Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor vogels fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor vogels fotografie

    hi,

    ik zal graag vogels fotograferen.
    ik heb een bepaalde buget voor ogen +- 2000 euro,
    wat is de beste lens voor die prijs voor canon eos 50D .

    bedankt ,

  • #2
    Re: lens voor vogels fotografie

    Een Sigma 120-300 F2.8 of een Canon EF 400/5.6 L USM of een Bigma.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: lens voor vogels fotografie

      100-400 IS is ook een oplossing, flexibiliteit van een zoom met beeldstabilisator die zeer handig is als je geen statief gebruikt.
      een andere optie is de 300 F4 IS met 1.4 extender, maar is minder scherp door de 1.4 extender
      Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

      Comment


      • #4
        Re: lens voor vogels fotografie

        Bij vogelfotografie: beeldvullend vraagt met sterke telelens (400 a 600) een nabije afstand: maximaal 8 meter ( = gelijk aan flink croppen) voor vogels met een formaat als roodborst tot spreeuw.
        Reken in je budget dan ook een kleine schuiltent mee ( 3 sec tenten van decathlon bv) en een heel degelijk statief met een balhoofd, werkt comfortabeler dan 3 weg voor dat soort fotografie. Statief moet minstens geschikt zijn voor 8kg belasting met dergelijke combinatie. En zorg dat je hoog genoeg kan zonder de middenzuil (stabiliteit zakt snel) uit te schuiven. Bij rechtstaand fotograferen is een gekromde rug na 15 minuten al hinderlijk en vogelfotografie vraagt veel geduld.

        De nabije opnameafstand speelt een belangrijke rol indien je ook kleinere vogels ( winterkoning - bladkoning - staartmees - ...) wil fotograferen.
        Gaat het om vogels formaat reiger - gans - buizerd -... dan toch max 25 meter.
        De lenzen van Sigma 150-500 of 50-500 of Tamron 200-500 krijgen ook goede kritieken en commentaren op dit en andere fora.
        Digiscopen zijn geen alternatief indien je echt scherpe en contrastrijke fotos wil.

        mvg

        Franky

        Comment


        • #5
          Re: lens voor vogels fotografie

          Dit zal je misschien een beetje verder helpen :



          T.

          Comment


          • #6
            Re: lens voor vogels fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door fortune Bekijk bericht
            hi,

            ik zal graag vogels fotograferen.
            ik heb een bepaalde buget voor ogen +- 2000 euro,
            wat is de beste lens voor die prijs voor canon eos 50D .

            bedankt ,
            Ik heb een korte test van 3 mogelijke kandidaten op mijn website staan, mogelijk is die ook voor jou interessant.



            Mario

            Comment


            • #7
              Re: lens voor vogels fotografie

              Heeft er iemand ECHTE ervaring met de Sigma 80-400 en de Canon 100-400, is er een groot verschil in beeld qualiteit tussen de twee? Op internet heb ik zowat overal al gelezen dat de Canon het net iets beter doet maar voor sommige mensen is dat net iets beter het waard om dat net (400 euro meer) iets meer te betalen. Mij gaat het er vooral om als ik een lens koop ik tevreden wil zijn en niet na een maand tot het besluit moet komen dat ik beter dat net iets meer had betaald maar als er geen wezenlijk verschil is vind ik die 400 euro ook spijtig, die kan je dan beter in andere dingen inversteren. Ik heb nog maar 1 Sigma lens gehad, een 18-200 en deze heb ik na 2 weken verkocht.... problemen met scherpstellen. Ik denk dat voor mij de IS/OS een grote rol zal spelen, ik schiet meestal beestjes die pas in de late namiddag en dus de zon al niet meer zo prominent aanwezig is en je je sluitersnelheid al moet gaan verlagen en soms je ISO waarde gaan optrekken.
              Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
              Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

              Comment


              • #8
                Re: lens voor vogels fotografie

                Hoi,
                Fotografeer zelf al een aantal jaar met de 100-400mm en dit bevalt mij heel goed. Als je voorbeelden wilt zien (heb hier nog niets ge-upt) kan je kijken op www.lindav.zenfolio.com Alle vogelfoto's zijn met die lens gemaakt. Succes met je keuze.
                gr, Linda
                www.pbase.com/lindavdveeken

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor vogels fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
                  Heeft er iemand ECHTE ervaring met de Sigma 80-400 en de Canon 100-400, is er een groot verschil in beeld qualiteit tussen de twee? Op internet heb ik zowat overal al gelezen dat de Canon het net iets beter doet maar voor sommige mensen is dat net iets beter het waard om dat net (400 euro meer) iets meer te betalen. Mij gaat het er vooral om als ik een lens koop ik tevreden wil zijn en niet na een maand tot het besluit moet komen dat ik beter dat net iets meer had betaald maar als er geen wezenlijk verschil is vind ik die 400 euro ook spijtig, die kan je dan beter in andere dingen inversteren. Ik heb nog maar 1 Sigma lens gehad, een 18-200 en deze heb ik na 2 weken verkocht.... problemen met scherpstellen. Ik denk dat voor mij de IS/OS een grote rol zal spelen, ik schiet meestal beestjes die pas in de late namiddag en dus de zon al niet meer zo prominent aanwezig is en je je sluitersnelheid al moet gaan verlagen en soms je ISO waarde gaan optrekken.
                  Ik heb beide lenzen gehad. En de canon is zijn extra prijs meer dan waard. Is ietsje scherper, veel sneller in AF en minder last van hunting.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor vogels fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door fortune Bekijk bericht
                    hi,

                    ik zal graag vogels fotograferen.
                    ik heb een bepaalde buget voor ogen +- 2000 euro,
                    wat is de beste lens voor die prijs voor canon eos 50D .

                    bedankt ,
                    Prime objectief:
                    - Canon 400 f5.6 L USM zijn. (+-1200€)

                    Zoom objectief:
                    - Canon 100-400 f4.5-f5.6 L IS USM (+-1270€)
                    - Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS (+-780€)


                    En natuurlijk niet vergeten een goed statief en een goede statief kop. Ik heb ondertussen voor dit soort fotografie 3 verschillende statief koppen gebruikt: 3-weg systeem, balhoofd en de wimberly WH-200. En deze laatste mag dan wel de duurste zijn, maar wint voor mij ruimschoots van de andere 2. 3-weg vond ik te omslachtig, een balhoofd was onhandig omdat alle richtingen los stonden als je hem los zette. Waadoor bij het volgen van een vliegende vogel je toestel soms wegkantelde . Bij de wimberly is je toestel perfect ondersteund en kun je de 2 richtingen zachtjes los laten staan, waardoor je ten alle tijden goed kan bewegen. En mits deze lenzen allen een statiefvoet hebben hoef je ook niet bang te zijn als je statief niet 100% waterpas staat. Waardoor je horizon extreem scheef staat. je zet gewoon je statiefgondel zachtjes los en verdraait het objectief in de gondel tot je waterpas staat.
                    Het is een duure statiefkop, maar wel zen prijs waard voor deze fotografie.
                    De klemkracht op het statiefplaatje is zelfs sterk genoeg om je statief op je schouder te leggen tijdens het wandelen, zonder dat je toestel er uit schuift.



                    Statiefkop:
                    - Wimberlykop +-600€

                    Statief:
                    - Velbon Geo N640 +-345€ ( dit is de opvolger van de velbon sherpa pro 640, waar ik mee werk. En ben daar 100% tevreden van.) Bij Gitzo en Manfrotto ga je veel meer moeten betalen voor een carbon statief.

                    Sammenvatting:

                    Als je nog geen degelijk statief en statiefkop hebt raad ik bovenstaand aan. Wat al +- 945€ is.
                    Hierdoor blijft er +- 1055€ over voor een lens.


                    Klinkt misschien stom, maar camouflage helpt ook in deze fotografie. Zowel voor jezelf als voor je materiaal. Hier is een topic over getest materiaal. Ikzelf heb dit materiaal. Waar ik 100% tevreden over ben. Hiermee ben ik aan zee al op het natte eb strand gaan liggen zonder dat er iets door kwam. Ik gebruik de parka met kap en gevoerde waterafstotende broek.

                    Camouflage ringen verkopen ze ook voor rond je lens. Maar als je wat handig bent maak je ze perfect zelf. Ik ben naar een groothandel in stof gegaan. en heb daar voor 14€ een lap stof van ik denk wel 2,5mx6m gekocht. (was het laatste van de rol ) En na een paar uurtjes achter het stikmachien had ik men camouflage ringen. Was een heeeeel pak goedkoper.
                    Last edited by Tunie; 31 december 2009, 12:04.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor vogels fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door M@rio Bekijk bericht
                      Ik heb een korte test van 3 mogelijke kandidaten op mijn website staan, mogelijk is die ook voor jou interessant.



                      Mario
                      Je zgn korte test is zeer grondig gedaan

                      Kan de conclusies voor de Canons bevestigen
                      De 400 5.6 heeft ook een snellere AF, behalve met een (afgeplakte) extender waar de 100-400 minder hunt

                      Ik heb de 2, het enige zinnige alternatief voor mij (om nog uit de hand te kunnen werken) zou een EF300L 2.8 IS zijn met 1.4 en 2.0 extenders

                      Dit zou een zeer scherpe, snelle 300mm f:2.8 geven (voor grotere vogels in vlucht bv), een wschl nog zeer goede 420mm f:4 (alhoewel niet scherper dan de 400 5.6) en een nog steeds bruikbare compacte 600mm f:5.6, dit alles met IS en AF

                      Nog niet geprobeerd, iemand hier ervaring mee ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor vogels fotografie

                        Vergeet geen schuiltent
                        Mijn foto's
                        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor vogels fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                          Statiefkop: - Wimberlykop +-600€
                          Is er echt geen (veel) goedkopere oplossing?
                          Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor vogels fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik heb de 2, het enige zinnige alternatief voor mij (om nog uit de hand te kunnen werken) zou een EF300L 2.8 IS zijn met 1.4 en 2.0 extenders

                            Dit zou een zeer scherpe, snelle 300mm f:2.8 geven (voor grotere vogels in vlucht bv), een wschl nog zeer goede 420mm f:4 (alhoewel niet scherper dan de 400 5.6) en een nog steeds bruikbare compacte 600mm f:5.6, dit alles met IS en AF

                            Nog niet geprobeerd, iemand hier ervaring mee ?
                            Ik heb zowel een 300F2.8L IS als een 500F4L IS , de 300 samen met een 2x geeft best goede resultaten maar persoonlijk zou ik dan liever ineens doorsparen voor de 500mm , die geeft met een 1.4x schitterende resultaten en een heel mooi bereik. De 300 is heel goed (ook met een 1.4 extender) , schitterend zelfs maar die gebruik ik sinds ik de 500 heb meestal voor andere zaken of groter wild
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor vogels fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                              Vergeet geen schuiltent
                              Dat is voor vogels de allerbeste investering, dat kan geen lens tegenop......

                              Comment

                              Working...
                              X