Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor Canon 500D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor Canon 500D

    Een tijdje geleden heb ik beslist om te beginnen met fotografie. Omdat je voor deftige fotografie uiteraard een digitale spiegelreflexcamera nodig hebt, ben ik op zoek gegaan.
    Na veel vergelijkingen en reviews lezen, heb ik beslist om de Canon 500D te kopen. Ik had eerst gedacht om deze te kopen met zijn kitlens.

    En dus voor dit pakket te gaan:


    Veel mensen op dit forum zeggen echter dat de lens belangrijker is dan de body en dat dit een immens verschil kan maken. Daarom vroeg ik mij af of de kitlens mij niet zal teleurstellen na een tijdje. Misschien kan ik beter direct een betere lens kopen.

    Mijn vraag is dan ook: welke lens zou ik het best kopen op de Canon 500D?

    Ik weet nog niet juist was ik ga fotograferen. Ik ben iemand die vanalles trekt. Als ik het mooi vindt zal ik er een foto van trekken. Dit kunnen: landschappen, auto's, mensen, actiebeelden,dieren ... zijn.

    Mijn plan is alvast om deze camera begin februari mee te nemen op skireis. Daar zal ik er landschappen mee trekken en uiteraard ook mensen terwijl ze aan het skien zijn of een kunstje doen met hun snowboard in het funpark. Ik zou graag ook wat skifilmpjes maken. Vandaar de 500d met zijn videomogelijkheid.
    Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    flickr

  • #2
    Re: Lens voor Canon 500D

    Persoonlijk denk ik dat die kitlens (wel de IS versie: http://www.cameratools.nl/_clientfil...%2018-55IS.JPG) dan wel zal volstaan.

    je kan er desgewenst een zoomlens bijkopen.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor Canon 500D

      Geeft deze lens bijvoorbeeld een betere kwaliteit als de kitlens?



      Ik weet niets van lenzen

      Edit: Is het ook nodig om filters en een zonnekap te kopen?
      Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
      flickr

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor Canon 500D

        Oorspronkelijk geplaatst door spot Bekijk bericht
        Geeft deze lens bijvoorbeeld een betere kwaliteit als de kitlens?



        Ik weet niets van lenzen

        Edit: Is het ook nodig om filters en een zonnekap te kopen?
        Met die lens ga je een groter bereik hebben. Van breed tot licht tele. Dus gemakkelijk
        als wandellens, of vakantielens als je het zo wilt noemen, maar je gaat er niet direct
        betere foto's van mogen verwachten.
        Canon heeft trouwens ook zo'n "superzoom". Persoonlijk zou ik deze verkiezen.

        Over filters zou ik me nu nog niet zo druk maken. Een filter die veel gebruikt wordt is
        een UV filter, die dient om je lens te beschermen. Volgens sommigen onzin en gaat het
        zelfs ten koste van de kwaliteit (extra glas). Volgens anderen dan weer nuttig; er zal
        maar iets tegen je lens springen bijvoorbeeld. Zo'n filtertje is goedkoper te vervangen
        dan je hele lens natuurlijk.

        Een zonnekap is wel nuttig. Ze wordt voornamelijk gebruikt tegen invallend licht op de
        lens. Bovendien voor extra bescherming (sneeuwvlokken, regendruppels, ergens tegen
        aan stoten). Dus zowel als bescherming van het voorste einde van je lenskoker als voor
        het invallend licht. Geen slechte gewoonte om ze er altijd te laten opstaan. (Behalve als
        je gaat flitsen op 18 mm. Dan krijg je een donkere rand.)

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor Canon 500D

          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
          Persoonlijk denk ik dat die kitlens (wel de IS versie: http://www.cameratools.nl/_clientfil...%2018-55IS.JPG) dan wel zal volstaan.

          je kan er desgewenst een zoomlens bijkopen.
          heeft een IS wel nut op een lensje van slechts 10cm? en ook als je bewegende onderwerpen gaat fotograferen heeft dit geen nut? Ik zou me persoonlijk niet druk maken over lenzen als je pas begint met fotografie met en spiegelreflexcamera. Ik heb overlaatst een workshop bij een fotograaf gevolgd en hij zei zelf (tegen de mensen die nog geen basis hadden) dat de kitlens de fijnste is om mee te leren. En daar kan ik hem gelijk in geven.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor Canon 500D

            Oorspronkelijk geplaatst door RDLPhotography Bekijk bericht
            heeft ee [...] in geven.
            Ik zeg dit puur om de kwaliteit vd lens, niet voor die IS.

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor Canon 500D

              Dus filters is iets om me later zorgen over te maken. Ik lees wel dat in sommige situaties een polarisatiefilter handig kan zijn.

              Toch nog enkele vragen:

              Kan ik er dan vanuit gaan dat er geen lenzen zijn die een betere kwaliteit geven dan de kitlens binnen een beperkt budget?

              Welke zonnekap past op de kitlens?

              Nog iets wat ik me afvroeg: is de 500d snel genoeg om bv. skiers, rijdende auto's, ... te trekken?

              alvast bedankt voor de tips!
              Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor Canon 500D

                Oorspronkelijk geplaatst door spot Bekijk bericht
                Kan ik er dan vanuit gaan dat er geen lenzen zijn die een betere kwaliteit geven dan de kitlens binnen een beperkt budget?
                Wat is 'beperkt budget'?
                Als je budget voor een lens naar +- €350 gaat kan je er een Tamron f2.8 voor aanschaffen


                Oorspronkelijk geplaatst door spot Bekijk bericht
                Nog iets wat ik me afvroeg: is de 500d snel genoeg om bv. skiers, rijdende auto's, ... te trekken?
                Als er voldoende licht is, jij weet hoe je de camera moet hanteren (onder andere: Ai Servo, pannen, sluitersnelheid onder de knie etc.) dan lukt dat zeker.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor Canon 500D

                  Wel, Ik ben slechts een beginner. Dus ik wil niet te veel uitgeven aan mijn eerste spiegelreflex.

                  Laats ons zeggen dat 750 euro het absolute maximum is: incl. Body, Lens, SD, eventueel tas.

                  Hoe groot is het verschil tussen bv. de kitlens en die Tamron f2.8 ?

                  Ik begrijp wel de verschillen in mm, maar de verschillen binnen lenzen met dezelfde brandpuntafstand niet.

                  Is de Sigma 17-70mm / 2,8-4,5 DC Macro (met Canon EOS vatting) vergelijkbaar met de Tamron f2.8 ?

                  Edit: Het verschil tussen deze lenzen zijn dus de f-waarden? Hoe kleiner deze is, hoe meer licht er binnen komt en hoe sneller de lens dus kan scherpstellen?
                  Last edited by spot; 31 december 2009, 13:15.
                  Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor Canon 500D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    Persoonlijk denk ik dat die kitlens (wel de IS versie: http://www.cameratools.nl/_clientfil...%2018-55IS.JPG) dan wel zal volstaan.

                    je kan er desgewenst een zoomlens bijkopen.
                    Dan heeft ie 2 zoomlenzen.......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor Canon 500D

                      Is deze



                      dan beter dan de kitlens?

                      Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor Canon 500D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Dan heeft ie 2 zoomlenzen.......
                        excuus, ik bedoel een telezoomlens

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor Canon 500D

                          Als ik je een goede raad mag geven, koop de 500D + 18-55 IS en eventueel een UV filter van B+W, maar koop er zeker de zonnekap (Canon zonnekap EW-60C) bij.
                          Ik gebruik deze lens op mijn 40D en ben er tevreden over.
                          Als ik deze ooit vervang dan zal het door de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM zijn maar deze kost dan ook iets van € 775.
                          Een mogelijke uitbreiding bij de 18-55 kan de 55-250 IS zijn.
                          Dan heb je veel meer tele en het is een superscherpe lens voor z'n prijs van € 191.
                          Een polarisatie filter dient om meer contrast te geven aan de foto's en om blauwere luchten te bekomen.
                          Het gebruik van dit filter moet echter aangeleerd worden want je kunt die niet zomaar gebruiken.
                          Dus deze raad ik, aangezien je een beginner bent, af voor het ogenblik.

                          Grtz, RF
                          Last edited by Red Falcon; 31 december 2009, 14:25.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor Canon 500D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Als ik je een goede raad mag geven, koop de 500D + 18-55 IS en eventueel een UV filter van B+W, maar koop er zeker de zonnekap (Canon zonnekap EW-60C) bij.
                            Ik gebruik deze lens op mijn 40D en ben er tevreden over.
                            Als ik deze ooit vervang dan zal het door de EF-S 17-55 f/2.8 IS USM zijn maar deze kost dan ook iets van € 775.
                            Een mogelijke uitbreiding bij de 18-55 kan de 55-250 IS zijn.
                            Dan heb je veel meer tele en het is een superscherpe lens voor z'n prijs van € 191.
                            Een polarisatie filter dient om meer contrast te geven aan de foto's en om blauwere luchten te bekomen.
                            Het gebruik van dit filter moet echter aangeleerd worden want je kunt die niet zomaar gebruiken.
                            Dus deze raad ik, aangezien je een beginner bent, af voor het ogenblik.

                            Grtz, RF
                            Bedankt voor de informatie

                            Dus de Canon 500D met Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS Kitlens blijft het beste om te starten. Ik zal er een zonnekap bijkopen. Ik kan haast niet wachten om te beginnen fotograferen.

                            Wat zijn juist de voordelen van een UV-filter?
                            Canon EOS 70D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
                            flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor Canon 500D

                              Nee, niet beter, maar heeft wel een paar voordeeltjes zoals een frontlens die niet meedraait en wat solider bouw.
                              Laatst stond ie ergens voor 129€ en dan is het een interessant alternatief.

                              Comment

                              Working...
                              X