Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lamp van 60W ipv 40W?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lamp van 60W ipv 40W?

    Er is hier een gloeilamp defect.
    't zit in een lamp waarop staat "Max 40W".

    Ik heb er geen van 40W meer in huis, wel van 60W.
    Kan ik die toch gebruiken? Gaat die gewoon 40W licht geven, of springt ze kapot of zorgt ze dat de lamp (de armatuur) kapotgaat?
    Fuji FinePix S100fs

  • #2
    Re: lamp van 60W ipv 40W?

    Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
    Er is hier een gloeilamp defect.
    't zit in een lamp waarop staat "Max 40W".

    Ik heb er geen van 40W meer in huis, wel van 60W.
    Kan ik die toch gebruiken? Gaat die gewoon 40W licht geven, of springt ze kapot of zorgt ze dat de lamp (de armatuur) kapotgaat?
    Uw lamp zal als 60W (mogelijk iets minder maar dat zou moeten lukken) werken maar de ganse boel, inclusief snoer, riskeert van warm te lopen, mogelijk zeer warm ...

    Comment


    • #3
      Re: lamp van 60W ipv 40W?

      Oorspronkelijk geplaatst door RuZ Bekijk bericht
      Er is hier een gloeilamp defect.
      't zit in een lamp waarop staat "Max 40W".

      Ik heb er geen van 40W meer in huis, wel van 60W.
      Kan ik die toch gebruiken? Gaat die gewoon 40W licht geven, of springt ze kapot of zorgt ze dat de lamp (de armatuur) kapotgaat?

      NIET DOEN ! NOOIT DOEN !!
      Dit heeft vooral met warmteontwikkeling te maken die bij 60W nu eenmaal hoger is dan bij 40W. Die gloeilamp zal dus 60W licht geven én de omgeving (armatuur ...) zal te warm krijgen en mogelijks vuur vatten !
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: lamp van 60W ipv 40W?

        Vuur vatten is misschien wat overdreven. Die lamp van 60 watt zal meer warmte geven wat de KANS op beschadiging van je armatuur kan veroorzaken.

        mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Re: lamp van 60W ipv 40W?

          Gloeilamp Spaarlamp
          25 watt 5-7 watt
          40 watt 8-10 watt
          60 watt 11-15 watt
          75 watt 14-20 watt
          100 watt 20-25 watt

          koop een spaarlamp van de bijhorende Watt (dus een kleine 10 Watt voor je 40 Watt te vervangen) en dan moet je je totaal geen zorgen maken over al de rest.
          Zelfs als je dan een 25Watt spaar draait (evenveel licht als een oude 100Watt) moet je geen zorgen maken over de warmte, je hebt meer licht, minder warmte en je bespaart energie!!!
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: lamp van 60W ipv 40W?

            Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
            Gloeilamp Spaarlamp
            25 watt 5-7 watt
            40 watt 8-10 watt
            60 watt 11-15 watt
            75 watt 14-20 watt
            100 watt 20-25 watt

            koop een spaarlamp van de bijhorende Watt (dus een kleine 10 Watt voor je 40 Watt te vervangen) en dan moet je je totaal geen zorgen maken over al de rest.
            Zelfs als je dan een 25Watt spaar draait (evenveel licht als een oude 100Watt) moet je geen zorgen maken over de warmte, je hebt meer licht, minder warmte en je bespaart energie!!!
            En 't is slechter voor het milieu (de spaarlamp!) meen ik hier ooit gelezen te hebben.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: lamp van 60W ipv 40W?

              Zolang die lamp open en bloot zit niet teveel van aantrekken.In een gesloten armatuur is dat wat anders.
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #8
                Re: lamp van 60W ipv 40W?

                En hoeveel warmte gaat die 20 watt verschil meer afgeven???

                Man, man, man, op papier..misschien wel te veel. In wekelijkheid? Krijgt hij wel zijn 230V binnen? 't Kan zijn dat die lamp dan wel vlugger gaat kapot gaan door dat beetje meer zelf geproduceerde warmte in de armatuur (als het al een gesloten armatuur is).

                Steek die lamp er in en lees je krant...geniet van het beetje meer licht dat je krijgt..maar maak je geen zorgen.
                perman
                canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                Comment


                • #9
                  Re: lamp van 60W ipv 40W?

                  't is een volledig gesloten armatuur, die in ons 'kleinste kamertje' hangt.
                  Morgen haal ik me wel een 40W-lamp.

                  In de keuken hebben we ook nog 3 armaturen met gloeilampen waarin we al enkele jaren spaarlampen hebben zitten.
                  Als die pas branden, geven ze niet zoveel licht, ze moeten even 'op gang komen'.
                  Lijkt me voor een toilet dus niet zo aangewezen.
                  Of zijn er spaarlampen die meteen genoeg licht geven?
                  Fuji FinePix S100fs

                  Comment


                  • #10
                    Re: lamp van 60W ipv 40W?

                    tegenwoordig is die reactietijd al veel verbeterd, ik dacht dat het wel zo was dat de 'duurdere merken' daar wel beter in scoren
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                    Comment


                    • #11
                      Re: lamp van 60W ipv 40W?

                      Een 60W lamp in een 40W armatuur steken kan meestal wel degelijk kwaad ... al duurt het meestal een tijd voordat je dit merkt.
                      Armatuur is meestal niet voorzien voor de hitte van een straffere lamp, al zit daar ook een marge op natuurlijk en is 20W extra niet veel maar in dit geval toch 50% extra.
                      Meestal heb je veel meer kans dat uw lamp rap stuk is dan het armatuur, maar allé.
                      Probleem is echter "als" er iets gebeurt ...
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: lamp van 60W ipv 40W?

                        hhhhhhhhhhh
                        Last edited by Guest13; 31 augustus 2010, 19:24. Reden: ggggggggggggg

                        Comment


                        • #13
                          Re: lamp van 60W ipv 40W?

                          Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                          En hoeveel warmte gaat die 20 watt verschil meer afgeven???

                          Man, man, man, op papier..misschien wel te veel. In wekelijkheid? Krijgt hij wel zijn 230V binnen? 't Kan zijn dat die lamp dan wel vlugger gaat kapot gaan door dat beetje meer zelf geproduceerde warmte in de armatuur (als het al een gesloten armatuur is).

                          Steek die lamp er in en lees je krant...geniet van het beetje meer licht dat je krijgt..maar maak je geen zorgen.
                          Misschien ne keer de conductiviteit van koperdraad leren berekenen en daarna de warmte dissipatie in functie daarvan? .. ooit al ne keer ne weerstand gezien van 20+Watt vermogensdissipatie en nagekeken hoe warm die wordt bij 20 Watt dissipatie? zie dat ge uw vingers niet verbrand!

                          Comment


                          • #14
                            Re: lamp van 60W ipv 40W?

                            Een lamp van 60W geeft 50% meer warmte af dan eentje van 40W, daar gaat het om.
                            Het armatuur is daar niet op voorzien, en dat zal op termijn problemen geven met verkoolde isolatie, en na een tijdje kortsluiting (mogelijk zelfs met brand tot gevolg).

                            Het is niet zonder reden dat een fabrikant opgeeft wat het maximale vermogen van de lamp mag zijn.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: lamp van 60W ipv 40W?

                              hewel, als uw kot in brand vliegt ( wat ik u niet toewens ) en de verzekering komt er op uit dat het aan de 60 watt lamp ligt, daar waar ge maar 40 mocht gebruiken, ik denk dat ge dan niet verzekerd zijt.
                              Maar dit is voer voor verzekeringsagenten, niet voor elektriciens.

                              Comment

                              Working...
                              X