Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief als scope gebruiken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief als scope gebruiken?

    Ik gebruik soms een sigma 150-500 op een dslr om foto's van vogels en andere kleine dieren te maken ....maar ik vind het ook de moeite om deze diertjes wat langer te observeren en liefst zonder er al te dicht bij te moeten gaan zitten.. Ik ben te weinig met observeren bezig om een dure spottingscope met vergroters aan te schaffen. Nu had ik het idee om het materiaal wat ik reeds heb een dubbel gebruik te geven. Naast de sigma heb ik ook nog een tweetal teleconverters( 1.4 en 2x). Het is me reeds gelukt om via een paar extra lenselementen(uit oude kapotte objectieven) het objectief als kijker te gebruiken.Wanneer je het objectief en de teleconverters samen gebruikt krijg je redelijk veel vergroting en een glashelder beeld.....echt veel helderder dan wanneer je dezelfde opstelling op een dslr zou plaatsen en via de zoeker zou kijken. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat het geprojecteerde beeld op zijn kop staat.
    Weet er iemand hoe ik er tevens voor kan zorgen (d.m.v een betaalbaar accesoire of andere) dat het beeld niet langer ondersteboven zit Alle hulp en suggesties zijn welkom
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Objectief als scope gebruiken?

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Ik gebruik soms een sigma 150-500 op een dslr om foto's van vogels en andere kleine dieren te maken ....maar ik vind het ook de moeite om deze diertjes wat langer te observeren en liefst zonder er al te dicht bij te moeten gaan zitten.. Ik ben te weinig met observeren bezig om een dure spottingscope met vergroters aan te schaffen. Nu had ik het idee om het materiaal wat ik reeds heb een dubbel gebruik te geven. Naast de sigma heb ik ook nog een tweetal teleconverters( 1.4 en 2x). Het is me reeds gelukt om via een paar extra lenselementen(uit oude kapotte objectieven) het objectief als kijker te gebruiken.Wanneer je het objectief en de teleconverters samen gebruikt krijg je redelijk veel vergroting en een glashelder beeld.....echt veel helderder dan wanneer je dezelfde opstelling op een dslr zou plaatsen en via de zoeker zou kijken. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat het geprojecteerde beeld op zijn kop staat.
    Weet er iemand hoe ik er tevens voor kan zorgen (d.m.v een betaalbaar accesoire of andere) dat het beeld niet langer ondersteboven zit Alle hulp en suggesties zijn welkom
    Gewoon een prisma uit een oude verrekijker, maar als ik het goed voorheb, had Nikon in de tijd een hoekzoeker met een enkel prisma, dat je beeld 180° omdraaid.

    Comment


    • #3
      Re: Objectief als scope gebruiken?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Gewoon een prisma uit een oude verrekijker, maar als ik het goed voorheb, had Nikon in de tijd een hoekzoeker met een enkel prisma, dat je beeld 180° omdraaid.
      Zo'n prisma's uit een oude verrekijker heb ik hier nog wel ergens liggen.......moet je de niet gebruikte vlakken (zijkanten bv) zwart maken of afdekken? Ik zal de prisma zowiezo in een lichtdichte behuizing moeten plaatsen denk ik.Bedankt voor je reactie
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Objectief als scope gebruiken?

        Kun je die niet gewoon in één deel van de kijker laten zitten?
        Het moet blijkbaar toch ook zonder prisma kunnen, tenzij dit ook een omgekeerd beeld geeft of er een klein prisma inzit:
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Objectief als scope gebruiken?

          Vroeger hadden ze van die lange verrekijkers die je uit kon schuiven. Enkele lens, en ook geen prisma. Het is als ik het me goed herinner van de natuurkunde les van vroeger dan ook een kwestie van de lenzen op de juiste afstand hebben.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Objectief als scope gebruiken?

            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
            Kun je die niet gewoon in één deel van de kijker laten zitten?
            Het moet blijkbaar toch ook zonder prisma kunnen, tenzij dit ook een omgekeerd beeld geeft of er een klein prisma inzit:
            http://www.rugift.com/photocameras/t...attachment.htm
            Ik denk dat dit ook een omgekeerd beeld zal geven vermits de tube te klein is om een prisma te herbergen. Hier ook nog een betaalbare adapter...maar ook hier weerom een omgekeerd beeld.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Objectief als scope gebruiken?

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Ik gebruik soms een sigma 150-500 op een dslr om foto's van vogels en andere kleine dieren te maken ....maar ik vind het ook de moeite om deze diertjes wat langer te observeren en liefst zonder er al te dicht bij te moeten gaan zitten.. Ik ben te weinig met observeren bezig om een dure spottingscope met vergroters aan te schaffen. Nu had ik het idee om het materiaal wat ik reeds heb een dubbel gebruik te geven. Naast de sigma heb ik ook nog een tweetal teleconverters( 1.4 en 2x). Het is me reeds gelukt om via een paar extra lenselementen(uit oude kapotte objectieven) het objectief als kijker te gebruiken.Wanneer je het objectief en de teleconverters samen gebruikt krijg je redelijk veel vergroting en een glashelder beeld.....echt veel helderder dan wanneer je dezelfde opstelling op een dslr zou plaatsen en via de zoeker zou kijken. Het enige waar ik een probleem mee heb is dat het geprojecteerde beeld op zijn kop staat.
              Weet er iemand hoe ik er tevens voor kan zorgen (d.m.v een betaalbaar accesoire of andere) dat het beeld niet langer ondersteboven zit Alle hulp en suggesties zijn welkom
              Nikon heeft ooit zo een viewer gehad. Weet niet of die het beeld omdraaide.
              Maar zou je niet beter een verrekijkertje kopen, veel comfortabeler (ik moet er niet aan denken van een dier op zenne kop te zien staan met zo een adapter), en waarschijnlijk nog beter ook, je kijkt met twee ogen tegelijk.
              In mijn fototas zit zo een bessertje, denk dat dat ding 70 of 80 euro gekost heeft. Werkt prima, en mijn camera heeft dan ook nog een lens...

              Comment


              • #8
                Re: Objectief als scope gebruiken?

                Hallo Rupselkopje,
                Zoals reeds aangehaald kun je door de lenzen verder uit elkaar te schuiven een rechtopstaand beeld verkrijgen.
                Kijk eens naar "combineren van lenzen" http://users.telenet.be/beertjesfoto...n-theorie.html
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief als scope gebruiken?

                  afgezien van het feit dat je omgekeerd beeld krijgt, gaat zo'n scope de beeldstabilisatie niet doen werken, wat wel spijtig is
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief als scope gebruiken?

                    In't "engelands" noemen ze dat blijkbaar een lens scope convertor:
                    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                    Flickr album Homepage

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief als scope gebruiken?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      afgezien van het feit dat je omgekeerd beeld krijgt, gaat zo'n scope de beeldstabilisatie niet doen werken, wat wel spijtig is
                      Had ik ook al aan gedacht.....het idee om de lens te koppelen aan een goedkope oude of defecte camera(sensor,sluiter stuk) zou hieraan kunnen verhelpen......maar je krijgt geen helder beeld in de zoeker door het focusscreen. Indien je het focusscreen weghaald lijkt het beeld wat in de zoeker verschijnt niet langer goed zichtbaar .

                      Best is dus zowiezo om de scope op een statief te gebruiken. 500mm en 2xTC+1.4xTC= 1400mm.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Objectief als scope gebruiken?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                        In't "engelands" noemen ze dat blijkbaar een lens scope convertor:
                        http://www.kenrockwell.com/nikon/lsc.htm
                        Dat ziet er inderdaad een handig ding uit.....maar ook zeldzaam te vinden, en aan welke prijs.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Objectief als scope gebruiken?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Hallo Rupselkopje,
                          Zoals reeds aangehaald kun je door de lenzen verder uit elkaar te schuiven een rechtopstaand beeld verkrijgen.
                          Kijk eens naar "combineren van lenzen" http://users.telenet.be/beertjesfoto...n-theorie.html
                          Interessant artikel Beertje. Ik zal het een paar keer opnieuw moeten lezen om het volledig te snappen denk ik....bedankt
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment

                          Working...
                          X