Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

    Met de aankoop van een 5DmkII heb ik het 1.6 crop wereldje definitief vaarwel gezegd. Nu vond ik persoonlijk dat mijn 8mm fisheye van Peleng een heerlijk lensje was op 1.6 crop. Echter op FF en 1.3 crop vind ik het niet zo'n ideale lens omwille van de zwarte randen. Nu kan je zeggen crop de foto's maar zeker in geval van mijn 1DmkIII zo ik graag nog zoveel mogelijk resolutie overhouden in mn beeld ten gunste van grote afdrukken en verdere crops.

    Nu is mn vraag dus of iemand weet welke prime's op FF overeenkomen met een 8mm fisheye op 1.6 crop? Ik weet dat brandpunt en beeldhoek omrekenen niet altijd perfect opgaat bij een fisheye, vandaar mijn twijfel.
    Ik dacht aan een 15mm fisheye. Zo heb ik bvb zitten kijken naar de Zenitar 16mm fisheye omdat dat nog een vrij goedkope oplossing is, en AF heb ik toch niet meteen nodig op een fisheye...
    Langs de andere kant zou ik toch graag wat kwaliteit willen en dacht ik aan de Canon 15mm maar deze is meteen wel 4x zo duur
    Ken Rockwell zegt dat de Zenitar een fantastische lens is op f16. Ik mik ze wel vooral te gebruiken rond f4-f8 en soms op f2.8. Zou de Canon hierin beduidend beter zijn?


    Heeft er iemand ervaring met een 180° diagonale FF fisheye zonder zwarte randen?
    Ervaringen met de Canon 15mm f2.8 fisheye zijn zeker welkom. Zwarte randen op FF? Snelheid AF? Beeldkwaliteit volopen en toegenepen? Flare gevoeligheid?

    alvast bedankt.
    Last edited by Matthias; 28 december 2009, 09:56.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

    Hey,

    Ik heb de zenitar 16 mm en gebruik deze op een 1.3 crop...
    Ik ben tevreden over de breedhoek en fisheye effecht dat je hiermee krijgt (ook al is dit beduidend minder dan een 8mm op een 1.6 crop) maar ik ben niet echt te spreken over de scherpte van dit objectief...
    het zijn allebij manuele lenzen dus ik weet hoe ik er mee moet werken, dus daar ligt het niet aan...
    voor de rest lees overal goede comentaren over die lens, ik zal dus wel een slecht exemplaar hebben vrees ik.
    ik kijk ondertussen uit naar deze :
    Alles over samyang-14mm-f-2-8-gaat-259-euro-kosten-update- op digifotopro.nl - Het laatste nieuws over camera’s, objectieven, interviews, exposure, talent, software en meer.

    en hoop dat dit een betere oplossing gaat zijn...
    o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

    Comment


    • #3
      Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

      Lancering van DEZE is uitgesteld tot 1ste kwartaal 2010.
      Wat de verbeteringen zouden kunnen zijn t.o.v. de preserie weet ik niet.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

        Ik heb een zenitar 16mm fish en sigma 15mm fish op FF.
        Ben geen zo'n pixelpeeper, maar grootste verschil in die 2 is dat bij de sigma de minimum focus afstand 15 cm is en bij de zenitar is dat 30 cm als ik me nie vergis (en natuurlijk ook de AF). Qua flaregevoeligheid hebben ze beiden weinig last van flares.
        Op F2.8 zal die zenitar te soft zijn vrees ik (vooral in de randen). Ik wil wel es enkele testshots doen.

        Comment


        • #5
          Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Lancering van DEZE is uitgesteld tot 1ste kwartaal 2010.
          Wat de verbeteringen zouden kunnen zijn t.o.v. de preserie weet ik niet.
          Merci die review was ik nog neit echt tegengekomen...
          o/-<]: Don't Feed The Models!? www.jeroensimoens.net

          Comment


          • #6
            Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

            Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
            Lancering van DEZE is uitgesteld tot 1ste kwartaal 2010.
            Wat de verbeteringen zouden kunnen zijn t.o.v. de preserie weet ik niet.
            ik heb de RAW samples op de D3X eens bekeken van dit lensje. Waaaauw wat een scherpte op f2.8, zelfs in de hoeken echt nog scherp op 14mm en f2.8...
            vignettering en vervorming dat is een andere zaak, heel sterke vignettering op f2.8 en de vervorming is ook sterk, maar ik wilde eerst voor een fisheye gaan dus ja, no harm done

            desalniettemin, deze komt op mn lijstje!!
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

              Wat dacht je van de Nikon DX 10,5mm, heb gezien dat je die kunt kopen zonder zonnekap bij Nikon.

              Als goed is is dit het resultaat op FX
              http://www.nikonservice.nl/shop/imag...%20fisheye.gif


              Last edited by Rogier; 28 december 2009, 20:01. Reden: Even een url van gemaakt inplaats van ingeladen plaatje
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                ik heb de RAW samples op de D3X eens bekeken van dit lensje. Waaaauw wat een scherpte op f2.8, zelfs in de hoeken echt nog scherp op 14mm en f2.8...
                vignettering en vervorming dat is een andere zaak, heel sterke vignettering op f2.8 en de vervorming is ook sterk, maar ik wilde eerst voor een fisheye gaan dus ja, no harm done

                desalniettemin, deze komt op mn lijstje!!
                Opvallend is dat jouw conclusie ten aanzien van de scherpte (Waaaauw wat een scherpte op f2.8, zelfs in de hoeken echt nog scherp op 14mm en f2.8...) in tegenspraak is met een van de conclusies in het artikel (mediocre image quality at the edge of a full frame). Een beoordeling van scherpte is weliswaar tot op zekere hoogte subjectief maar deze beoordelingen lopen wel heel sterk uit elkaar ....

                Comment


                • #9
                  Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Opvallend is dat jouw conclusie ten aanzien van de scherpte (Waaaauw wat een scherpte op f2.8, zelfs in de hoeken echt nog scherp op 14mm en f2.8...) in tegenspraak is met een van de conclusies in het artikel (mediocre image quality at the edge of a full frame). Een beoordeling van scherpte is weliswaar tot op zekere hoogte subjectief maar deze beoordelingen lopen wel heel sterk uit elkaar ....
                  ik moet eerlijk zeggen dat ik die review totaal niet gelezen heb.
                  Ik heb de testfoto's van de D3X gewoon in mijn Lightroom ingeladen en ben eenvoudigweg tot de conclusie gekomen dat de hoeken van die 14mm een pak scherper waren op f2.8 dan de hoeken van mijn 17-40 op 17mm en F5.6... dat vind ik eigenlijk wel de moeite om te doen

                  pas op, ik heb de foto's niet van die Review site gehaald maar van deze poolse website: http://www.swiatobrazu.pl/samyang_14...testowe.html,2
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                    Opvallend is dat jouw conclusie ten aanzien van de scherpte (Waaaauw wat een scherpte op f2.8, zelfs in de hoeken echt nog scherp op 14mm en f2.8...) in tegenspraak is met een van de conclusies in het artikel (mediocre image quality at the edge of a full frame). Een beoordeling van scherpte is weliswaar tot op zekere hoogte subjectief maar deze beoordelingen lopen wel heel sterk uit elkaar ....
                    enneh, bear in mind dat de 259 euro als richtprijs vaneigens meespeelt in mijn euforie hé, als je ziet dat de Canon versie ruw gezegd het tienvoud van de prijs is...
                    AF voor zulke lens is voor mij trouwens niet echt zo belangrijk, met zulke brede hoek neem ik liever tijd voor mijn compositie, wat mij wel de kans geeft om te MF'en
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      ik moet eerlijk zeggen dat ik die review totaal niet gelezen heb.
                      Ik heb de testfoto's van de D3X gewoon in mijn Lightroom ingeladen en ben eenvoudigweg tot de conclusie gekomen dat de hoeken van die 14mm een pak scherper waren op f2.8 dan de hoeken van mijn 17-40 op 17mm en F5.6... dat vind ik eigenlijk wel de moeite om te doen

                      pas op, ik heb de foto's niet van die Review site gehaald maar van deze poolse website: http://www.swiatobrazu.pl/samyang_14...testowe.html,2
                      Uiteindelijk is voor jou je eigen oordeel toch het allerbelangrijkst

                      Comment


                      • #12
                        Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        enneh, bear in mind dat de 259 euro als richtprijs vaneigens meespeelt in mijn euforie hé, als je ziet dat de Canon versie ruw gezegd het tienvoud van de prijs is...
                        AF voor zulke lens is voor mij trouwens niet echt zo belangrijk, met zulke brede hoek neem ik liever tijd voor mijn compositie, wat mij wel de kans geeft om te MF'en
                        Yep, prijs/kwaliteit is waar het uiteindelijk om draait ...

                        Maar de Canon fisheye kost toch geen 2600 Euro? Ik dacht eerder aan een 600 Euro, maar moet wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de prijsaanpassingen die Canon voor ons in 2010 in petto heeft

                        Comment


                        • #13
                          Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                          Rogier, TS werkt met Canon
                          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                          BD1614BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                            Rogier, TS werkt met Canon
                            Ja en dan?

                            http://www.16-9.net/nikon_g/
                            Met dat adaptertje zal het lensje ook goed doen op een Nikon. En aangezien hij bereid is de tijd te nemen zal hij de MF voor lief nemen
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #15
                              Re: equivalent 8mm fish op crop - fisheye op FF (ervaringen EF 15mm 2.8?)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              AF voor zulke lens is voor mij trouwens niet echt zo belangrijk, met zulke brede hoek neem ik liever tijd voor mijn compositie, wat mij wel de kans geeft om te MF'en
                              Er valt met zo'n lens weinig tot niks te focussen in de zoeker, alles lijkt scherp.
                              (Ik heb ervaring met MF)

                              Comment

                              Working...
                              X