Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

    Ik heb afgelopen weekend geprobeerd wat leuke foto's te maken van sneeuwtaferelen bij ons in de buurt. Hierbij had ik soms iets vreemd (voor mij althans ) aan de hand.

    Omdat ik bijvoorbeeld bij een besneeuwd takje wilde dat de achtergrond mooi vaag werd, had ik mijn camera (Sony A200) in de A-stand gezet zodat ik het diafragma van mijn lens (Sony 18-55 kitlens) zelf kon instellen. Om één of andere redenen kon ik soms niet alle diafragmawaardes kiezen. 22 was bijvoorbeeld de grootste opening die ik kon kiezen. Alles wat kleiner was, tot en met 32, kon ik ook kiezen. Maar de 5.6 die ik wilde ging bijvoorbeeld niet. Ik mocht zoveel draaien aan het wieltje als ik wilde, ik kreeg enkel waardes tussen 22 en 32. Het maakte ook niet uit of ik de lens op 18 of op 55 mm had staan.

    Ik ben nog redelijk nieuw in de SLR-wereld, dus ik weet niet of dit normaal gedrag is of niet. Waaraan kan het liggen?

  • #2
    Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

    Wat het probleem is weet ik niet, maar ik weet wel dat f22 één van de kleinste openingen is en niet de grootste.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

      teveel licht?

      je iso waarde stond waarschijnlijk nogal hoog, en waarschijnlijk wilt je toestel niet gaan overbelichten in die A-stand en dus was je diafragma volledig toegenepen om te compenseren ?
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

      Comment


      • #4
        Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Wat het probleem is weet ik niet, maar ik weet wel dat f22 één van de kleinste openingen is en niet de grootste.
        Dat weet ik. Maar f22 was het grootste dat ik kon. f16, f11, f8, ... Die kon ik allemaal niet kiezen. Enkel f22 tot en met f32. Dus in dat geval was f22 het grootste :-)

        Comment


        • #5
          Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Wat het probleem is weet ik niet, maar ik weet wel dat f22 één van de kleinste openingen is en niet de grootste.
          en toch is f22 de grootste die hij kon kiezen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            teveel licht?

            je iso waarde stond waarschijnlijk nogal hoog, en waarschijnlijk wilt je toestel niet gaan overbelichten in die A-stand en dus was je diafragma volledig toegenepen om te compenseren ?
            Ik denk het niet, want ik had het probleem eerder bij de iets donkerdere stukken. Bij de open landschapsfoto's vol blauwe lucht en witte sneeuw was er veel meer licht en toen deed het zich nooit voor.

            Erg vreemd.

            Comment


            • #7
              Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
              Ik heb afgelopen weekend geprobeerd wat leuke foto's te maken van sneeuwtaferelen bij ons in de buurt. Hierbij had ik soms iets vreemd (voor mij althans ) aan de hand.

              Omdat ik bijvoorbeeld bij een besneeuwd takje wilde dat de achtergrond mooi vaag werd, had ik mijn camera (Sony A200) in de A-stand gezet zodat ik het diafragma van mijn lens (Sony 18-55 kitlens) zelf kon instellen.

              Als de A-stand bij Sony diafragmavoorkeuze is, dan is de camera defect, ofwel je moet de handleiding nog maar eens doorlezen,
              als het de automaat is dan moet je niet zeuren.

              Comment


              • #8
                Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Als de A-stand bij Sony diafragmavoorkeuze is, dan is de camera defect, ofwel je moet de handleiding nog maar eens doorlezen,
                als het de automaat is dan moet je niet zeuren.
                A = diafragmavoorkeur bij Sony (Auto = AUTO)

                Te veel licht mag toch geen rol spelen, bij diafragmavoorkeur kun je toch kiezen wat je wilt.
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                  1-A = diafragmavoorkeur bij Sony (Auto = AUTO)

                  2-Te veel licht mag toch geen rol spelen, bij diafragmavoorkeur kun je toch kiezen wat je wilt.
                  1-Bij A zou je gewoon alles moeten kunnen kiezen, daar is die stand voor, tenzij er nog aparte dingen op een Sony zitten die mij niet bekend zijn.....

                  2-Je hebt helemaal gelijk, daarom denk ik ook dat er iets niet klopt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                    post eens een link naar 1 van de foto's zodat we naar de exif kunnen kijken, anders blijft het giswerk...
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                      A = diafragmavoorkeur bij Sony (Auto = AUTO)

                      Te veel licht mag toch geen rol spelen, bij diafragmavoorkeur kun je toch kiezen wat je wilt.

                      bij diafragmavoorkeur moet inderdaad elke opening te kiezen zijn; bij over- of onderbelichting zal de sluitertijd knipperen

                      kan het niet zijn dat het diafragma haperde bij dergelijke kleine openingen, eerder dan dat de camera defect zou zijn
                      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                        post eens een link naar 1 van de foto's zodat we naar de exif kunnen kijken, anders blijft het giswerk...
                        Op de momenten dat ik het probleem had, heb ik de camera even in de P-stand gezet. Daar kon ik wel de grotere diafragma's zoals f5.6 kiezen. Ik dacht eerst ook dat de diafragmabladen misschien wat haperden door de lage temperaturen, maar aangezien het in de P-stand wel werkte kan het daar ook niet aan liggen denk ik.

                        Ik zal straks thuis de foto die ik dan in P-stand genomen heb eens posten, maar ik weet niet of je er veel aan gaat hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                          Absoluut niet normaal.

                          Heb je dit ondertussen nog steeds ?
                          Indien ja, probeer dan eens of je dit met een andere lens ook krijgt ?
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                            Ik zal straks thuis eens kijken of het probleem zich nog steeds voordoet. Jammer genoeg heb ik maar één lens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kan enkel klein diafragma kiezen in A-stand?

                              Ik denk dat ik gevonden heb wat het probleem is. Wanneer ik langzaam (op een normaal tempo eigenlijk) aan het wieltje draai om het diafragma te wijzigen, dan gaat alles goed. Wanneer ik echter heel snel draai, zoals je in hoog tempo het scrollwieltje van je muis gebruikt, dan gebruikt hij enkel de kleine diafragmawaardes.

                              Misschien dat andere mensen met een Sony A(200) eens kunnen kijken of dat bij hen ook zo is? Ik weet nu in elk geval waarop ik moet letten.
                              Last edited by Kristof Claes; 7 januari 2010, 07:33. Reden: spelfouten :(

                              Comment

                              Working...
                              X