Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor lens raad gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor lens raad gevraagd

    Ik ben eigenaar van een Nikon D300 waar ik zeer tevreden over ben. Op Die body heb ik meestal de Nikkor 18-200 1:3,5-5,6 G ED staan, die ik best wel wat geld betaald heb (+/- 700 euro) en waarvan ik eigenlijk nét iets meer van verwachte.
    Zo ben ik vandaag in't Rivierenhof gaan wandelen en heb daar een prachtige groep ganzen zien zitten op het bevroren water, dus... klik klik klik.
    maar...:

    Dit is een 100% uitsnede van de originele
    Foto genomen op statief, exif: iso 200; f9; 1/250ste sec; EV +1stap; brandpuntafstand 200mm

    Eveneens 100% uitsnede
    statief, exif: iso 200; f9; 1/200ste sec; EV +1stap; brandpuntafstand 200mm

    Achteraf viel natuurlijk pas mijn spreekwoordelijke frank dat de VR van mijn lens nog aanstond, kan alleen dit de oorzaak zijn van de onscherpte?
    of zijn er mensen die ook al gemerkt hebben dat deze lens op 200mm niet echt scherp meer is?

    Over het algemeen heb ik nog geen problemen ontdekt bij foto's gemaakt met kleinere brandpuntafstanden.

  • #2
    Re: Nikkor lens raad gevraagd

    VR op statief steeds afzetten,het toestel gaat zoeken naar bewegingen die er niet zijn zijn,blijft dus zoeken..
    Met een éénbeenstatief mag de Vr wel aanstaan.
    Op 200 mm zal het objectief minder presteren,waar alle super zoom lenzen onder te lijden hebben,op de uiterste standen zowel naar groothoek als uiterst tele stand komt dit voor...maar op f9 zou het toch zeker aanvaarbaar moeten zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor lens raad gevraagd

      Het feit dat je op een statief werkt maakt in deze opnames zeer weinig uit, je onderwerp beweegt namelijk. Je werkt met een relatief trage sluiersnelheid 1/200ste, voor een relatief grote lensopening f/9 waar toch véél meer licht voor nodig is dan het beschikbare licht op die dag.

      Gebruik f/5.6 in A-mode voor deze lens, je zal al een veel snellere sluitersnelheid behalen.
      1/200 voor bewegende voorwerpen is veel te traag, onscherpte is hier logisch. Hou er ook rekening mee dat je best snelle sluitersnelheden gebruikt als je op zo'n brandpuntafstanden zit...

      Andere oplossing : op de D300 mag je je ISO gerust tot 800 zetten zonder al te veel ruis, dit zal ook helpen!

      Er zijn dus veel oplossingen voor je probleem, ik zie persoonlijk niet in waarom je f/9 & 1/200ste hebt gebruikt. Probeer volgende keer gewoon je toestel op P mode of A mode te zetten!

      Cheerioz
      MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor lens raad gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
        Er zijn dus veel oplossingen voor je probleem, ik zie persoonlijk niet in waarom je f/9 & 1/200ste hebt gebruikt. Probeer volgende keer gewoon je toestel op P mode of A mode te zetten!

        Cheerioz
        Mijn redenering voor de f9 was, dat er best nog wat voor en achter het onderwerp zat dat ik ook relatief scherp wou hebben, enik dacht toen de zwaan stil zat, dat 1/200 wel voldoende was.
        In ieder geval, de volgende keer ga ik je tips uitproberen!
        Thanks! :-)

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor lens raad gevraagd

          Alles is ongeveer al gezegd

          1. Dit objectief is voldoende scherp op f/5.6 en iets beter op f/8 mooi in the centrum van het beeld.
          2. Auto ISO al eens geprobeerd? Je kan je limiet op ISO 400 of ISO 800 zetten, en je minimum sluitertijd op 1/500s - 1/640s zetten, wat voldoende moet zijn om de kop haarscherp te krijgen.
          3. Statief is echt niet nodig. De VR vanuit de hand is efficiënt genoeg.
          4. Belichting hoeft niet per se +1EV gezet te worden (waarschijnlijk met sneeuw als achterliggende gedachte). Hier zie je duidelijk uitgebrande delen, en +0.3EV zal dit voorkomen. Zo win je ook weer sluitertijd.
          4. Focus? Gebruikte je AF-S of AF-C? Bij deze scene zou ik 9pt AF met AF-C gebruiken en vol op het lijf van je onderwerp mikken.

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor lens raad gevraagd

            In navolging van vorige post:

            1. F8 of F5.6, of Fwhatever: F is hier vooral onderhevig aan de sluitersnelheid...
            2. Niet proberen, maar gebruik vooral Auto-ISO. Nikon heeft deze kwestie goed ontworpen: doen!
            3. Uiteraard heeft het voor dit onderwerp absoluut geen zin een statief te gebruiken gezien je hier in 'flapperende-gans-modus' wilt fotograferen . Lees: je zal toch op zijn minst een sluiter van 1/500 (ingesteld op S-modus) moeten gebruiken dus zelfs een [PEEP.. iets met Parkinson ..PEEP].
            4. EV zou 'k hierbij achterwege laten en de matrixbelichting overschakelen naar spotmeting, maar bon, dit is uiteraard voor discussie vatbaar...
            5. AF-C met verloop (zal wel beschikbaar zijn op D300 vermoed ik)...

            PS: Sorry da 'k 't toch wil opmerken maar er is niks scherp (noch voorgrond, noch middenplan, noch achtergrond) in de gepubliceerde shots, wat een kunst is vanop een statief . Ik weet niet of er zoïets is als een VR active-knop op een 18-200, maar als die er is, zet die dan vooral af.

            Veel succes.
            F.

            Comment

            Working...
            X