Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communicatie met externe flitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Communicatie met externe flitsers

    Beste,

    Graag zou ik weten wat de mogelijkheden zijn om off camera flashes aan te sturen en wat de implicaties zijn van elke methode. Ik beschik over een D60 (geen commander mode) en beschik binnenkort over een SB-900. Ik beschik ook over een kleine SB-400, maar ik ga er momenteel van uit dat deze niet kan aangestuurd worden off camera. Dit zijn de mogelijkheden waarvan ik weet heb:

    1) met RF trigger/receiver de off-camera SB-900 aansturen. Is een pc-adapter hier nodig en wat is dan zijn functie?
    2) SB-900 op de camera zetten en gebruiken als commander voor andere flashes (deze laatsten dan nog bij te kopen)
    3) flash van D60 gebruiken om off-camera SB-900 te triggeren
    4) werken met een draad van camera naar off camera SB-900
    5) werken met Nikons SU-800.

    Qua prijs (van goedkoop naar duur) ga ik uit van deze volgorde: 3 - 1 - 4 - 5 - 2

    Hoe zit het in elk van deze opties met de flitsaansturing: In welke opties kan je uitsluitend manueel werken? In welke opties kan je het signaal van de camera opvangen en dit gebruiken om de flitser navenant aan te sturen (ik ga ervan uit dat de camera dan de positie kent van onderwerp en van flitser en op basis van die informatie en belichtingsmeting de flitser aanstuurt, dus niet manueel)? Wat is het precieze verschil tussen optie 1 en optie 5? En de voor en nadelen van de opties? Alvast bedankt.
    Last edited by Koffe; 30 december 2009, 09:41.

  • #2
    Re: Communicatie met externe flitsers

    best kan je eerst even de sticky bovenaan lezen ''wat heb je allemaal nodig om als strobist van start te gaan''
    en deze thread : http://forum.belgiumdigital.com/f99/...jn-289421.html

    hier vind je er genoeg over naar mijn mening
    mvg
    Hans

    Comment


    • #3
      Re: Communicatie met externe flitsers

      Bedankt Hans voor je reactie. Had ze al doorgelezen en dat heeft me zeker al geholpen,maar ik mis toch wel overzicht voor mezelf. In 'wat nodig om als strobist van start te gaan' staat dat je triggers nodig hebt (optie 1). Het is mij bijvoorbeeld niet helemaal duidelijk of deze triggers enkel de flash laten afgaan of ook kunnen vertellen aan de flash hoe intens hij moet afgaan (zie post boven). Is dat dan dezelfde functionaliteit als in optie 2 of is dat net het verschil tussen beide opties? En wat is het verschil met optie 5? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
      Last edited by Koffe; 30 december 2009, 14:32.

      Comment


      • #4
        Re: Communicatie met externe flitsers

        Deze triggers laten enkel de flits afgaan. Het vermogen instellen doe je manueel op de flitser.

        Als je gebruik maakt van een sb900/SU800 als master kan je cls compatibele flitsers aansturen in verschillende groepen. Elke groep met z'n eigen vermogen.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Communicatie met externe flitsers

          Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
          Het is mij bijvoorbeeld niet helemaal duidelijk of deze triggers enkel de flash laten afgaan of ook kunnen vertellen aan de flash hoe intens hij moet afgaan (zie post boven). Is dat dan dezelfde functionaliteit als in optie 2 of is dat net het verschil tussen beide opties? En wat is het verschil met optie 5? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
          je hebt beiden... je betaalt echter voor de functionaliteit...

          goedkoop kan het door alles manueel te doen, je maakt gebruik van een goedkoop set triggers, je bent onafhankelijk van het type en merk van flash (ze moeten wel manueel kunnen ingesteld worden van 1/1 tot 1/16 of lager), dus dat is goedkoper...
          je hebt hierdoor volledige controle van je licht, maar je moet naar je flashes lopen telkens je ze wil aanpassen...

          zo was ik eens in de metro van brussel bezig en m'n model en de flashes stonden aan de andere kant van het spoor... ik heb heel wat rondgelopen, heel wat trappen...



          CLS is een andere mogelijkheid, optie 2... daar kan je vanop je camera alles regelen, maar je hebt line-of-sight nodig en slechts enkele Nikon flashes ondersteunen dit... SB800, SB900, SB600

          tenslotte bestaan er ook triggers die CLS radiografish doorsturen, daar heb je dus de SB800, SB900 of SB600 voor nodig en de dure triggers... (pocketwizzard binnenkort voor nikon en radiopopper)

          draad werkt ook... je kan een 10 meter lange iTTL draad kopen

          meesten van ons werken hier met CLS of manuele radio triggers...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Communicatie met externe flitsers

            Bedankt d_oracle en paly! Dat verduidelijkt al veel! En met je uitleg van in de metro zie ik meteen voor me wat je wil zeggen;-) En ik weet nu ook waarvoor de pocketwizard dient. Nog enkele vragen (sorry als ze voor jullie erg vanzelfsprekend zijn:-)):

            - waarom niet gewoon optie 3 ipv triggers? Is dat niet nog goedkoper? of kan het licht van de triggerende on-camera flash makkelijk je belichting om zeep helpen? Is het niet mogelijk de power daarvan heel laag te zetten zodat niet bijdraagt tot exposure? Of werkt het dan niet meer?
            - wat is het verschil tussen de pocketwizard en de RF602 triggers?
            - Bij CLS kan je vanop je camera alles regelen. Bedoel je daar dan mee dat je van elke flitser of groep van flitsers rechtstreeks op je camera kan aanduiden met welk vermogen je ze wil doen flitsen? En als gemakkelijkheidsoplossing in het geval het snel moet gaan, kan de camera dit ook automatisch? (zoals mogelijk is on-camera) Heet dat laatste dan TTL? En de i in iTTL is dan dat vanop een afstand doen? Maar wat is dan het verschil tussen CLS en iTTL? CLS kan voor groepen van flashes en iTTL maar voor één?
            - met line of sight bedoel je daarmee dat de flitser niet gedetecteerd kan worden als hij bijvoorbeeld achter een muur staat?
            - Ik heb ergens gelezen dat in optie 1 een pc-adapter nodig is. Klopt dat? Sluit je dan je flash aan op je pc? Waarom? Wat is de bedoeling?
            - is de SU-800 ook een voorbeeld van een trigger die CLS radiografisch aanstuurt?
            - Wat is mogelijk met een master en een slave flitser opstelling?

            Veel vragen, maar de antwoorden zullen helpen om me een beeld te vormen van de algemeen gebruikte termen, de mogelijkheden, van wat gangbaar gebruikt wordt en om keuzes te maken. Thanks a lot!
            Last edited by Koffe; 31 december 2009, 00:51.

            Comment


            • #7
              Re: Communicatie met externe flitsers

              Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
              Bedankt d_oracle en paly! Dat verduidelijkt al veel! En met je uitleg van in de metro zie ik meteen voor me wat je wil zeggen;-) En ik weet nu ook waarvoor de pocketwizard dient. Nog enkele vragen (sorry als ze voor jullie erg vanzelfsprekend zijn:-)):

              - waarom niet gewoon optie 3 ipv triggers? Is dat niet nog goedkoper? of kan het licht van de triggerende on-camera flash makkelijk je belichting om zeep helpen? Is het niet mogelijk de power daarvan heel laag te zetten zodat niet bijdraagt tot exposure? Of werkt het dan niet meer?
              enigzins goedkoper omdat je geen triggers nodig hebt, echter lukt dit enkel met de moderne en duurdere flitsen. Een goedkope trigger + 2e hands SB 24, 26, ... is goedkoper dan een sb-600, sb 800, sb 900. Zoals gemeld moet je ook line-of-sight behouden. Interne flits op commandermode heeft geen invloed op belichting, geen ervaring met standaard mode (met sterk verlaagde power) maar 't lijkt me niet aangewezen, je krijgt er geen CLS - functionaliteit mee

              Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
              - wat is het verschil tussen de pocketwizard en de RF602 triggers?
              Weinig bij de klassieke pocketwizards, deze zijn wat robuuster en wat meer functionaliteit misschien. Quality control zal wat beter zijn. Ze zijn/waren de standaard. Met de nieuwe kan je vanop afstand de power van de (moderne) flitsen bijregelen, je hebt ook geen line-of-sight nodig

              Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
              - Bij CLS kan je vanop je camera alles regelen. Bedoel je daar dan mee dat je van elke flitser of groep van flitsers rechtstreeks op je camera kan aanduiden met welk vermogen je ze wil doen flitsen? En als gemakkelijkheidsoplossing in het geval het snel moet gaan, kan de camera dit ook automatisch? (zoals mogelijk is on-camera) Heet dat laatste dan TTL? En de i in iTTL is dan dat vanop een afstand doen? Maar wat is dan het verschil tussen CLS en iTTL? CLS kan voor groepen van flashes en iTTL maar voor één?
              bij CLS ken idd de power regelen vanop afstand, én met groepen werken. Het is ook geen magisch wondermiddel, afstanden , richtingen, al dan niet gebruiken van lichtmodifiers worden niet geregistreerd. Het blijft een creatief proces. Bekijk anders eens het boek Hot Shoe Diaries van McNally eens.

              Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
              - met line of sight bedoel je daarmee dat de flitser niet gedetecteerd kan worden als hij bijvoorbeeld achter een muur staat?
              inderdaad, het signaal wordt binnenshuis wel gereflecteerd om muren en plafond bvb. In de tuin moet je de flits niet achter een dikke eik verstoppen, misschien lukt het, maar evengoed niet. 'k dacht begrepen te hebben dat je eventueel wel een extra flits plaatsen, niet om te belichten maar om het signaal verder door te geven.

              - Ik heb ergens gelezen dat in optie 1 een pc-adapter nodig is. Klopt dat? Sluit je dan je flash aan op je pc? Waarom? Wat is de bedoeling?
              'pc' heeft hier niets met computer te maken, 't is gewoon een kabeltje dat je kan gebruiken tussen camera en flits of tussen flist en trigger
              http://www.flashzebra.com/short_pc_sync/0059.shtml

              - is de SU-800 ook een voorbeeld van een trigger die CLS radiografisch aanstuurt?
              niet radiografisch, maar net zoals een SB-800 sb 900 (je kan er wel niet mee flitsen)

              - Wat is mogelijk met een master en een slave flitser opstelling?
              alles, de slave flitst als de master flitst

              d_oracle, waar blijft die wiki ? LOL
              Last edited by Sam Jae; 31 december 2009, 07:33.

              Comment


              • #8
                Re: Communicatie met externe flitsers

                Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
                - Bij CLS kan je vanop je camera alles regelen. Bedoel je daar dan mee dat je van elke flitser of groep van flitsers rechtstreeks op je camera kan aanduiden met welk vermogen je ze wil doen flitsen? En als gemakkelijkheidsoplossing in het geval het snel moet gaan, kan de camera dit ook automatisch? (zoals mogelijk is on-camera) Heet dat laatste dan TTL? En de i in iTTL is dan dat vanop een afstand doen? Maar wat is dan het verschil tussen CLS en iTTL? CLS kan voor groepen van flashes en iTTL maar voor één?
                TTL (Through-The-Lens) is de lichtmeting methode. CLS (Creative Lighting System) is het concept dat Nikon gebruikt voor communicatie tussen de speedlights en de camera. CLS gebruikt oa. TTL.
                De 'laatste generatie' van TTL is door Nikon iTTL gedoopt om oa onderscheid te maken met een vorige generatie die DTTL noemde, maar sedert de D1 en D100 series niet meer echt gebruikt wordt. Een SB-600 of SB-800 gemonteert op een D1 zal nog steeds de DTTL ondersteunen, de SB-900 niet meer.

                De i in iTTL heeft dus op zich niets te maken met de mogelijkheid van remote of off-camera aansturen

                Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
                - met line of sight bedoel je daarmee dat de flitser niet gedetecteerd kan worden als hij bijvoorbeeld achter een muur staat?
                Ja, de camera (of commander) moet de andere flashes 'zien'. Het is net als je afstandsbediening van je TV. Met een IR afstandsbediening kun je meestal in de kamer ernaast de TV niet meer bedienen.
                Wil een een flash dus héél ver plaatsen, of achter een hoek, of in een andere kamer dan moet je dus ofwel kabels ofwel radiotriggers gaan gebruiken.

                Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
                - is de SU-800 ook een voorbeeld van een trigger die CLS radiografisch aanstuurt?
                De SU-800 is een pure commander voor het CLS systeem. De SU-800 gebruikt net als een speedlights infrarood communicatie en is dus geen 'radio' trigger. Line-of-sight blijft dus noodzakelijk. Je kan de SU-800 zien als een SB-800 maar dan zonder de flashkop en met eenvoudiger menus

                De SU-800 / SB-800 / SB-900 kan 3 groepen van speedlights aansturen (4 kanalen per groep om interferentie met bvb andere fotografen in uw buurt te vermijden).
                Daarbij kan een group bvb op TTL staan en een andere groep volledig op manueel (M) en de 3e group op AA (Aperture-based automatic - een niet-TTL flash mode) of om het even welke mode de speedlight ondersteund (TTL, TTL BL, AA, A, GN, RPT, M)
                De pop-up flash van bvb een D80/D90/D200/D300/D700 kan maar twee groepen direct sturen en de D70 slechts één group


                Oorspronkelijk geplaatst door Koffe Bekijk bericht
                - Wat is mogelijk met een master en een slave flitser opstelling?
                Als je de pop-up of on-camera speedlight als commander of master gebruikt zijn je andere off-camera speedlights dus 'slaves' of remotes in het CLS concept.
                Je kan natuurlijk ook nog altijd het SU-4 systeem gebruiken, maar dit is veel minder betrouwbaar en er is geen bidirectionele communicatie tussen de flashes en de camera.

                Met CLS kun je drie groepen aansturen. dus bvb één group voor je key-lights, één group voor de fill lights en nog een andere groep voor een speciale functie zoals bvb de omgeving.
                Een group kan theoretisch oneindig veel speedlights bevatten.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Communicatie met externe flitsers

                  OK superbedankt voor alle antwoorden. Welke boeken raden jullie me aan ivm flitstechniek/strobist/studiofotografie? Sam vermeldde al Hot Shoe Diaries van McNally. Anderen die jullie een absolute aanrader vinden?
                  Bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Communicatie met externe flitsers

                    Minimalist Lighting van Kirk Tuck
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment

                    Working...
                    X