Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek voor FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek voor FF

    Ik ben opzoek naar een breedhoek voor mijn sony alpha 900

    Ik heb al gemerkt dat er niet veel keuze is maar tussen degene die overschieten kan ik niet kiezen.

    Sigma 12-24 F4.5-5.6
    Tamron - SP AF 14 F2.8
    Carl Zeiss - Vario-Sonnar T 16-35 F2.8 ZA SSM

    Ik heb gehoord dat de sigma vooral een gele schijn heeft..?
    Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

  • #2
    Re: Breedhoek voor FF

    Ik heb voor mijn Nikon D3 een Sigma 15-30, maar ik weet niet of deze ooit bestaan heeft met een vatting geschikt voor Sony, ze is ook niet meer nieuw te krijgen denk ik.
    Last edited by Franciskine; 27 december 2009, 11:20.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek voor FF

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ik heb voor mijn Nikon D3 een Sigma 15-30, maar ik weet niet of deze ooit bestaan heeft met een vatting geschikt voor Sony, ze is ook niet meer nieuw te krijgen denk ik.
      Nee die past niet
      Last edited by Franciskine; 27 december 2009, 11:20.
      Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek voor FF

        Oorspronkelijk geplaatst door Foantje Bekijk bericht
        Ik heb gehoord dat de sigma vooral een gele schijn heeft..?
        Die lens geeft vooral onscherpe en donkere hoeken op 12mm en het microcontrast is wat minder goed over het hele bereik, maar verder is ze wel OK. Er zijn gewoon limieten die je niet kan overschrijden, en 12mm op FF is er zo een. Over de anderen kan ik weinig vertellen. Ik heb de mijne vervangen door de geweldige Nikon 14-24mm , maar daar ben jij als Sony gebruiker natuurlijk weinig mee

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek voor FF

          Wat ik ondervonden heb, je kan de Tokina DX 12 24 gebruiken in FX mode tot 18 mm zonder donkere randen te hebben. (onlangs overgeschakeld naar D700)
          Was eerst zinnes om die direct te verkopen maar toch nog even wachten tot dat ik een budget om een beter geschikte lens te kopen.
          Denk dat het gebruik in FX mode toch geen kwaad kan vermits ze kan gebruikt worden vin DX mode.
          Mvg,
          SW
          BD1071BE

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoek voor FF

            Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
            Wat ik ondervonden heb, je kan de Tokina DX 12 24 gebruiken in FX mode tot 18 mm zonder donkere randen te hebben. (onlangs overgeschakeld naar D700)
            Was eerst zinnes om die direct te verkopen maar toch nog even wachten tot dat ik een budget om een beter geschikte lens te kopen.
            Denk dat het gebruik in FX mode toch geen kwaad kan vermits ze kan gebruikt worden vin DX mode.
            Misschien een gekke opmerking, maar die Tokina op 18mm geeft toch dezelfde beeldhoek als helemaal uitgezoomt naar 12mm in DX modes? Waarom zou je hem dan ooit in DX modus zetten?
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoek voor FF

              Oorspronkelijk geplaatst door Soeki Wan Bekijk bericht
              Wat ik ondervonden heb, je kan de Tokina DX 12 24 gebruiken in FX mode tot 18 mm zonder donkere randen te hebben. (onlangs overgeschakeld naar D700)
              Was eerst zinnes om die direct te verkopen maar toch nog even wachten tot dat ik een budget om een beter geschikte lens te kopen.
              Denk dat het gebruik in FX mode toch geen kwaad kan vermits ze kan gebruikt worden vin DX mode.
              hmm beetje chinees voor mij
              Canon 5D MK II, 85mm 1.2,12-24,24-70 2.8,Fishy

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoek voor FF

                DX = voor crop en FX = voor FF. In de meeste FF camera's is er een optie om je camera te gebruiken in crop-modus. Wanneer je dit doet zal de kamera het beeld uitsnijden tot op het niveau van een crop camera. In de praktijk betekend dit voor Sony dat je 24 mpx wordt bijgesneden tot 11 mpx.

                Wanneer je echter de cropmodus niet gebruikt en je een croplens op een FF zet zal een groot stuk aan de randen niet belicht worden. (dit komt omdat er geen glas voorzit) Je zal dus later op je computer dit gedeelte moeten wegsnijden. Een 12 mm croplens zal dus uiteindelijk maar een beeld geven van een 18 mm objectief op FF.

                Alles draait om de beeldhoek en als je door een klein vensterke naar de wereld moet kijken zie je nu eenmaal minder breed; zeker als de muren nogal dik zijn.

                Maar dit is voor Sony gebruikers niet relevant want die Tokina 12-24 bestaat enkel voor canikon en is ook nog eens een croplens.

                Je zal dus echt moeten kiezen uit jouw eigen lijstje.
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

                Comment

                Working...
                X