Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAID systemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RAID systemen

    ik heb het vandaag goed zitten

    mijn externe HDD heeft vandaag de geest gegeven ( al denk ik nog alle bestanden nog te kunnen recupereren anders ben ik 4 maand aan foto's kwijt... )

    Nu wil ik dit niet meer voorhebben dus wil ik Raid systeem willen aanschaffen.

    nu had ik de vraag wat de betere merken/systemen zijn en welke ik zeker moet vermijden. Gebruikerservaringen mogen zeker ook gegeven worden


    alvast bedankt

  • #2
    Re: RAID systemen

    Niet veel met fotografie te maken >> CC

    Hans[Moderator]
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: RAID systemen

      Keep in mind dat RAID niet gelijk staat voor backup.

      Je moet je vraag duidelijker specifiëren. Wat verwacht JIJ van RAID? Pas dan kan een antwoord gegeven worden..

      Gaande van Software Raid () over ingebouwde moederbord RAID controller chip tot aparte insteekkaarten als zijnde Adaptec, Areca, 3Ware, ...

      Wil je performantie, 'veiligheid' en met hoeveel harde schijven wil je werken..
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: RAID systemen

        Laat me je eerst en vooral zeggen:
        RAID is geen alternatief voor backup!!!

        Er zijn 2 redenen om RAID te gaan gebruiken:
        1. Performance (RAID-0 oftewel striping)
        2. data-redundancy (RAID-1,5,...)

        Als je voor een redundant RAID systeem gaat, is dat enkel om ervoor te zorgen dat in geval 1 van je schijven uitvalt, je systeem gewoon blijft doordraaien en je de tijd hebt om een schijf te vervangen. Als je een virus o.i.d. hebt, of een totale systeemcrash (blikseminslag bijvoorbeeld) kan alsnog je data op beide schijven corrupt geraken.

        Het enige goede backup systeem is een opslagmedium waar je eenmalig je data opzet, een check erop uitvoerd zodat je zeker weet dat alles wat op je backup staat goed is, en vervolgens in een (brand-) kast steekt en nooit meer aankomt tot er iets foutgaat.
        Een DVD/CD/blu-ray is hier een goed voorbeeld van.

        Persoonlijk heb ik een fileserver met RAID-5 setup draaien, daar zitten 3 schijven van 1TB in wat mij in totaal 2TB aan opslag geeft en waarbij ten allen tijde 1 van de 3 schijven mag kapot gaan.
        Daarnaast maak ik echter maandelijks backups op optische media (vroeger CD, nu DVD en binnekort blu-ray).

        In RAID controllers zit zeer veel verschil, maar voor deze toepassing is een instapmodelletje al goed genoeg.
        Duurdere controllers blinken uit in performance, vooral wanneer je met meerdere gebruikers dezelfde array gaat benaderen, maar dat is voor jou niet van toepassing neem ik aan.
        Die Promise controllers (bijvoorbeeld Fasttrak TX2300) hebben als voordeel dat bij een RAID-1 setup de data op beide schijven nog los leesbaar zal zijn op een standaard SATA controller. Je kan dus een schijf uit je RAID array nemen en deze aan een gewon schijfcontroller aansluiten en deze zal de data op de schijf kunnen lezen.

        1 tip, pas op met van die netwerkbakjes met geintegreerde RAID controllers, er zitten goede tussen, maar zeker ook barslechte.
        Bij zo'n apparaat zou ik zeker iets zoeken waarbij je schijven nog leesbaar zijn in een gewone PC, als het ding anders ooit kapot gaat ben je alsnog alles kwijt.
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

        Comment


        • #5
          Re: RAID systemen

          Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
          ik heb het vandaag goed zitten

          mijn externe HDD heeft vandaag de geest gegeven ( al denk ik nog alle bestanden nog te kunnen recupereren anders ben ik 4 maand aan foto's kwijt... )

          Nu wil ik dit niet meer voorhebben dus wil ik Raid systeem willen aanschaffen.

          nu had ik de vraag wat de betere merken/systemen zijn en welke ik zeker moet vermijden. Gebruikerservaringen mogen zeker ook gegeven worden


          alvast bedankt
          Als je al begint met IN je PC een even grote harde schijf te steken (of bij te steken) en daarop ook AL je data, foto's enz. OOK nog te stockeren, dan kunnen we al spreken over een backup die naam waardig. Uit je uitleg hier maak ik op dat dit nu niet zo is.
          Raid is niet zoveel beter, want dan heb je wel twee keer de identieke inhoud van je interne harde schijf, maar als die in (een zeer zeldzaam geval) gelijktijdig de geest geven (spanningsdoorslag voeding, blikseminslag), dan sta je even ver dan met 1 schijf.
          1 x in de PC en 1 x buiten de PC geeft al een hoge mate van veiligheid.

          @ vyruz: ik ga er wel vanuit dat TS een modale PC gebruiker is. Dat blijkt volgens mij ook uit de vraagstelling.
          Last edited by nete; 4 januari 2010, 22:56.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: RAID systemen

            RAID 0 is geen technisch gezien geen RAID (Redundant Array of Inexpensible/Independent Disks)

            De duurdere aparte insteekkaarten doen ook de XOR bewerkingen (voor de parity berekeningen), terwijl dat in het geval van onboard RAID (software RAID vergeten we even) gewoon door de CPU dient te worden gedaan.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: RAID systemen

              Er zijn veel mogelijkheden:

              3 schijven intern in uw pc in raid 5 + externe backup
              2 schijven intern in uw pc in mirroring + externe backup
              Externe raid 5 van minstens 3 schijven en intern gewoon 1 disk om op te werken.
              Externe raid 5 van minstens 3 schijven en intern 2 disks in mirroring om op te werken.

              begin maar
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

              Comment


              • #8
                Re: RAID systemen

                Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
                Bij zo'n apparaat zou ik zeker iets zoeken waarbij je schijven nog leesbaar zijn in een gewone PC, als het ding anders ooit kapot gaat ben je alsnog alles kwijt.
                Kan dit dan??
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: RAID systemen

                  Als we nu eens stoppen met heel stoer en geleerd te doen.
                  TS vraagt een heel eenvoudig backup-systeem, heeft ergens iets horen waaien over RAID , en bijna iedereen begint hier om ter ingewikkeldst te posten.

                  En ja, ik heb ook nog zelf met RAID gewerkt, tot ik inzag dat het voor mij voor thuisgebruik de moeite niet loont.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: RAID systemen

                    Raid (mirroring) is wel degelijk een hulp voor als er maar één van de twee schijven stuk gaat, data kan ja anders beter ook nog op een externe drager zetten voor het geval de twee tegelijk stuk gaan.
                    Raid heeft voordeel dat je een continu BU hebt, stel je maakt een BU op een externe drager en een dag nadien gaat uw HD stuk, dan heb je de aanpassingen dat je ondertussen deed ook nog (als ze niet alle twee stuk gaan).
                    Raid heeft anders ook een nadeel ... als je een virus hebt, dan staat het ook op de twee schijven tegelijk. Als die virus dan bestanden wist of onbruikbaar maakt, dan ben je nog alles kwijt indien je geen externe BU hebt.
                    Raid is dus goed als je daarbuiten nog een extra BU maakt op een drager die niet continu aangesloten is op uw PC, of tenminste niet aan staat.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: RAID systemen

                      Ik heb het hier eens doorgenomen en sommige dingen 2x moeten lezen om het te begrijpen

                      Ik werk momenteel met een macbook, ik heb een vermoeden/ben er zeker van dat daar geen extra harde schijf inpast. en ik ben maar een deel van mijn foto's kwijt de andere helft heb ik in 'backup' op mijn andere externe schijf. Alleen heb ik niet echt de discipline om alles direct op 2 schijven op te slaan. Daarmee de reden dat ik interesse heb in een RAID/mirroring systeem.

                      Als ik voor een raid/ mirroring systeem ga is het allesinds een extern systeem of ik laat mij een pc in elkaar steken puur om foto's bewerken met daarin zo'n systeem ingewerkt

                      Comment


                      • #12
                        Re: RAID systemen

                        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                        En ja, ik heb ook nog zelf met RAID gewerkt, tot ik inzag dat het voor mij voor thuisgebruik de moeite niet loont.
                        Dat is een conclusie die ik al jaren geleden getrokken heb. RAID (behalve 1 dan) heeft weinig nut in een huis, tuin -en keukensituatie.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: RAID systemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
                          Ik heb het hier eens doorgenomen en sommige dingen 2x moeten lezen om het te begrijpen

                          Ik werk momenteel met een macbook, ik heb een vermoeden/ben er zeker van dat daar geen extra harde schijf inpast. en ik ben maar een deel van mijn foto's kwijt de andere helft heb ik in 'backup' op mijn andere externe schijf. Alleen heb ik niet echt de discipline om alles direct op 2 schijven op te slaan. Daarmee de reden dat ik interesse heb in een RAID/mirroring systeem.

                          Als ik voor een raid/ mirroring systeem ga is het allesinds een extern systeem of ik laat mij een pc in elkaar steken puur om foto's bewerken met daarin zo'n systeem ingewerkt
                          Herkenbaar !
                          Gelukkig zijn er alternatieven. Er bestaan namelijk goede backup/synchronisatie-tooltjes die om de x minuten en/of bij afsluiten van jouw PC alle nieuwe/gewijzigde files (in bepaalde mappen) naar een externe (netwerk-)schijf copiëren én op die externe schijf meteen ook een aantal vorige versies van de gewijzigde of geschrapte files bijhouden (eventueel gedurende een bepaalde maximale tijd). Dan moet je toch al moeite doen om iets kwijt te geraken.
                          Voor WindowsOS is "Second Copy 7" zo'n tooltje dat ik tot mijn grote tevredenheid heb draaien, ik neem aan dat voor Mac ook dergelijke tooltjes bestaan (even googelen : ChronoSync bvb., maar wellicht nog enkele andere).
                          Meer heb je voor thuisgebruik niet nodig.
                          Opm.: bovenstaande sluit een "regelmatige" extra backup op een ander niet on-line medium (bvb DVD) niet uit ! Aan te raden trouwens.
                          Master the craft, and the art will follow.
                          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                          Comment


                          • #14
                            Re: RAID systemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door dcottem Bekijk bericht
                            Herkenbaar !
                            Gelukkig zijn er alternatieven. Er bestaan namelijk goede backup/synchronisatie-tooltjes die om de x minuten en/of bij afsluiten van jouw PC alle nieuwe/gewijzigde files (in bepaalde mappen) naar een externe (netwerk-)schijf copiëren én op die externe schijf meteen ook een aantal vorige versies van de gewijzigde of geschrapte files bijhouden (eventueel gedurende een bepaalde maximale tijd). Dan moet je toch al moeite doen om iets kwijt te geraken.
                            Voor WindowsOS is "Second Copy 7" zo'n tooltje dat ik tot mijn grote tevredenheid heb draaien, ik neem aan dat voor Mac ook dergelijke tooltjes bestaan (even googelen : ChronoSync bvb., maar wellicht nog enkele andere).
                            Meer heb je voor thuisgebruik niet nodig.
                            Opm.: bovenstaande sluit een "regelmatige" extra backup op een ander niet on-line medium (bvb DVD) niet uit ! Aan te raden trouwens.
                            OK, maar voor deze oplossing is het nodig dat je een backup KAN maken, dit wil zeggen dat je data OOK op de interne schijf staan. Dus rest enkel een veel grotere harde schijf plaatsen in de Macbook. (dat zal wel mogen van Steve ? ). Tenzij je met meerdere externe schijven of een combinatie van DVD of Blu-Ray en harde schijven gaat werken. Dat wordt dan weer zo omslachtig en tijdrovend dat het nemen van een backup meestal uitgesteld wordt "tot morgen". Maar morgen kan te laat zijn.
                            De oplossing die TS voorstelt is eigenlijk de beste: een desktop PC of Mac met een zéér grote interne data schijf (eventueel als tweede schijf) en een zéér grote externe harde schijf met op die twee schijven alle belangrijke data. En daarbij een goeie grote monitor, toch nog altijd véél beter voor fotobewerking dan het schermpje van een laptop.
                            In zo'n configuratie beperkt zich het nemen van een backup tot het aanzetten van de schakelaar op de externe behuizing, de backup nemen, en de externe behuizing terug uit te schakelen. Dat is secondenwerk en wordt dan niet zo gretig uitgesteld.
                            Er moet dan wel een behuizing voorzien worden die een aan-uit schakelaar heeft (genre ICY box), anders staat de externe schijf 99 % van de tijd nutteloos te draaien en te verslijten.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: RAID systemen

                              Ik bewaar gewoon niets op mijn pc, alle foto's en eventueel documenten worden gespiegeld naar twee externe schijven geschreven, zo een Lacie dinges met twee schijven van 1TB, maakt een mogelijke opslag van 1TB. Dit ding KLIK

                              Niet goed ?

                              Comment

                              Working...
                              X