kitlens nog niet de resultaten die ik graag zou willen (Dit zal beslist ook liggen aan het feit dat ik de camera nog niet onder de knie heb). Ik fotografeer zonder flits (mag de judoka's niet afleiden), stel handmatig de sluitertijd in en laat het diafragma bepalen door de camera. Als Iso-waarde gebruik ik soms 800, maar meestal 1600.

    Nu mijn 2 vragen:
    a) Hebben jullie tips m.b.t. de instellingen voor actie foto's in de sporthal?
    b) Lens: Mijn budget is helaas beperkt, maar ik heb de Sigma 18-50mm f2.8-4.5 DC OS HSM lens voor canon op het oog. Deze is online al voor 131,00 incl verzenden te verkrijgen. Ik heb deze lens vooral vanwege de prijs, de stabilizer en de lichtgevoeligheid uitgekozen. Zal ik met deze lens betere resultaten verkrijgen. Kunnen jullie goede en vergelijkbare alternatieven aanbevelen?

    Sorry voor de lengte van mijn post hier. Alvast bedankt voor jullie feedback.
    Je kunt best een lichtsterke lens kopen, een goede koop is de Canon 50mm f1.8, deze kost maar een 90€ en is dankzij zijn lichtsterkte geschikter voor slechte lichtomstandigheden. Met de Sigma zoom lens die je zegt, zul je amper betere foto's kunnen maken in je judozaal, slecht idee om te kopen Om mooie foto's hiervan te nemen moet je sluitertijd hoog genoeg zijn, met de lichtgevoeligheid is niet veel beter dan die van de 18-55, probeer maar eens, het verschil in ISO waardes en sluitertijd tussen f4.5 en f5.6, je zult zien, klein verschil. De f2.8 heb je immers enkel aan 18mm
    50mm f1.8 is the way to go!
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor judo-fotografie in een sporthal

      Dank voor je snelle en goede reactie LaurentS! Ik heb die lens inderdaad al in overweging genomen, en deze is voor mij een serieuze optie. Probleem is echter dat ik vaak dicht bij de judoka sta. Met 50mm moet ik dan een aantal stappen terug nemen wat vaak niet kan omdat ik dan al op een andere judomat sta. Verder dacht ik te begrijpen (misschien heb ik het mis), dat de 50mm, f1.8 traag is met zijn autofocus, is dat zo?
      Canon EOS 1000D, 17-55mm f3.5-5.6, Sigma DC 17-70mm 2.8-4.5, Canon 50mm f1,8 MKII

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor judo-fotografie in een sporthal

        lastige vraag, met name de wat goedkopere lenzen zijn niet erg goed als je ze vol open gebruikt, ook de 50 mm 1.8 moet je ietwat knijpen om echt lekker scherpe beelden te krijgen.
        ook de lens die je voorsteld is waarschijnlijk goed als je diafragma's van 5.6 of hoger gaat gebruiken, maar hoe deze vol open presteerd zou ik niet durven zeggen.

        Beste is denk ik om toch even te sparen voor een wat betere lens, met name (bv) een Tamron 28-75 2.8, dit is een van de beste lenzen die je onder de 300 Euro kunt kopen op zoomgebied dan te verstaan.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor judo-fotografie in een sporthal

          Oorspronkelijk geplaatst door Nick1966 Bekijk bericht
          Dank voor je snelle en goede reactie LaurentS! Ik heb die lens inderdaad al in overweging genomen, en deze is voor mij een serieuze optie. Probleem is echter dat ik vaak dicht bij de judoka sta. Met 50mm moet ik dan een aantal stappen terug nemen wat vaak niet kan omdat ik dan al op een andere judomat sta. Verder dacht ik te begrijpen (misschien heb ik het mis), dat de 50mm, f1.8 traag is met zijn autofocus, is dat zo?
          Die is idd niet al te snel, maar dat moet wel lukken hoor, betere een iets tragere AF waar je omheen kunt werken dan gewoon te donkere foto's. Je kunt ook eens kijken naar een Canon EF 35mm f2.0 iets duurder maar ook iets betere AF en meer groothoek. Of de Sigma 30mm f1.4, die is echt top, maar ook nog iets duurder, deze heeft wel terug HSM. Sowieso ben ik van mening dat je meer bent met een lichtsterke prime in een judozaal als je niet mag flitsen. Anders kun je ook eens kijken naar een Tamron 17-50 f2.8 als je echt de flexibiliteit van een zoom MOET hebben.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment

          Working...
          X