Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwjaarszangertjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwjaarszangertjes

    Het is nu 9u30 en ik wacht nog steeds op mijn 1ste nieuwjaarszangertje.
    Hier bij ons in Westerlo is het nog steeds een jaarlijkse gewoonte dat de kindjes op de laatste dag van het jaar van huis tot huis gaan en een nieuwjaarsliedje zingen. In ruil voor hun wensen krijgen ze dan een snoepje, een stukje fruit of wat geld.

    Ik vraag mij af of die traditie bij jullie ook bestaat of nog bestaat.
    Ik bewaar alleszins goede herinneringen aan de tijd dat ik ging " nieuwjaar zingen ".

  • #2
    Re: Nieuwjaarszangertjes

    Drie koningen wel maar en dan zongen wij ook nieuwjaarske zoeten....Maar bij ons niet dadelijk nee..
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwjaarszangertjes

      Hier in Averbode doet men ook aan 'nieuwjaarzingen'. Maar de opkomst zakt met de jaren. Blijkbaar zijn veel kinderen niet meer geinteresseerd om 'koeken' te zingen.
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwjaarszangertjes

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
        Hier in Averbode doet men ook aan 'nieuwjaarzingen'. Maar de opkomst zakt met de jaren. Blijkbaar zijn veel kinderen niet meer geinteresseerd om 'koeken' te zingen.
        Ge kunt moeilijk ieder kind een Nintendo DS gaan geven hé?
        En ik denk dat er veel ouders zijn die hun kids niet meer alleen over straat laten dwalen in de donker..
        Sinds de Dutroux affaire is de Belg voorzichtiger geworden.En het is gewoon psychologisch aspect..
        Als je in een woonwijk woont zal dat allicht wel allemaal niet zoveel uitmaken..
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwjaarszangertjes

          ook van westerlo
          kier tot nu toe 9
          11-300mm
          jeff heylen

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwjaarszangertjes

            Zal ik eens een liedje zingen en m'n rekeningnr doorgeven.
            M'n geld is op.
            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwjaarszangertjes

              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
              Zal ik eens een liedje zingen en m'n rekeningnr doorgeven.
              M'n geld is op.
              Ik ga mee, begeleiding op gitaar
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwjaarszangertjes

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Ik ga mee, begeleiding op gitaar
                Dan kunnen we beter ineens een nieuwjaarsconcert geven op " Den Antwaarp "
                'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwjaarszangertjes

                  Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  Dan kunnen we beter ineens een nieuwjaarsconcert geven op " Den Antwaarp "
                  Eerst nog een derde man ( the third man ) , dan zijn we echt 3 koningen , welk repertoire ?
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwjaarszangertjes

                    Bij ons vroeger thuis (Oost-Vlaanderen, Schellebelle) was dat een een echte 'pest' : om de haverklap stonden ze aan de achterdeur (soms ook voordeur) met hun 'Krijg'k austeblief een beetsen gebak'. Veel zingen was er niet bij, en met gebak kon je ze ook niet echt blij maken . Hoe het momenteel is weet ik eigenlijk niet. Ik woon nu reeds lang in Limburg (Neerpelt), en hier bestaat het niet. Wel met driekoningen (en dan wordt er wel gezongen), maar niet meer dan 3 tot 4 'bezoekjes'.
                    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                    And why do we fall, Bruce?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwjaarszangertjes

                      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                      Eerst nog een derde man ( the third man ) , dan zijn we echt 3 koningen , welk repertoire ?
                      Die derde moet wel ene met goud zijn want dat heb ik niet.
                      DIT moet er allesinds bij zijn.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwjaarszangertjes

                        Ik heb aan vijf kinderen een centje gegeven... Meer waren er blijkbaar niet dit jaar. Het lijkt alsof het aantal vermindert met de jaren.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwjaarszangertjes

                          Ook hier verminderd het met het oudjaar zingen.
                          Deze die toch de moeite doen worden wel goed beloond.
                          Er worden pakjes gemaakt met allerlei snoep en een muntstukje (€1).
                          Moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het er nooit meer zijn dan 15 zangertjes.
                          Vind het spijtig want ik herinner me, toen ik pas getrouw was en in het dorp van men wederhelft liep het daar zwart van de kindjes op oudjaardag, de kleine schoonbroertjes en schoonzusjes stonden om 07.30 al klaar om gaan te zingen.

                          Al dat mijmere......... dat is oud worden zeker?
                          Mvg,
                          SW
                          BD1071BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwjaarszangertjes

                            Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
                            Ook hier verminderd het met het oudjaar zingen.
                            Deze die toch de moeite doen worden wel goed beloond.
                            Er worden pakjes gemaakt met allerlei snoep en een muntstukje (€1).
                            Moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het er nooit meer zijn dan 15 zangertjes.
                            Vind het spijtig want ik herinner me, toen ik pas getrouw was en in het dorp van men wederhelft liep het daar zwart van de kindjes op oudjaardag, de kleine schoonbroertjes en schoonzusjes stonden om 07.30 al klaar om gaan te zingen.

                            Al dat mijmere......... dat is oud worden zeker?
                            Juist gezien op tv vanuit Zoersel.

                            Aan de Maaskant heb ik dat vroeger als kind nooit gezien of gedaan.

                            Wij gingen wel zingen met "de Konings-haan" en dan kregen we ook wat centjes.
                            Ik weet niet meer waar dit gebruik vandaan komt.
                            De "beurs" was een washandje
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwjaarszangertjes

                              Bij ons Erembodegem (oost vlaanderen) is dit zingen enkel nog met driekoningen en 't is ook ferm aan het minderen.
                              Vroeger..lang geleden, toen ik nog kind was werd er ook wel op 31 december (of was het 28 dec. 'k weet het zo juist niet meer) rondgegaan door de kleine gasten om te gaan vragen achter "Gods Deel" in't dialect klonk dit dan: "kreige men ons goensdieel astablieft"...lang geleden..
                              In Denderhoutem en Kerksken, enkele gemeenten verder, wordt er telkenjare met driekoningen (eerstvolgende zaterdag) nog een serieus feest georganiseerd met een wedstrijd aan verbonden, schoonst verklede groep, beste zangers...e.d. Daar doen dan ook de volwassenen nog mee aan dit gebeuren.
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                              Comment

                              Working...
                              X