Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Teleconverter TC-20E-III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Teleconverter TC-20E-III

    Heeft iemand al ervaring met deze laatste nieuwe teleconverter van Nikon? Ik overweeg de aankoop ervan, maar omdat hij nogal prijzig is, vraag ik mij ook af of ik hem veel zal gebruiken. Ik heb in het verleden wel eens dingen gekocht die mij zeer interessant leken, maar die naderhand een 'kastligger' geworden is. Niet vergeten bij te vermelden dat het vooral bedoeld is om te gebruiken op de D700, omdat je daar in de lange brandpunten dikwijls nog te kort komt.
    Ik heb wel wat lichtsterk glas, zodat het verlies van 2 stops niet echt een probleem hoeft te zijn.

  • #2
    Re: Nikon Teleconverter TC-20E-III

    Toch nog even een toevoeging bij mijn topic: Mensen die teleconverters (in het algemeen, ongeacht het merk) bezitten, maken die daar ook veel gebruik van ?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Teleconverter TC-20E-III

      Het belangrijkste zijn de lenzen waarop je 'm wil gebruiken. Zo'n TC-20EIII komt pas volledig tot zijn recht op lenzen die kritisch scherp zijn op volle opening en ik dacht ook boven een bepaalde lengte DE 2 objectieven die het best met deze TC gaan samenwerken zijn ongetwijfeld de 300/2.8 en 400/2.8

      Ik hoop vooral dat deze TC een hoger contrast gaat geven dan de TC-17EII, en dan ben ik ook geïnteresseerd

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Teleconverter TC-20E-III

        Voor ervaring met de nieuwe is het nog iets te vroeg vrees ik.
        Wat betreft tweede vraag: kijk bij de vogelfotografen hier op het forum en elders en je zal zien dat de "standaardlens", een 500 mm veelal voorzien is van een converter. Is meestal de 1.4X. Die gebruik ikzelf dus ook (te) dikwijls.
        Eerste vraag: heb ook ervaring met de 2X (voorlaatste versie dus) van een vriend. Die had hem gekocht voor zijn 70-200 VR maar na enkele pogingen is hij in de kast blijven liggen. Je spreekt daar over een verlies van 2 stops, maar maak daar maar 3 van. Als je niet minstens 1 stop dichtdraait, is het verlies in beeldkwaliteit te groot. Nog een ander aspect: de verdubbeling van de brandpuntsafstand heeft belangrijke gevolgen voor de onscherpte door trillingen. Dus hogere sluitersnelheden. Dit, gecombineerd met 3 stops lichtverlies, maken dat de inzetbaarheid niet zo groot is.

        Eric

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Teleconverter TC-20E-III

          Bedankt: dit vind ik een zeer aannemelijke uitleg ! Twee keer nadenken is de boodschap.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Teleconverter TC-20E-III

            [QUOTE=archi;2524476]Voor ervaring met de nieuwe is het nog iets te vroeg vrees ik.
            Wat betreft tweede vraag: kijk bij de vogelfotografen hier op het forum en elders en je zal zien dat de "standaardlens", een 500 mm veelal voorzien is van een converter. Is meestal de 1.4X. Die gebruik ikzelf dus ook (te) dikwijls.
            Eerste vraag: heb ook ervaring met de 2X (voorlaatste versie dus) van een vriend. Die had hem gekocht voor zijn 70-200 VR maar na enkele pogingen is hij in de kast blijven liggen. Je spreekt daar over een verlies van 2 stops, maar maak daar maar 3 van. Als je niet minstens 1 stop dichtdraait, is het verlies in beeldkwaliteit te groot. Nog een ander aspect: de verdubbeling van de brandpuntsafstand heeft belangrijke gevolgen voor de onscherpte door trillingen. Dus hogere sluitersnelheden. Dit, gecombineerd met 3 stops lichtverlies, maken dat de inzetbaarheid niet zo groot is.

            Eric[/QUO

            van de vorige versie werd al verschillende malen gemeld dat de 1.4 en 1.7 beter waren dan de 2.0...benieuwd of de nieuwe 2.0 III zijn verwachtingen gaat invullen door zijn constructie ; het zou natuurlijk gemakkelijker ( goedkoper ) zijn dan een nieuwe lens om pakweg op 200-400 mm te komen ( bvb op de 70-200 2.8 VR ).
            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

            Comment

            Working...
            X