Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

    de pc van mn broer is een paar weken geleden gecrasht. Dit kwam erop als bluescreen tijdens het lopen van het 'windows balkje'. De bluescreen kwam slechts 0.1 seconde zichtbaar ofzo, dus heb ik er een foto uitgehaald door het scherm te filmen tijdens opstart.



    naar aanleiding van deze bluescreen heb ik 2 andere schijven geprobeerd (500GB SATA WD schijven) en daarop Windows proberen installeren.
    Nu geraak ik bij de installatie bijna tot het einde, maar voor alles klaar is wordt mn scherm volledig zwart met enkel de tekst: "disk error_" en ik kan niets meer doen behalve hard shutdown van de pc (lang op knop duwen)

    iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb geen zin om de pc binnen te doen bij de winkel waar ik weer extra kosten betaal als het blijkt iets eenvoudig (goedkoop) te zijn. Langs de andere kant wil ik bvb geen nieuw moederbord kopen om later tot de vaststelling te komen dat het probleem hier niet lag...
    mijn broer is nog altijd student, dus hoe goedkoper het kan, hoe beter voor hem
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

    In BIOS kan je de SATA apparaatmodus aanpassen. Als ze bij ons (op't werk) op "AHCI" staat, hebben we hetzelfde probleem. Wij zitten ze nu op "IDE", en hebben het probleem niet meer. Je moet nadien wel windows opnieuw installeren. (Er zal wel een windows-oplossing voor bestaan ook, maar die heb ik niet...)
    BD0910BE

    Comment


    • #3
      Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

      Das een gat in de markt, een zelfdenkende pc... en hij heeft nog gelijk ook.

      Sorry folks ...kon het niet laten.

      Comment


      • #4
        Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

        Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
        In BIOS kan je de SATA apparaatmodus aanpassen. Als ze bij ons (op't werk) op "AHCI" staat, hebben we hetzelfde probleem. Wij zitten ze nu op "IDE", en hebben het probleem niet meer. Je moet nadien wel windows opnieuw installeren. (Er zal wel een windows-oplossing voor bestaan ook, maar die heb ik niet...)
        is het mogelijk dat dit plots verandert?
        want mijn broer is nu niet de pc-wizard, hij weet niet wat de BIOS is, laat staan dat hij erin geraakt dus ik zie niet in hoe dit kan veranderd zijn...

        alleszins ga ik het vanavond eens proberen als ik tijd heb
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          is het mogelijk dat dit plots verandert?
          want mijn broer is nu niet de pc-wizard, hij weet niet wat de BIOS is, laat staan dat hij erin geraakt dus ik zie niet in hoe dit kan veranderd zijn...

          alleszins ga ik het vanavond eens proberen als ik tijd heb
          Dat zal niet plots veranderd zijn. Op de eerste schijf kreeg je een bluescreen om weet-ik-veel-wat-de-oorzaak was, misschien werd nieuwe hardware of software geïnstalleerd. Nu was er misschien een conflict tijdens de herinstallatie met je nieuwe schijven... Misschien de verkeerde drivers? Gebruikte je de windows-cd die bij de computer hoorde? of een generieke windows-cd?
          BD0910BE

          Comment


          • #6
            Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

            Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
            Dat zal niet plots veranderd zijn. Op de eerste schijf kreeg je een bluescreen om weet-ik-veel-wat-de-oorzaak was, misschien werd nieuwe hardware of software geïnstalleerd. Nu was er misschien een conflict tijdens de herinstallatie met je nieuwe schijven... Misschien de verkeerde drivers? Gebruikte je de windows-cd die bij de computer hoorde? of een generieke windows-cd?
            generiek
            maar was oorspronkelijk geïnstalleerd met diezelfde generieke DVD
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

              Het blue screen had ie dus voor je twee nieuwe HDD's stak?
              Het zou me geen sikkepit verwonderen dat een of ander geheugenlatje het heeft begeven.
              Haal eens de latjes eruit en steek er eentje in om op te starten.
              Start de pc op dan is dit latje in orde.
              Sluit af en steek er het tweede latje in.
              Krijg je een blue screen dan zal dit latje naar het hiernamaals zijn.
              En zo verder herhalen tot alle latjes zijn geprobeerd.

              Als ik mij niet vergis, maar dan heb je een FDD nodig, is op het internet een memorytest progje te downen om de latjes te testen in de DOS modus.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                is het mogelijk dat dit plots verandert?
                want mijn broer is nu niet de pc-wizard, hij weet niet wat de BIOS is, laat staan dat hij erin geraakt dus ik zie niet in hoe dit kan veranderd zijn...

                alleszins ga ik het vanavond eens proberen als ik tijd heb
                Dat kan plots veranderen als de batterij van de bios stuk is. Dan kan hij zijn instellingen niet meer onthouden en gaat hij telkens na het afzetten van de pc zijn standaard instellingen weer inladen. Je kan dat testen door in de bios naar de datum te kijken. Je kan die batterij gewoon laten vervangen indien nodig.

                Zoals reeds gemeld kan het ook aan een geheugenlatje liggen. Checken of de pc met 1 latje wel werkt.

                Hoe oud is het ding? Kwestie van een idee te hebben welke schijven ondersteund worden.

                Comment


                • #9
                  Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                  Het blue screen kan een aantal oorzaken hebben: o.a. een geheugen defect. Dit heb ik zelf mee gemaakt: een defecte lat die regelmatig een blue screen veroorzaakt waardoor op de duur de disk zelf het begeeft. Maar als je dan Win Xp probeert te installeren op een SATA schijf lukt dit niet. Je hebt een aparte driver nodig voor deze schijven. XP kent wel SATA maar niet bij installatie. Vista en hoger hebben dit probleem niet. Normaal is bij het moederbord een diskette. Google maar eens op XP en SATA: veel uitleg
                  Comfortably numb with my Pentax

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                    Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
                    In BIOS kan je de SATA apparaatmodus aanpassen. Als ze bij ons (op't werk) op "AHCI" staat, hebben we hetzelfde probleem. Wij zitten ze nu op "IDE", en hebben het probleem niet meer.
                    AHCI gebruikt men voor SSD's (om bepaalde functies van SSD beter te kunnen benutten), normale schijven moeten best op IDE staan

                    Dit probleem op een forum analyseren is behoorlijk giswerk en nogal omslachtig, beter je pc eens binnenbrengen op een plaats waar men dingen kan testen/elimineren... trial & error is de enige manier om een probleem echt te doorgronden... kan volgens mij de voeding zijn, het moederbord, geheugen, een ander stuk hardware dat defect is (pci kaarten? )...
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                      er zit een MSI P35 Neo moederbord in, niet het nieuwste, maar nu ook geen dinosaurus... Dat van dat RAM geheugen lijkt mij vrij plausibel, vanavond eens proberen testen als ik tijd heb

                      alvast bedankt voor de reacties
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        er zit een MSI P35 Neo moederbord in, niet het nieuwste, maar nu ook geen dinosaurus... Dat van dat RAM geheugen lijkt mij vrij plausibel, vanavond eens proberen testen als ik tijd heb

                        alvast bedankt voor de reacties
                        Matthias,
                        Die MSI is niet slecht hoor en niet zo ingewikkeld als Asus...
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          er zit een MSI P35 Neo moederbord in, niet het nieuwste, maar nu ook geen dinosaurus... Dat van dat RAM geheugen lijkt mij vrij plausibel, vanavond eens proberen testen als ik tijd heb

                          alvast bedankt voor de reacties
                          Voor je probeert zou ik alle apparaten, die niet nodig zijn om de pc te starten, van het mobo loskoppelen.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                            AHCI gebruikt men voor SSD's (om bepaalde functies van SSD beter te kunnen benutten), normale schijven moeten best op IDE staan

                            Dit probleem op een forum analyseren is behoorlijk giswerk en nogal omslachtig, beter je pc eens binnenbrengen op een plaats waar men dingen kan testen/elimineren... trial & error is de enige manier om een probleem echt te doorgronden... kan volgens mij de voeding zijn, het moederbord, geheugen, een ander stuk hardware dat defect is (pci kaarten? )...
                            neen niet perse voor SSD,

                            ----- een pc krijgt geen blue screen als je van ide naar ahci overschakeld, start op maar kan windows dan niet laden, simpel aan te passen door register aan te passen... moet je maar googlen

                            -----ahci word gebruikt om de performance van schijven met NCQ (Native Command Queuing) volledig te benutten, ook daar over kan je weer de nodige uitleg vinden

                            je kan met ahci schijven loskoppelen zoals met een usb stick wel intel matrix storage driver installeren

                            http://expertester.wordpress.com/200...ark-advantage/


                            ---check in de bios eens je temperatuur, fan die stil staat processor overhit, ram eens wisselen... enz

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC crasht en wil geen Windows meer installeren, zelf op nieuwe schijven

                              Ik zou het geheugen niet enkel testen door te laten opstarten, dan is het niet helemaal "volgeschreven" het kan verder ergens corrupt zijn.
                              Het beste is een cd met memory test 86 erin te stoppen en dan te booten met alle latjes tegelijk erin ,en laat hem maar lopen voor een paar uur desnoods.
                              Als je in de lijst rechts bij "errrors" ook maar 1 opmerking ziet staan dan pas kan je het geheugen de schuld geven.
                              Als de pc zo een dikke 10% doorlopen is van de test en geen fout tegen gekomen is dan is de kans klein dat het geheugen er voor iets tussen zit.

                              Ook zou ik niet uitsluiten dat er iets anders aan de hand is dan een defekte HD, als de sata of ide controler op het mobo de geest geeft is het ook gedaan.

                              Simpelste mannier is een Linux live cd erin stoppen en booten, er zijner genoeg die bij de opstart een keuze geven om te starten met memorytest of gewoon te booten als live cd, zie hoe je de zaak in "verbose mode" zet (sommige door "esc" te drukken tijdens het laden , dan laat hij elk stukje zien van hardware dat hij tegenkomt en kan laden of niet, alle drivers zitten op zo'n cd dus als je pc zou lopen met zo'n cd dan draait hij enkel in het geheugen zonder de HD aan te raken.
                              Als de cd geladen is kan je in systeembeheer gaan kijken naar temperaturen ed
                              Ook eerst toch gaan kijken in de bios hoe alles daar staat.
                              Maar als je zegt dat een nieuwe installatie enkel op het einde afbreekt of blijft hangen....dan zou ik denken aan een fout op de dvd of een stukje dat hij niet kan lezen en daardoor een driver mist.
                              Windows is heel goed in "blijven hangen" als hij iets niet kan vinden, dan gaat de cpu op 100 % en niets anders krijgt nog voorrang.
                              Je zei op het einde van de installatie, dat is ergens bij het installeren van apparaten..toch ook eens kijken of er misschien niks van stekkers is losgekomen.
                              Zeker zoals iemand zei hieronder alle externe apparaten loskoppelen , wedcams usb stekkers printers alles behalve je internet aansluiting .

                              Als de bovenstaande tekst je hoofdpijn bezorgd , mag je ook naar hier komen morgen of zo, kost je alleen een ritje tot Kasterlee dan lossen we dat wel op of vinden teminste de oorzaak

                              grts

                              Comment

                              Working...
                              X