Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mac - trager na verloop van tijd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mac - trager na verloop van tijd?

    Sinds 1 jaar ben ik nu overgeschakeld naar Mac. Met mijn vroegere Windows PC's deed ik regelmatig (om de 6maanden en occasioneel nog veel vlugger) een format C en installeerde ik alles opnieuw. Dit was broodnodig omdat na verloop van tijd het systeem zeer merkbaar trager werd.

    Nu dacht ik dat dit bij Mac niet meteen het geval ging zijn, nochtans is mijn Macbook Pro de laatste maand enorm veel trager geworden (veel dingen duren 2,3,4 keer zo lang) in vergelijking met zijn snelheid toen hij nieuw was. Dan heb ik het bvb ook over routine acties zoals het openen van mappen, iTunes, Firefox en verschillende andere acties. In de pure rekenpower merk ik niet zoveel verschil. bvb een film van divx naar h.264 converteren gaat nog steeds exact even snel.
    RAM geheugen zal het niet zijn denk ik want zelfs als hij zo lang zit te denken op bepaalde acties zie ik meestal nog enkele GB's RAM vrij...
    Zo duurt bvb het openen van Firefox na een herstart van OSX 10-15seconden, ik kan mij niet herinneren dat het ooit zolang heeft geduurd

    ik moet er wel bijzeggen dat ik enorm veel heb zitten installeren en verwijderen, maar bij Mac mag dit normaal toch niet voor problemen zorgen...?

    heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder alles opnieuw te moeten installeren?
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Mac - trager na verloop van tijd?

    Hoeveel vrije schijfruimte heb je nog over?
    OS X heeft graag 30% of meer vrij.

    Staan er veel dingen op uw bureaublad?
    Hoe minder hoe beter, vooral bij het opstarten.

    Comment


    • #3
      Re: Mac - trager na verloop van tijd?

      Ik heb juist hetzelfde voor met mijn MacBook Pro.

      Hij was ineens veel trager geworden. Nu heb ik er tientallen gigabytes af gesmeten en nu is hij terug snel.
      Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Mac - trager na verloop van tijd?

        Dit kan mss ook interessant zijn om eens door te lezen...

        Comment


        • #5
          Re: Mac - trager na verloop van tijd?

          Een oplossing kan ook zijn je Mac eens een ganse nacht te laten aanstaan (koppel wel de stroom aan). 's Nachts draait het OS een soort van cleanup van het systeem, kan soms ook nuttig zijn om logs automatisch te laten opkuisen.

          Een clean van de PRam zoals beschreven in de link kan ook dit probleem oplossen : Command, Option, P en R inhouden tijdens het opstarten (voor de eerste boing) van de machine en inhouden tot je Mac 2 keer 'herstart' (boing geluid).

          Succes!
          Dany_

          Comment


          • #6
            Re: Mac - trager na verloop van tijd?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
            Een oplossing kan ook zijn je Mac eens een ganse nacht te laten aanstaan (koppel wel de stroom aan). 's Nachts draait het OS een soort van cleanup van het systeem, kan soms ook nuttig zijn om logs automatisch te laten opkuisen.

            Een clean van de PRam zoals beschreven in de link kan ook dit probleem oplossen : Command, Option, P en R inhouden tijdens het opstarten (voor de eerste boing) van de machine en inhouden tot je Mac 2 keer 'herstart' (boing geluid).

            Succes!
            Dany_
            1000 keer excuses vooraf maar het begint op Windows te gelijken
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Mac - trager na verloop van tijd?

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              1000 keer excuses vooraf maar het begint op Windows te gelijken
              Geen enkel systeem is perfect he Theo, tot grote verbazing van de nieuwe Mac-gebruikers . . .
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Geen enkel systeem is perfect he Theo, tot grote verbazing van de nieuwe Mac-gebruikers . . .
                Ok en juist maar ik wil niemand opjagen hier of kwaad maken.

                Altijd voetjes op de grond houden he

                Ik heb hetzelfde gezien bij mijn goede vriend Eddy S. ook uit Hasselt en die
                heeft een Macbook Pro.
                Meer dan twee jaar oud en zoals ik hem ken trekt die zich niks aan van eventueel onderhoud.
                Maar intussen komt er maar bij op die harde schijf.
                Vorige maand zei hij me duidelijk dat hij van plan was een Mac Pro (desktop)
                aan te schaffen omdat zijn Macbook te traag werd.

                Dit impliceert ook dat als je er niks van kent, je zo 2000 à 3000 euro
                kwijt bent alhoewel het eigenlijk niet nodig was.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  1000 keer excuses vooraf maar het begint op Windows te gelijken
                  Da's om de switchers zich thuis te laten voelen hé

                  De TS had de gewoonte om om de 6 maand zijn PC te herinstalleren van nul... nu moet die gewoon de Mac eens een nachtje laten aanstaan of eens herstarten. ik zie niet wat het probleem is

                  Dany_

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                    Da's om de switchers zich thuis te laten voelen hé

                    De TS had de gewoonte om om de 6 maand zijn PC te herinstalleren van nul... nu moet die gewoon de Mac eens een nachtje laten aanstaan of eens herstarten. ik zie niet wat het probleem is

                    Dany_
                    Klopt gelijk het fijt. Ik laat regelmatig mijn iMac gewoon een nachtje aan staan en bolt na meer dan twee jaar nog altijd als nieuw.

                    Mvg.
                    Robert
                    Mvg.
                    Robert
                    Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dany_ Bekijk bericht
                      Da's om de switchers zich thuis te laten voelen hé

                      De TS had de gewoonte om om de 6 maand zijn PC te herinstalleren van nul... nu moet die gewoon de Mac eens een nachtje laten aanstaan of eens herstarten. ik zie niet wat het probleem is

                      Dany_
                      Om de 6 maand?
                      Heb ik al jaren niet meer gedaan.
                      Met XP Pro heb ik enkel ooit één probleem gehad met één update van MS.
                      Die XP bolt nu nog.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                        Scalll's oplossing heeft gewerkt
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mac - trager na verloop van tijd?

                          En nog een gouden raad die ik ook met veel moeite eindelijk heb geleerd, koop een extern harde schijfje (kost geen geld meer tegenwoordig) en hang dat gewoon standaard aan je mac als time capsule.

                          Twee jaar geleden overgestapt, enorm veel geprutst en programmatjes geprobeelrd maar mijn routine van om de 3-4 maanden volledige format is veranderd naar nooit nog format, zalig.

                          muis
                          Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

                          Comment

                          Working...
                          X