Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met M-lens op pentax K20D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem met M-lens op pentax K20D

    Hallo,

    ik heb op kerstavond een oude pentax-lens meegekregen van mijn schoonvader , omdat ik ergens had gelezen dat alle oude pentaxlenzen ook te gebruiken zijn op de nieuwe DSLR. Het gaat om een Asahi SMC pentax-M 1:2 50 mm. Als ik deze lens op onze K20D draai, dan begint er een F te knipperen op de display. Ik dacht dat dit kwam doordat de pentax niet weet wat het brandpunt van deze oude lens is, maar als ik het brandpunt wil instellen (via menu, instellingen als ik me niet vergis) dan lukt dit niet. Ik kan deze optie niet selecteren, want hij staat in het grijs... Weet iemand hoe ik dit wel zou kunnen doen?

    Merci!!!

    Jana

  • #2
    Re: probleem met M-lens op pentax K20D

    Mijn eerste gedacht is dat je in je instellingen hebt staan dat een lens steeds in de "A" stand moet staan. Dit kan je aanpassen en vervolgens kan je stop-down lichtmeten met de groene knop.
    Te veel lenzen en te weinig tijd.
    http://pentaxlenstest.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: probleem met M-lens op pentax K20D

      In het menu "Persoonlijke instellingen" naar #36 "Diafragmaring gebruiken" instellen op "2 TOESTAAN".

      Toestel in de "M" stand zetten, gewenste diafragma instellen op de lens, en met de groene toets het licht meten.

      Als je de "SR" aanstaat, dan zal uw toestel bij het inschakelen vragen om de brandpuntsafstand in te stellen.

      Is het een lens met een "A" stand op de diafragmaring, dan plaats je deze op de "A" stand en stel je het diafragma in via een van de keuzewieltjes. In dit geval kan je natuurlijk ook in de "Av" stand werken.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: probleem met M-lens op pentax K20D

        Merci voor de uitleg! Heb het uitgeprobeerd, en het lukt om foto's te trekken. Nu nog wa oefenen met de instellingen...
        Vroeger was het toch veel moeilijker om foto's te leren nemen waarbij je zelf sluitertijd en diafragma moest instellen, want dan kon je de resultaten pas bekijken na het ontwikkelen. Respect voor de fotografen van vroeger!

        Comment


        • #5
          Re: probleem met M-lens op pentax K20D

          Oorspronkelijk geplaatst door Bananaqueen Bekijk bericht
          Merci voor de uitleg! Heb het uitgeprobeerd, en het lukt om foto's te trekken. Nu nog wa oefenen met de instellingen...
          Vroeger was het toch veel moeilijker om foto's te leren nemen waarbij je zelf sluitertijd en diafragma moest instellen, want dan kon je de resultaten pas bekijken na het ontwikkelen. Respect voor de fotografen van vroeger!
          Veel succes ermee! ... en bij Pentax blijf je nog steeds uw focusconfirmatie behouden bij het gebruik van MF-lenzen en ze krijgen gratis "shake reduction".

          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

          http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

          Comment


          • #6
            Re: probleem met M-lens op pentax K20D

            Collega's met Pentax,

            ik heb een gelijkaardig probleem met de Pentax K 400/5.6 MF.
            Slaag er niet in om het diafragma te sluiten bij opname.
            Werkt dus enkel op volle opening.
            Weet iemand raad?
            Vroeger was dat een vrij goede combinatie met Super A en later Z1.

            mvg

            Franky

            Comment


            • #7
              Re: probleem met M-lens op pentax K20D

              Kijk eens hierboven, als je diafragmaring op toestaan hebt ingesteld, en het toestel staat in de M stand, dan moet het werken.

              En natuurlijk uw diafragmaring op de lens niet op 5.6 laten staan
              Groetjes van tozumi

              Bezoek hier mijn webstek

              Comment


              • #8
                Re: probleem met M-lens op pentax K20D

                Bedankt,

                maar opletten want straks een colafles van 1976 die zijn terugkeer aankondigt in de pers (Henin en Clijsters zijn dus niet alleen).

                mvg

                Franky

                Comment


                • #9
                  Re: probleem met M-lens op pentax K20D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                  Bedankt,

                  maar opletten want straks een colafles van 1976 die zijn terugkeer aankondigt in de pers (Henin en Clijsters zijn dus niet alleen).

                  mvg

                  Franky
                  Volgens splosdb is dat een goed lensje (++), dus je kan het niet op het materiaal steken he
                  Groetjes van tozumi

                  Bezoek hier mijn webstek

                  Comment

                  Working...
                  X