Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat had het meeste punten gekregen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat had het meeste punten gekregen

    Hey

    voor de zwart-wit foto van vorige maand heb ik géén enkele foto genomen waarvan ik zelf tevreden was. Na uiteindelijk enkele keren geswitcht te hebben en terecht met slechte punten te eindigen, vraag ik me wel af, welke van mijn foto's jullie uiteindelijk de meeste punten zouden gegeven hebben?



    ik geraakte er zelf niet wijs aan uit, gelieve ook te specifiëren waarom dan precies.

    alvast bedankt
    d.

    ps. foto nr3 heb ik er uiteindelijk opgezet omdat ik dat de enige vond met wel een leuk idee als basis

    [Mod]Omdat jouw foto de BD-normen overschrijdt (900px langste zijde), is ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen en opnieuw zichtbaar maken door deze post aan te passen via de <Aanpassen> knop.[/Mod]
    Last edited by LesC; 4 januari 2010, 14:15. Reden: Foto achter linkje geplaatst
    http://www.pixel7.be

  • #2
    Re: wat had het meeste punten gekregen

    voor mij de barcode
    Het is ook een vraag die ik mij telkens stel na de Challenge van zowat elke maand
    niet wakker liggen van je gemaakte beslissing, het is moeilijk om een foto te maken die in ieders ogen perfect is .
    groeten,

    dare2fly
    Mijn Fanpagina
    Mijn website
    Camera : NIKON D800 + 16-24mm 2.8 + 24-70mm 2.8 + 70-200mm 2.8+ SB 800+Jinbei flitsset 800w

    Comment


    • #3
      Re: wat had het meeste punten gekregen

      voor mij ook de barcode
      met deze was je in mijn ogen beslist veel hoger in de rangschikking terecht gekomen
      hier komt het zwart-wit het beste uit
      raar maar waar je hebt gekozen waar het thema zwart-wit het minst tot zijn recht komt
      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

      Comment


      • #4
        Re: wat had het meeste punten gekregen

        ja, uiteindelijk was da idd de foto die het minst aan het thema voldeed. Bij mij is het nog maar de tweede keer dat ik meedoe, waar wordt (ondervindingsgewijs) het meest naar gekeken, het voldoen aan het thema, de originaliteit, de kwaliteit van de foto...

        ironisch genoeg was de barcode de eerste foto die ik genomen had.

        wat wordt er van foto's gezegd in het genre van foto 9 (wat een detail is van een speelkaart --> schoppenaas)

        alvast bedankt
        http://www.pixel7.be

        Comment


        • #5
          Re: wat had het meeste punten gekregen

          De barcode mag dan wel meer aan de opdracht voldoen qua kleur en valt deze qua compo bij mij ook in de smaak, toch vond ik de inzending van je schaduw heel origineel en mooi uitgevoerd. Spijtig dat de kleur van de schaduw wat te blauw was anders had deze volgens mij ook wel een topper geweest.

          grtz Tigo
          To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
          Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

          Comment


          • #6
            Re: wat had het meeste punten gekregen

            zonder twijfel: de barcode
            The quickest way to make money at photography is to sell your camera

            Comment


            • #7
              Re: wat had het meeste punten gekregen

              Barcode.

              Niet super origineel, maar wel mooi belicht.
              Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

              Comment


              • #8
                Re: wat had het meeste punten gekregen

                wat ik een moeilijke beslissing vond is dus voor jullie unaniem een makkelijke beslissing blijkbaar. Tja, ik probeer nog een beetje te groeien in de challenge, voorlopig vind ik het makkelijker om op andere foto's commentaar te geven. Ik kan ook wel kristisch zijn op mijn foto's, maar slaag er niet in om een betere invulling en realisatie van het thema te bewerkstelligen. Als je daar nog tips voor hebt, zijn die ook héél erg welkom.

                ik ben trouwens heel blij dat de toppers uit de challenge reageren op mijn vraag.

                hartelijk dank
                http://www.pixel7.be

                Comment


                • #9
                  Re: wat had het meeste punten gekregen

                  Mijn (challenge)impressie bij de 9 foto's, maar het is ook maar mijn gedacht (en dus geen evangelie ) :
                  1. Mooi, maar ik zou je de tip geven van zo iets niet (meer) in te zenden. Het is al diverse malen gedaan, zodat het voor sommigen als niet origineel en afgezaagd overkomt. Net als met (scrabble)letters het thema uitbeelden. Bovendien is de scherpe tekst eigenlijk vrij willekeurig en bevat bvb niet het woord wit (in zwart gedrukt). Je kan nog scoren met zo'n idee maar dan moet het op een heel aparte, originele manier gebracht zijn.
                  2. het silhouet komt hier iets te weinig tot zijn recht (maar ik ben misschien wat subjectief omdat ik toevallig onlangs iets soortgelijks op het forum heb geplaatst)
                  3. Deze was idd te blauw om echt te scoren.
                  4. ik vermoed dat je hier opmerkingen over scherpte zou krijgen.
                  5. voor mij een vrij saai beeld. De donkere, rechte paal is imho geen boeiend silhouet.
                  6. probeer eens wat meer te spelen met diepte en met camerapositie, en iets hoeft niet noodzakelijk volledig in beeld te komen. Nu zijn het 2 tassen en that's it. Zoek naar andere (apartere) composities met dezelfde twee tassen.
                  7. ook geprobeerd met een witte ondergrond ?
                  8. deze heeft idd iets aparts door de belichting. Licht en schaduw zijn vaak belangrijke elementen in een goede foto. De streepjescode ligt bovendien op een interessante plaats en heeft een zekere diepte. Dit had je idd moeten inzenden...
                  9. een opname zonder diepte en zonder licht/schaduwnuances zoals dit is niet echt boeiend om naar te kijken en zou je geen hoge scores opleveren in een fotochallenge. Het zou immers evengoed een scan kunnen zijn, maw geen foto waar aan gewerkt is door te spelen met diafragma, belichting, compositie, enz.

                  Een toverrecept om goed te scoren kan ik je helaas niet geven en mijn gloriejaren zijn intussen ook al een tijdje voorbij, maar als ik naar sommige sportfiguren kijk, kan ik misschien ook een comeback overwegen

                  Ik denk trouwens dat er verschillende zijn die elke maand twijfelen over welke van de gemaakte foto's ze nu uiteindelijk best inzenden. Bovendien kost het je tegenwoordig punten als je een gelijkende foto opnieuw instuurt... dus moet je op voorhand goed overwegen.

                  Veel succes
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat had het meeste punten gekregen

                    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                    ...Bovendien kost het je tegenwoordig punten als je een gelijkende foto opnieuw instuurt... dus moet je op voorhand goed overwegen.
                    Dit is wat sommige puntengevers menen te moeten doen. Maar ik kan alleen maar herhalen dat zowel de huidige forumregels, als de toekomstige (als we ooit de kans krijgen die te realiseren, het werk van de werkgroep is zo goed als rond) het opnieuw posten toelaten. De Challenge is geen echte wedstrijd waarbij b.v. een Ferrari te winnen valt, maar heeft wel degelijk een educatief karakter.
                    Degenen die menen een verbeterde versie te moeten afstraffen zijn fout bezig. Dat is hun gezegd.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat had het meeste punten gekregen

                      @lesC : Ik geef gewoon tips aan (nieuwe) deelnemers om vandaag de dag beter (of niet slechter) te scoren ... (en ik las in zijn commentaar iets over enkele keren herinzenden... )

                      De rest is elders al genoeg te lezen...
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat had het meeste punten gekregen

                        hartelijk bedankt voor de reacties (zeker @ Filipo voor de volledige uitleg)

                        kleine nuance, de herinzendingen die ik deed waren tussen de verschillende foto's die ook hier te zien zijn, dus geen verbeteringen van vorige versies aangepast na commentaar.

                        een klein vraagje nog: hoe krijg je mooi (en evt makkelijk) een witte / zwarte achtergrond? Ik heb geen studiomateriaal en een zwarte achtergrond kan ik krijgen door een klein zwart tafeltje te gebruiken, maar mijn camerastandpunt is dan wel sterk beperkt. Voor wit weet ik het al helemaal niet hoe sommigen dit zo mooi krijgen.

                        damn, als ik mezelf lees ben ik toch een rookie hé
                        http://www.pixel7.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat had het meeste punten gekregen

                          Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht
                          een klein vraagje nog: hoe krijg je mooi (en evt makkelijk) een witte / zwarte achtergrond? Ik heb geen studiomateriaal en een zwarte achtergrond kan ik krijgen door een klein zwart tafeltje te gebruiken, maar mijn camerastandpunt is dan wel sterk beperkt. Voor wit weet ik het al helemaal niet hoe sommigen dit zo mooi krijgen.
                          Heb je geen wit/zwart karton of (teken)papier of een laken/handdoek die je als achtergrond kan gebruiken? Of kan je het zwarte tafeltje niet kantelen (zodat je niet noodzakelijk van bovenaf moet fotograferen) en door in te zoomen op je object de randen buiten beeld houden ?
                          Met eenvoudige huis-, tuin- keukenmiddeltjes kan je al veel bereiken. Het vraagt soms misschien wat meer tijd om tot de juiste opstelling te komen dan met een ministudio, maar je kan er ook geraken.

                          Om wit wit te houden zijn er in elk geval twee elementen die je goed in de gaten moet houden :
                          belichting en witbalans.
                          Er is veel kans dat je wat gaat moeten overbelichten (omdat je toestel automatisch onderbelicht, zoals bij sneeuw). Pas ook je witbalans aan aan de gebruikte lichtbron (zon/gloeilamp/tl lamp/...) want je toestel kan al eens de bal(ans) misslaan. Anderzijds kan een (zelf ingestelde) foutieve witbalans soms een leuk resultaat geven.
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat had het meeste punten gekregen

                            Over de foto's: persoonlijk vind ik de ingezonden foto eigenlijk de beste van originaliteit maar helaas was het zwart eigenlijk blauw. Als ik de uitslagen bekijk dan ga ik er van uit dat velen de foto's hoofdzakelijk beoordelen op de invulling van het thema en dan op het spectaculaire en of sentimentele, en jammergenoeg veel minder op de fototechnische aspecten. Elke maand zie ik daardoor juweeltjes van foto's in de achtergrond verdwijnen. Ok, als een foto volgens mij helemaal niet aan het thema voldoet krijgt hij ook een lage score, en de invulling van het thema mag een maatstaf zijn maar zaken als compositie, Dof, scherpte, belichting zouden voor mij veel meer beoordeeld mogen worden. Jammergenoeg halen daardoor platgeflitste nietszeggende witte of zwarte achtergronden het vaker van "op locatie" achtergronden. Daarom denk ik dat de barcode (is echt wit-zwart en origineel) beter had gescoord, maar persoonlijk had mijn voorkeur de wandelaar in de sneeuw geweest mits het hoofd er ook op stond.

                            Over de achtergrond:Zelf gebruik ik witte of zwarte stukken stof. Ook is het handig als je met 1 stuk zowel de ondergrond als achtergrond kan bedekken , dus mooi overlopend in elkaar. Daardoor krijg je dan geen storende rand. Je kan dan ook het camerastandpunt lager nemen. waardoor foto's, zoals deze van de tassen, frontaler genomen kunnen worden. Ook gebruik ik zo'n stukken witte stof om het licht diffuser te maken. Wel opletten om genoeg afstand te houden van de achtergrond ivm schaduwen.

                            Nog succes in de fotografie en het beste voor de challenge.
                            Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat had het meeste punten gekregen

                              @erven, merci voor de uitleg... dat was de enige reden waarom ik deze foto uiteindelijk postte... maar voor alle duidelijkheid, het hoofd staat er op hoor, wel met een kap op, ma bon...
                              http://www.pixel7.be

                              Comment

                              Working...
                              X