Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelf 35mm film ontwikkelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelf 35mm film ontwikkelen

    Kan iemand me helpen met wa info ...
    Ik zou graag zelf KLEUR film willen ontwikkelen zodat ik alleen de negatieven heb,
    ik wil NIET de foto zelf.

    Wat heb ik hiervoor nodig ?
    En hoe doe ik dit (heeft iemand een goeie link met een tutorial) ?

  • #2
    Re: Zelf 35mm film ontwikkelen

    Ik kan je hierbij zeker helpen, zoals zoveel oud gedienden in de analoge fotoperiode, maar....
    zelf kleurfilm ontwikkelen is niet zo moeilijk en kan zelfs bij klaarlichte dag gebeuren. Het laden van de ontwikkeltank (Patterson bv.) is de enige operatie die in volledige donkerte moet gebeuren. De rest is piepsimpel en vereist enkel dat je de juiste produkten, in juiste concentatie, en op juiste temperatuur, op het juiste moment toevoegt en op het juiste moment verwijderd. Let hier vooral op de term "juiste" want dat is de enige kritische factor. Dit betekent dat je altijd met verse (of gereplenishte) producten werkt in ideale concentraties. Als je veel films gaat ontwikkelen kan je werken volgens het replenishment systeem waarbij je producten continu bijgewerkt worden. Als dat niet het geval is gaat de ganse zaak snel uit de hand lopen en de kostprijs zal heel hoog oplopen.
    Ik raad je aan om eventjes je licht op te steken bij een geroutineerde fotoboer die ontwikkeltans en ontwikkelchemicaliën verkoopt.
    Een verwittigd mens ....

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Zelf 35mm film ontwikkelen

      Oorspronkelijk geplaatst door moww Bekijk bericht
      Kan iemand me helpen met wa info ...
      Ik zou graag zelf KLEUR film willen ontwikkelen zodat ik alleen de negatieven heb,
      ik wil NIET de foto zelf.

      Wat heb ik hiervoor nodig ?
      En hoe doe ik dit (heeft iemand een goeie link met een tutorial) ?
      Zoek maar eens op het process C-41. Er bestaan kits voor maar volgens mij loont zelf kleurenfilm ontwikkelen (zeker 35mm) de moeite niet.
      www.apug.org heeft ook een kleuren forum
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Zelf 35mm film ontwikkelen

        ik denk ook dat je veel beter en goedkoper afbent door het tel laten ontwikkelen in een lab en dan kan je zelf verder doen wat je wil. Eventueel zelfs in een 1-uurs lab, heb ik lang gedaan voor mijn kleur foto's, binnen brengen, enkel ontwikkelen vragen, 1 tasje koffie gaan drinken of een andere winkel bezoeken en 20 min erna filmpje gaan halen en (toen) 2.45€ betalen.
        Tenzij je dit zeer veel gaat doen loont het echt de moeite niet om de producten te kopen en te gebruiken. En vergeet niet, de minste fout in concentratie, temp, tijd kan tot kleurverschillen leiden die niet zo vlot corrigeerbaar zijn.
        Of wat wil je dat de fotoboer niet ziet?
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment

        Working...
        X