Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

    naar Tamron 17-55 F 2.8...

    Ik sukkel nog steeds met mijn nikon kitlens 18-55 F3.5 en gezien mijn spaarpotje goed vol zit dacht ik een nieuwe lens te kopen.

    Wat raden jullie aan... blijven bij de Nikon 18-55 F3.5 met daarbij horende extra nabewerkingen en de Nikon 50mm 1.4 aanschaffen als extra lens

    of

    'upgrade' naar iets lichtsterker Tamron 17-55 2.8?

    Groetjes
    Nikon D300

  • #2
    Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

    Werk je met de kitlens veel op 50-55 mm ?
    'k zou zeggen: schroef je kitlens eens vast op 50 mm en zie of je je stoort aan het gebrek aan breedhoek
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
    Flickr album Homepage

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

      zal ik straks eens uitproberen... thx voor de tip...
      Ik wil beide lenzen wel maar weet niet of ze beiden betaalbaar zullen zijn met dit kleine potje hier naast me

      Mss dat ik in eerste instantie de Tamron 17-55 F2.8 moet nemen en later die 50mm 1.4... weet het niet precies...

      Iemand een idee hoe sterk het 'dof' gehalte is van de tamron 17-50 F2.8? minder wss dan dan Nikon 5Omm F1.4 maar wss stukken meer dan mijn huidige 18-50 F3.5-4.5?

      Ik wil meeeeer dof

      groetjes en bedankt voor de post!
      Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

        Het dof gehalte van de lens is alleen afhankelijk van brandpunt, diafragma en afstand en de lens op zich zelf heeft er niks mee te maken. Dus een 18-55 en 17-50 beide op 50mm en 5.6 geven dezlefde dof en ook de 50 1.4 zal dat dan doen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Het dof gehalte van de lens is alleen afhankelijk van brandpunt, diafragma en afstand en de lens op zich zelf heeft er niks mee te maken. Dus een 18-55 en 17-50 beide op 50mm en 5.6 geven dezlefde dof en ook de 50 1.4 zal dat dan doen.
          Lenzen hebben hun eigen maximaal diafragma, dus DOF hangt uiteraard wél af van de lens in kwestie.

          En ik denk dat toch wel duidelijk is dat gevraagd wordt hoe groot het verschil zal zijn tussen 50mm 5.6, 50mm f2.8 en 50mm f1.4.

          Alle lenzen op 50mm op f5.6 is obviously hetzelfde qua scherptediepte (met de 50mm f1.4 het scherpst van alle drie)

          Op f1.4 is het verschil qua DOF enorm met f5.6. Maar ook nog beduidend kleiner in vgl met f2.8. Persoonlijk heb ik veel liever lichtsterke f1.4 à f1.8 vaste lenzen, dan een zoom met f2.8. Creatieve mogelijkheden en scherpte zijn in mijn ogen veel interessanter dan het voordeel van de zoom: namelijk zoomen.

          Zo'n vaste lens is ook veel kleiner en lichter.

          Dus het is afwegen..

          scherpte + compact + DOF + lichtsterkte.... VERSUS... "zoom"

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

            Kan je niet bv een tamron 17-50 f2.8 en nikon 50mm f1.8 kopen 2dehands.

            Dan heb je toch ongeveer beide. met de f1.8 zit je ook goed hoor.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

              Toch eerst je zoom op 50mm zetten en kijken of je daarmee uit de voeten kunt voor het type foto's dat je wilt maken.

              Op wel toestel moet de lens functioneren?
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

                Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                . blijven bij de Nikon 18-55 F3.5 met daarbij horende extra nabewerkingen en de Nikon 50mm 1.4 aanschaffen als extra lens
                Welke problemen heb je met de 18-55, die je met een 50/1.4, maar ook met PS op kan lossen? Als het te weinig licht is, kun je dat nooit met PS oplossen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matheww_1 Bekijk bericht
                  Ik wil meeeeer dof
                  je ziet het hier verkeerd denk ik.

                  Je zal bedoelen ik wil minderrrrrrr DOF
                  Hoe meer DOF (depth of field) hoe meer er scherp is. Hoe minder DOF, hoe meer onscherpe achtergrond/voorgrond
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 50mm F 1.4 of upgrade

                    voor de prijs van die tamron kan je een 50mm f/1.8 en een 35mm f/1.8 dx kopen. Lenzen wisselen went wel en gaat op den duur ook wel snel genoeg.

                    de 50mm f/1.4 wordt op verschillende testsites gezien als de minder goede 50mm. Als je die lichtsterkte of extreem kleine scherptediepte nodig hebt is het wel een goede optie. Al denk ik ook dat het in studiotests aantoonbaar is dat de f/1.8 scherper is, maar dat dat in echte fotografie niet problematisch is. Je kan nu eenmaal alles kapot testen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment

                    Working...
                    X