Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens keuze voor communie foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens keuze voor communie foto's

    Mijn zus heeft mij gevraagd om komende april de foto's te maken voor de communie van mijn nichtje. Nu heb ik een vraag aan de mensen hier die meer ervaring hebben dan ik met dit soort evenementen.

    Ik heb een D40, met een 18-200 VR lens en een 18-55 kitlens (non vr). Voor foto's binnen en buiten ( NIET in de kerk, dat mag niet blijkbaar) , zonder flits, heb ik hier dan voldoende aan, en welke lens kan ik het beste nemen ? De voorkeur zal liggen op portretten en full body foto's van de gasten, en wat fotos aan tafel enzo, de gebruikelijke sfeer foto's voor feestjes.

    Heb ik een alternatieve lens nodig? Zoja, welke.

    Ik heb niet zoveel ervaring met portret fotografie, dus de maten 35 of 50 mm zeggen me wel iets, maar ik heb er geen ervaring mee. Het prijsverschil tussen beide Nikon AF-s lenzen is behoorlijk en ik zou dan neigen naar de goedkopere, maar is die focus lengte (35) wel geschikt voor portretten op mijn DSX camera? Is er een beter alternatief van een ander merk? En heb ik perse die Autofocus nodig op die lengte?

    Ik ben geen professionele fotograaf, dus ik wil zo min mogelijk wisselen tijdens de feestelijkheden (tenslotte is het voor mij ook een beetje feest, nietwaar?) maar wel genoeg mooie foto's maken.

    Als er mensen zijn met veel ervaring met dit soort zaken dan zou ik graag misbruik willen maken van jullie ervaring.
    Nikon D40 met een 18-200 AF-S DX VR F/3.5-5.6 G-IF ED en een AF-S 18-55 F/3.5-5.6 GII ED Kitlens

  • #2
    Re: lens keuze voor communie foto's

    Als je geen foto's in de kerk moet trekken zal dit voldoende zijn hoor! Die 18-55 moet er niet eens op dan...

    Als je in de kerk moet schieten (je zegt dat dit niet mag, maar ik denk dat het met flits niet mag, zonder wel) , zou ik je aanraden om een goedkope (100€) 50mm 1.8 lens te kopen, wat op ee D40 equivaleert met een 75mm lens, die lekker lichtsterk is op 1.8.
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

    Comment


    • #3
      Re: lens keuze voor communie foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Mista Molla Bekijk bericht
      Als je geen foto's in de kerk moet trekken zal dit voldoende zijn hoor! Die 18-55 moet er niet eens op dan...

      Als je in de kerk moet schieten (je zegt dat dit niet mag, maar ik denk dat het met flits niet mag, zonder wel) , zou ik je aanraden om een goedkope (100€) 50mm 1.8 lens te kopen, wat op ee D40 equivaleert met een 75mm lens, die lekker lichtsterk is op 1.8.
      hou er wel rekening mee dat de 100 euro voor een af-d is en dus geen autofocus gaat hebben.

      kitlens vervangen door een 17-50 f2.8 van tamron kan al leuk worden.
      flits jah, ...

      hangt er eigenlijk vanaf wat je ervoor wilt uitgeven.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: lens keuze voor communie foto's

        Kwa budget zit ik ergens tussen 100 en 300 euro, maar het liefst spaar ik mijn geld natuurlijk. Onder het motto, als het niet nodig is dan is het niet nodig.
        Ik flits liever niet omdat de ingebouwde flits naar mijn mening lelijke foto's geeft. Ik moet dan wel toegeven dat ik geen ervaring heb met externe flitsers. Ik weet niet of het zinvol is dat te overwegen? Ik zou dan moeten gaan oefenen, maar april is nog even weg, dus het is een optie, eventueel.

        Maar van flitsers heb ik alhelemaal geen verstand. Wat is een goede betaalbare flitser voor een newbie amateur? Ik heb geen idee
        Nikon D40 met een 18-200 AF-S DX VR F/3.5-5.6 G-IF ED en een AF-S 18-55 F/3.5-5.6 GII ED Kitlens

        Comment


        • #5
          Re: lens keuze voor communie foto's

          Neem gerust je 18-200VR.
          Als je hier niet tevreden over bent ga je heeeel veel geld moeten uitgeven voor andere lenzen.
          Ikzelf heb deze lens ook en heb hiermee ook communiefoto's gemaakt tot zelfs huwelijkreportages.
          Den eraan, JIJ maakt de foto's en niet je lens.

          Comment


          • #6
            Re: lens keuze voor communie foto's

            interne flits trekt idd op niks!
            waarom zouden de SB400/600 en 900 anders bestaan?
            sigma en metz bieden ook goede flitsers voor minder geld hoor
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: lens keuze voor communie foto's

              Je kan zonder problemen werken met de 18-200, buiten zonder flits, binnen met flits en de camera op hoge iso. Je kan misschien beter investeren in een externe flitser dan in dure lenzen waarmee de resultaten toch niet merkbaar beter worden. Maar je moet dan wel leren werken met die flitser.

              In de kerk is het normaal dat je geen foto's mag maken, anders staan de ouders, grootouders, ooms en tantes allemaal vooraan in de kerk...

              Dit jaar heb ik hier in de kerk alle foto's gemaakt, met twee camera's (24-70 op de 40D, 70-200 op de 1D MKIII), en op elke camera een flitser. Ik heb maar een paar seconden op de stoel gezeten die voor mij voorbehouden was, de rest van de tijd heb ik altijd foto's gemaakt.
              De CD met alle foto's ook van de voorbereidingen en de "generale repetitie" is onder de ouders verdeeld voor 5 euro per stuk.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: lens keuze voor communie foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door Brijner Bekijk bericht
                NIET in de kerk, dat mag niet blijkbaar
                Sure you can't, you'll get spanked by the pastor

                Je D40 gaat niet diep genoeg in ISO om zonder flash indoors te gaan schieten, althans niet in een doorsnee kerk... Ofwel lap je de voorschreven regels aan je laars en ga je toch op 2m van je onderwerp staan en steek je een deftige flitser af. Zoniet, koop de foto van de pro die een deal heeft gemaakt met de plaatselijke sekteleider Wat ABSOLUUT goeikoper is voor het betere resultaat!

                Daarnaast is met je D40/18-200VR alles te schieten zolang je maar genoeg licht voorziet; als ge iets wilt bijkopen, laat het dan licht zijn: een speedlight sb900, sb800 of een sb600, naar gelang 't budget...

                Veel succes.
                F.

                Comment


                • #9
                  Re: lens keuze voor communie foto's

                  Tja, een lens voor een communie? Bestaat dat eigenlijk?

                  Ikzelf heb het afgelopen jaar ook als enigste fotograaf enkele 1ste communies en heilige vormsels (plechtige communie) geschoten in opdracht van de scholen.

                  Zonder de discussie te willen opstarten over het wel dan niet fotograferen van anderen hier mijn advies:

                  Probeer het eerst eens uit met hetgeen je hebt of :
                  1) Iso zo hoog mogelijk
                  2) Een prime 50mm 1.8 of 85mm 1.8 aanschaffen
                  3) Flitsen op een communie-viering is uit ten boze. (ik heb er al de kerk weten uitzetten of de viering die stop gezet werd door de pastoor)

                  OPMERKING: Je mag nog zo lichtsterke objectieven hebben: Als je op een plek zit waar de zon lekker door een groot kerkraam naar binnen schijnt (tegenlicht) zou je wel eens ontevreden huiswaarts kunnen keren.

                  Wees gegroet,
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens keuze voor communie foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                    Tja, een lens voor een communie? Bestaat dat eigenlijk?

                    Ikzelf heb het afgelopen jaar ook als enigste fotograaf enkele 1ste communies en heilige vormsels (plechtige communie) geschoten in opdracht van de scholen.

                    Zonder de discussie te willen opstarten over het wel dan niet fotograferen van anderen hier mijn advies:

                    Probeer het eerst eens uit met hetgeen je hebt of :
                    1) Iso zo hoog mogelijk
                    2) Een prime 50mm 1.8 of 85mm 1.8 aanschaffen
                    3) Flitsen op een communie-viering is uit ten boze. (ik heb er al de kerk weten uitzetten of de viering die stop gezet werd door de pastoor)

                    OPMERKING: Je mag nog zo lichtsterke objectieven hebben: Als je op een plek zit waar de zon lekker door een groot kerkraam naar binnen schijnt (tegenlicht) zou je wel eens ontevreden huiswaarts kunnen keren.

                    Wees gegroet,
                    Ik zou het in de kerk fotograferen gewoon laten vallen. Mag niet en het is een beetje afrontelijk als de pastoor moet vragen om geen foto's te maken
                    als prime zou ik eerder naar de 35mm f1.8 AF-S kijken dan naar de 50 of 85 mm omdat een D40 geen interne motor heeft en handmatig scherpstellen met 50mm al enige ervaring vraagt. ook voor full body portretten binnen ed is 50mm al erg veel. 35misschien zelfs al, maar die is verder nog wel te gebruiken.
                    Ik zou kiezen: pillampke erbij en als er nog plaats (budget) is een 35mm f1.8 AF-S
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens keuze voor communie foto's

                      Het lijkt me dat de communie in de kerk is, ik heb nog zelden meegemaakt dat fotograferen daar verboden is, alhoewel ik me kan voorstellen als daar 80 man zijn toestel pakt, het een beetje irritant wordt. Dus als je van de communie geen foto's mag maken heb je er ook geen lens voor nodig.
                      Verder kun je alleen op zo'n dag net zulke foto's maken als op alle andere dagen waarop mensen bij elkaar komen, dus dat kan met alle lenzen, als je er maar mee om kan gaan.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens keuze voor communie foto's

                        Voor buiten zal de 18-200 wel goed zijn, voor binnen zou ik toch een externe flits over wegen hoor.
                        Laatste heb ik wat foto's genomen op het personeelsfeest van mijn werk met de SB-900 in combi met tamron 17-50 F2.8 en moet zeggen dat ik best tevreden was over mijn foto werk.
                        Racing Pics
                        Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                        Comment

                        Working...
                        X