Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke objectieve voor mijn D 90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke objectieve voor mijn D 90?

    Heb eindelijk de stap gezet naar een spiegelreflex na een jaar geexperimenteert te hebben met een camera met vaste lens . Ben aan het rond kijken geweest en voelen en ben bij de Nikon D90 uitgekomen . Voelde gewoon goed en vond hem prettig in de hand liggen , nu heb ik deze body gekregen als kerst/ nieuwjaars cadeau .
    Enkel ben ik nu nog op zoek naar de juiste lenzen aangezien er geen kit lens bij zat. Zou graag ineens deftig materiaal willen , gaat duur zijn weet ik maar heb het er voor over .
    Had al wat info gevraagd aan een kennis uit amerika die zich ongeveer op de zelfde thema's stort als mij. Namelijk ski, freestyle ski ,mtb en sport in het algemeen ook landschap fotografie staat mij enorm aan . Dus had ik aan hem gevraagd naar welke lenzen ik zou moeten uitkijken en gaf hij mij dit lijstje .

    Nikkor AF-D 50mm f/1.8

    Nikkor AF-S 12-24mm f/4.0 G DX IF-ED

    Nikkor AF-S 24-70mm F 2.8 G ED

    Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 VR II

    Hier zou ik dan volledig mee gesteld moeten zijn (mag wel voor die eindsom )
    Nu is de vraag zouden jullie hier iets anders aan toevoegen in de plaats of is dit perfect voor wat ik voor ogen heb ?
    Ik zoek deze in de loop van dit jaar stuk voor stuk aan te kopen om dan in september te starten met avondschool zodat ik er deftig mee kan leren werken .

    Alvast bedankt voor de info

  • #2
    Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

    Oorspronkelijk geplaatst door Guke Bekijk bericht
    ski, freestyle ski ,mtb en sport in het algemeen ook landschap fotografie staat mij enorm aan .
    Proficiat met die D90: leuk spul. Verder, wat ik jou zou aanraden:

    Een Nikkor 18-200 VR, een reflectiescherm (om schaduwen van het harde zon/sneeuwlicht op je onderwerp in te vullen), een sb900 speedlight (als bijlichtstrobe en voor de après ski).

    • De 50mm f1.8 is op de D90 een korte portretlens en is niet wat je zoekt voor je doeleinden.
    • De 12-24 is uitermate geschikt voor landschappen en desnoods ook super voor dichtbij (kikvors+polarisatiefilter) opnames van ski/freestyle. Afhankelijk van je stijl (zolang je je onderwerp maar op 't lijf zit) misschien wél een aanrader.
    • De 24-70 f2.8 heb je niet nodig (en kan voor wat je omschrijft perfect vervangen worden door de 18-200VR die amper de helft kost, koop er met de surplus een sb900 bij).
    • De 70-210 f2.8 is een duur ding wat weliswaar bruikbaar is voor sportfotografie waarbij je niet dicht op je onderwerp raakt. Ik gebruik deze trouwens enkel voor portret maar 'm is wel degelijk bedoeld om ook te dienen voor sporttoestanden

    Veel succes.
    F.

    Comment


    • #3
      Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

      Alvorens zoveel geld uit te geven zou ik er eerst eens een standaardzoom bij nemen, bv de 18-105VR.
      4000 euro uitgeven aan lenzen zonder eigen ervaring op een body van 600 euro lijkt me een beetje overkill.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

        Bedoeling is wel om later een betere body te nemen spanjaard . En nu een lens van 400 kopen om na een halfjaar te beseffen dat ik toch liever een betere had nee bedankt . Wat ik geleerd heb is dat duurder spul zijn waarde houd . Mocht het niks worden dan kan je het nog kwijt tegen een deftig prijs .
        Ben ook al wat bezig met fotografie maar dan met photoshop waar ik ook via de avondschool drie cursussen van gevolgd heb . Dus ik ben zeker dat deze hobby mij interesseert en ik ze niet beuh ben binnen een tijdje .

        Waar ik met mijn "oude" superzoom vooral gebrek aan was snelheid ding kon op skitrips niet volgen zowel scherpstellen als wegschrijven/nemen .

        De 70-200 is inderdaad een duur ding maar super van wat ik gelezen heb op revieuws snel en super goed. En een zoom is onmisbaar volgen mij op de buiten de piste uitstappen .Omdat je meestal een stuk afdaalt waar je veilig kan staan en dan alsnog een shot wil waarop de andere skieer toch zeer gedetailleerd wilt zien met de opspatende sneeuw en dergelijke . Waar het lijkt dat je vlak bij hem stond op dat moment .

        Iets in deze aard

        Ik besef ook wel dat deze lenzen zeer duur zij zeker voor een beginner maar om eventjes te verduidelijken hoe ik denk zal ik een voorbeeld geven.
        Ik kocht 3jaar geleden een mtb 1100euro kosten hij ik was ook aan het twijfelen om een top model te kopen deze kosten veel meer niet nodig dacht ik .
        Nu hobby sloeg aan en jawel ik wou beginnen met upgraden. Ik maakte de rekening en kwam tot het besef dat het mij dubbele ging kosten dan ik een nieuwe fiets kocht . En door verkopen tja bracht ook niks op . Toen besefte ik, had ik meteen het topmodel gekocht was ik er veel goedkoper vanaf geweest zelfs als ik mijn fiets door verkocht na een jaar .

        Comment


        • #5
          Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

          Een mooi lijstje. Let wel op dat de 12-24 een DX objectief is. Als je van plan bent over enige tijd over te stappen op een FF camera kun je dit objectief niet meer gebruiken.
          groet, Rik

          Comment


          • #6
            Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

            Ok bedankt rik6230. Wat zit er dan wel in die regio voor een latere upgrade of zou je nog meer veranderen aan mijn lijst ?

            Comment


            • #7
              Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

              ikzelf heb de D90 met de AF-S Nikkor 16-85 1:3.5-5.6G ED VR en de AF-S Nikkor 70-300 1:4.5-5.6 G VR en dat setje doet het meestal wel, zowel wat lanfdschapjes betreft, als zoom en zelfs bij de après-ski. Ik heb het allemaal samen als pakketje gekocht voor € 1499,-. Geloof me, de 16-85 is echt een berelens!
              Trekken moete doen!

              Comment


              • #8
                Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                Als je veel geld wil uitgeven, kijk dan vooral naar deze combo:

                D90 + 17-55 F2.8 van nikon + 70-200 F2.8 VR van nikon

                Je body heb je al

                De 17-55 kan je 2dehands vinden voor +/- 750 euro

                De 70-200 VR I (eerste versie) kan je 2d hands vinden voor +/- 1250 euro

                Dan ben je 2000 euro kwijt ipv 4000, en van deze kit zal je later geen spijt krijgen

                Zowel de 17-55 ens 70-200 VR I zijn toplenzen

                Succes met je keuze
                Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                  Sluit me aan bij PVA, al heb ik zelf gekozen voor de Tamron 70-200mm 2.8, kwestie van prijs en ben hier best tevreden van
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                  BD1614BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                    Wat PVA zegt is volgens mij een zeer goede en goedkopere oplossing. De 18-55 f2.8 op DX is eigenlijk de 24-70 f2.8 voor FF. deze 18 zorgt ineens voor dat je hiermee je landschapjes kan fotograferen. Als je dan toch ondervind dat het niet breed genoeg is kan je achteraf nog de 12-24 bijkopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Guke Bekijk bericht
                      Ok bedankt rik6230. Wat zit er dan wel in die regio voor een latere upgrade of zou je nog meer veranderen aan mijn lijst ?
                      Als geld echt niets uitmaakt moet je eens kijken naar de nikkor 14-24. Hier zit echter weer een praktisch nadeel aan en dat is de front lens. Deze is zo bol dat er geen filter op kan. Daarmee wordt dit element enorm kwetsbaar.

                      De hierboven genoemde 17-55 is ook een geweldig objectief maar ook DX.
                      Er zijn zoveel alternatieven. Kijk eens op http://www.photozone.de/. Hier staat bijna alles op een rijtje. Wil je zelf de resultaten van bepaalde objectieven zien kun je hier terecht. http://www.pixel-peeper.com/lenses/nikon/
                      groet, Rik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                        Ik ga mee 17-55 F2.8 & 70-200 F2.8
                        Heb zelf de nikkor 70-200 F2.8 (voor sport) en deze gaat er zelden af (soms de 70-300 als ik nog wat mm's mis)
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke objectieve voor mijn D 90?

                          Als je top materiaal wilt hebben kun je het beste later voor FX (full frame 24x36mm sensor) gaan.
                          Het klopt dat je op nieuw materiaal soms zwaar kunt verliezen als je spijt krijgt van je aankoop.
                          Als 2e handse lenzen koopt schrijf je veel minder af. Je zou bv ervaring kunnen op doen met de volgende set:
                          12-24 (Tokina)
                          18-105VR
                          70-300VR

                          Die set kost je in goede gebruikte staat zo rond de 750 euro. Als je het later verkoopt wegens aanschaf van zwaarder spul schijf je echt erg weinig af en heb je een schat aan ervaring opgedaan.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment

                          Working...
                          X