Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

    Hallo,

    Ik ben van plan een prime te kopen.
    Heeft iemand ervaring met deze lens (Canon EF 50mm f/1.4 USM dus)?
    Is het eventueel praktisch doenbaar om kinderen e.d. te trekken met Carl Zeiss ZE Planar T* 1.4/50mm Canon omdat dit objectief geen AF heeft?

  • #2
    Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

    Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar even mijn korte ervaring/mening:
    Ik heb eens een paar dagen de Canon geleend en dat is optisch een mooie lens, maar mechanisch vind ik ze toch wat prullig, tijdens de trouw-shoot weigerde de AF trouwens een uur dienst (op verschillende body's) om daarna terug vrolijk te werken, daarna zou ze altijd zijn blijven werken (heb dat natuurlijk wel gemeld aan de persoon die zo vriendelijk was ze uit te lenen). Geeft toch niet veel vertrouwen..
    Ik heb nu een Takumar 50mm 1.4 en die geeft nog iets mooiere beelden denk ik (maar de Canon was wel nog op een 10D) en de 100% glas/metaal bouw is natuurlijk niet te vergelijken met de plastieken Canon.
    En de Zeiss zal dan in elk aspect nog een klasse beter zijn wsl
    Maar als lens om elke dag te gebruiken lever je toch wel veel gebruiksgemak in, en zonder speciaal matglas of liveview is het praktisch niet mogelijk kritisch scherp te stellen bij diafragma's onder +- 2.8, dus zeker niet op 1.4.

    Als je gewoon eens wil testen of je eraan kunt wennen kun je mss best eerst een goedkope MF lens met groot diafragma proberen.

    groeten
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

      Ik ben heel tevreden over de Canon 50mm f1,4.
      Met de AF heb ik nog nooit problemen gehad, ze is voldoende scherp volledig open en héél scherp als je het diafragma iets verder dicht zet, het is ook een lichte en compacte lens om mee te nemen.

      In lenzen zonder AF heb ik zelf geen interesse, ze mogen dan nog zo superscherp zijn.
      Scherpte is niet het enige dat telt, als ik aan de scherpstelring moet draaien bij actiefotografie, dan heb ik veel meer missers dan wanneer ik de camera zelf laat scherpstellen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

        Wel, ik heb ook zo een 50mm 1.4. Ik had de 1.8 verkocht en heb er nog altijd spijt van.

        Met die 1.4 ben ik eens naar ETB ASS geweest voor service. Ik zei "dat ding rammelt", in het NL "er zit iets los van binnen".

        De dame achter het loket ging een technieker raadplegen, kwam 10 min later terug met de mededeling "is piekfijn in orde, mankeert niets aan". OK dan.

        Later bleek door een toevallig gebruik, dat de AF motor hapert op bijna de kortste scherpstelafstand. Op een bepaald punt beweegt hij niet meer en moet je met de hand verdraaien.
        Neen ik denk niet dat de 50mm 1.4 Canons stevigste lens is.

        Dpaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

          te snel geweest. Sorry
          Last edited by powerkiller; 4 januari 2010, 16:57.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

            Mijn ervaring met deze lens is positief. kijk hier voor voorbeelden. Allen met een 40D en de 1.4 van canon. Exif is bijgevoegd.

            Dat je de focus soms een zetje moet geven is normaal in low-light situaties, en hangt van camera tot camera af. Op een 40D had ik daar geen problemen mee.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

              Oorspronkelijk geplaatst door koekman Bekijk bericht
              Hallo,

              Ik ben van plan een prime te kopen.
              Heeft iemand ervaring met deze lens (Canon EF 50mm f/1.4 USM dus)?
              Is het eventueel praktisch doenbaar om kinderen e.d. te trekken met Carl Zeiss ZE Planar T* 1.4/50mm Canon omdat dit objectief geen AF heeft?
              Canon: optisch een goede lens (maar niet zo goed als de sigma tegenhanger)
              Het is echter de enigste lens die ooit stuk is gegaan bij mij (AF motor)
              Maar misschien hab ik pech?
              CZ is manual focus, ge gaat van goede huize moeten komen om dat met een dslr voor mekaar te krijgen, de hulpmiddellen zijn ons ontnomen (spli screen of microprisma in matglas), wat het absoluut niet eenvoudig maakt. Toplens, maar niet voor aktie.

              Comment


              • #8
                Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

                Als je een heel goede Canon prime wil kopen die niet verschrikkelijk duur is, dan moet je zeker eens naar de 85mm f1,8 kijken. Die heb ik ook, ze is nog scherper dan de 50mm f1,4 en de AF is ook sneller, zelfs zo snel dat die heel goed bruikbaar is voor actiefotografie.
                Die Canon 85mm f1,8 kost maar een goede 10 euro meer dan de 50mm f1,4.

                Wat de prijs/kwaliteit verhouding betreft raad ik dus liever de 85mm f1,8 aan dan de 50mm f1,4.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

                  Tjen tjen, Ik ben super tevreden van mijn exemplaar.
                  De enige reden waarom ik hem zou wegdoen is omdat ik de 85mm op een fullframe beter vindt kwa mm's.
                  Voor de rest is dit een lenske dat steeds in mijn tas zit. (het heeft me al in veel situaties geholpen)
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaringen Canon EF 50mm f/1.4 USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                    Tjen tjen, Ik ben super tevreden van mijn exemplaar.
                    De enige reden waarom ik hem zou wegdoen is omdat ik de 85mm op een fullframe beter vindt kwa mm's.
                    Voor de rest is dit een lenske dat steeds in mijn tas zit. (het heeft me al in veel situaties geholpen)
                    Beaam ik volledig....
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                    Comment

                    Working...
                    X