Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor Circusfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen voor Circusfotografie

    Hoi

    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Nikon D90 en aangezien mijn passie Circus is, maak ik dus ook vaak circusfoto's. Nu ben ik op zoek naar een objectief dat lichtsterk is en waarmee ik liefst toch kan zoomen.

    Wat de prijs betreft is een Nikkor AF-D 50mm f/1.8 mooi, maar als je dan op de tribune zit kan je het voor foto's wel vergeten

    Welke objectieven zijn dus niet te duur, lichtsterk (indien mogelijk dat bijvoorbeeld het diafragma frequent blijft bij het zoomen?) e.d. ?

    Bedankt!
    Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

  • #2
    Re: Lenzen voor Circusfotografie

    Ik zou een lichtsterke, matige telezoom willen aanbevelen: bv

    Sigma AF 70-200/2.8 EX DG APO MACRO II HSM Nikon

    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen voor Circusfotografie

      Dat ziet er alvast een degelijke lens uit! Nu nog wat sparen Alvast bedankt!

      Andere suggesties blijven welkom!
      Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen voor Circusfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
        Hoi

        Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Nikon D90 en aangezien mijn passie Circus is, maak ik dus ook vaak circusfoto's. Nu ben ik op zoek naar een objectief dat lichtsterk is en waarmee ik liefst toch kan zoomen.

        Wat de prijs betreft is een Nikkor AF-D 50mm f/1.8 mooi, maar als je dan op de tribune zit kan je het voor foto's wel vergeten

        Welke objectieven zijn dus niet te duur, lichtsterk (indien mogelijk dat bijvoorbeeld het diafragma frequent blijft bij het zoomen?) e.d. ?

        Bedankt!
        Ik begrijp de laatste alinea niet helemaal. Bedoel je misschien constant i.p.v. frequent?
        Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen voor Circusfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door kalahari Bekijk bericht
          Ik begrijp de laatste alinea niet helemaal. Bedoel je misschien constant i.p.v. frequent?
          Leek die ik ben ^^ constant ja, dat je dus een maximaal diafragma van 2.8 hebt en als je inzoomt, het toch 2.8 blijft.
          Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen voor Circusfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
            Leek die ik ben ^^ constant ja, dat je dus een maximaal diafragma van 2.8 hebt en als je inzoomt, het toch 2.8 blijft.
            Dan let je erop dat er bij de benaming van de lens maar één diafragma-gatal staat, bijvoorbeeld Sigma 70-200 f2,8. Bij de minder lichtsterke zoomlenzen is dat meestal f3,5 - f5,6 , in dat geval heeft de lens geen constante maximale diafragma-opening, maar wordt de lens minder lichtsterk als je inzoomt op het onderwerp.

            Een van de goedkoopste oplossingen is de Sigma of Tamron 70-200 f2,8 , maar het is best mogelijk dat die zelfs niet voldoende lichtsterk zijn...

            Mag je in de meeste circussen binnen met "professioneel fotomateriaal"? Want zo'n grote 70-200 kan je niet zo gemakkelijk mee binnensmokkelen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen voor Circusfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Mag je in de meeste circussen binnen met "professioneel fotomateriaal"? Want zo'n grote 70-200 kan je niet zo gemakkelijk mee binnensmokkelen...
              Meestal is dat niet echt een probleem want je werkt hier niet met flits. Als ik de kans zie vraag ik ook liever eerst even of het toegelaten is. Meestal is dat wel het geval, maar er bestaat zoiets als beleefdheid Je hebt ook circusfotografen die fotograferen en de foto's die ze maakten overal op circuswebsites en fora gaan verspreiden, vaak tot groot ongenoegen van de circusdirecties.

              Ik werk momenteel met een Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR en die KAN, gezien het feit dat het geen lichtsterke lens is, toch al een aantal goeie foto's opleveren bij de juiste instellingen en goeie nabewerking, maar een lichtsterke lens is toch leuker.
              Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen voor Circusfotografie

                Sigma 50-150 F2.8?
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen voor Circusfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Sigma 50-150 F2.8?
                  Dit is ook een optie! Bedankt!
                  Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzen voor Circusfotografie

                    Heeft er nog iemand tips of advies?
                    Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzen voor Circusfotografie

                      Euh, ja. Je wilt een 70-200 VR.

                      Al naar gelang de gewenste stijl: voor de eerlijk schitterende circusfoto ga je, in de ring, onder de clown zijn kruis gaan liggen met een 16mm

                      Anyway, hoe 'korter' je lens en hoe 'dichter' je op je onderwerp, des te beter je shot zal wezen...

                      Met een tele zal je weliswaar misschien niet opgemerkt worden maar zul je eveneens geen spetaculaire shots maken... (tenzij ge in Monte Carlo zit en Stephanie wilt portretteren...).

                      Cheers.
                      F.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzen voor Circusfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
                        Heeft er nog iemand tips of advies?
                        ik zou voor een 85mm 1.8 gaan... samen met een 50mm 1.8... ok, je moet wel eens van lens wisselen maar je hebt wel veel minder licht nodig...

                        ik zelf gebruik een 85mm 1.4 voor sportfotografie in zaal... of voor dans...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzen voor Circusfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          dans...
                          I like!

                          Comment

                          Working...
                          X